Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze 14 ondernemers staan in de finale van EY Entrepreneur Of The Year

In samenwerking met EY - Wie wordt dit jaar uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year? Bekend gemaakt is welke 14 ondernemers meedingen om deze prestigieuze award in 2022, die ook deze keer in twee categorieën wordt uitgereikt: Emerging en Master. De finale vindt plaats op 7 november.

Bekendmaking finalisten EY Entrepreneur of the year
EY
Je leest nu: Deze 14 ondernemers staan in de finale van EY Entrepreneur Of The Year

Stilstaan bij het behaalde succes

‘Het is de start van een reis die we samen gaan maken.’ Met die woorden begon EY-programmadirecteur Marita de Hair de bijeenkomst in het Koninklijk Concertgebouw, waar de genomineerde ondernemers één voor één naar voren mochten komen. ‘Doorgaan als het moeilijk wordt en blijven vernieuwen omdat de markt daarom vraagt. Deze ondernemers hebben laten zien dat ze hiertoe in staat zijn’, zo vervolgde ze haar verhaal.

‘EY Entrepreneur Of The Year helpt ondernemers om eens van een afstandje naar zichzelf en hun bedrijf te kijken. Het is ook een moment van reflectie waarop je even kunt stilstaan bij het behaalde succes. Iets dat ondernemers doorgaans weinig doen.’

Visie en veerkracht

De meest prestigieuze ondernemersprijs van ons land wordt dit najaar voor de 26e keer uitgereikt. Het gaat om ondernemers die zich op tal van manieren onderscheiden. Niet alleen met een winnend businessmodel, maar ook door het maken van maatschappelijke en duurzame impact. Juryleden kijken bij het maken van hun eindoordeel met name naar innovatief vermogen, visie, lef en veerkracht.

Vrijwel meteen na de finale in 2021 begon het scouten naar ondernemers voor de editie van dit jaar. Dat is een zorgvuldig proces, vertelt Marita de Hair. ‘We zoeken actief naar ondernemers, in én buiten ons netwerk, met hulp van Van Lanschot Kempen. Ook gebeurt het regelmatig dat kandidaten ons worden aangereikt.

Zo ontstaat er een longlist. Via deskresearch maken we vervolgens een tweede selectie. Van die groep ondernemers stellen we een profiel op, aan de hand van gesprekken en openbaar toegankelijke informatie zoals een jaarverslag bijvoorbeeld.’

Hier is uiteindelijk een lijst met veertien finalisten uitgekomen: 10 voor de categorie Emerging, 4 voor Master.

De 10 Emerging-finalisten

Emerging gaat over entrepreneurs die in hun markt worden gezien als uitdagers. Het zijn aanstormende topondernemers met bedrijven tussen drie en tien jaar oud. De lijst met genomineerden ziet er – in willekeurige volgorde – als volgt uit:

  • Anouk Binkhuysen – Faqta (platform voor vernieuwend onderwijs)
  • Stephan van den Brink – Manus Technology (speciale handschoenen voor VR en AR)
  • Jasper Gabriëlse – Seepje (duurzame schoonmaakmiddelen)
  • Josefien Groot – Qlayers (duurzame coating voor schepen en vliegtuigen)
  • Alexander Sterk – Vesper (informatieplatform voor grondstoffen)
  • Eva Rennen – Nostics (snelle diagnostiek voor virussen en bacteriën)
  • Arnoud Haverlag – BYBORRE (textiel-as-a-service)
  • Guston Remie – Fullstaq (cloudtechnologie)
  • Floor van Rooy – Parfumado (parfum als abonnement)
  • Lucas Wensing – AMDAX (handelen in cryptocurrencies)

Een Netflix voor parfum

Lang hoefde Anouk Brinkhuysen van Faqta niet na te denken toen ze door EY werd gevraagd om mee te doen. ‘Mijn missie is om het onderwijs te vernieuwen en deze competitie is een kans om daar opnieuw aandacht voor te vragen.

Daarnaast vind ik het een eer. We hebben door de coronacrisis best een moeilijke tijd achter de rug en dit is voor mij en ons team een stukje erkenning dat we op het goede spoor zitten.’

Met Parfumado biedt Floor van Dijk een – wat zij noemt – Netflix voor parfum. Op basis van hun eigen profiel ontvangen klanten elke maand een nieuw parfum in de brievenbus. Het bedrijf telt al tienduizenden abonnees.

‘Meedoen betekent mooie exposure voor jezelf en je team. We closen deze maand een nieuwe investeringsronde en tijdens die onderhandelingen kon ik zeggen dat we op de shortlist stonden. Dat schept vertrouwen.’

De 4 Master-finalisten

Twee vrouwen, twee mannen. In de categorie Master is het rijtje finalisten deze keer goed verdeeld. Het gaat om:

  • Marinka Nooteboom – Royal Nooteboom Group (groot wegtransport)
  • Jurrien van Dijk – FinancialLease.nl (leasediensten)
  • Arend Kuperus – JOZ BV (moderne stalreiniging)
  • Sharon Hilgers – My Jewellery  (sieradenlabel)

Vier ondernemers met ieder een eigen verhaal. Zo begon Sharon Hilgers haar carrière als docente Frans, inmiddels runt ze een sieradenketen van 26 boetieks en een succesvolle webshop. Haar bedrijf staat aan het begin van een grote internationale uitrol.

Medefinalist Jurrien van Dijk heeft met FinancialLease.nl een winnend businessmodel op de markt gebracht. Hij en zijn medeaandeelhouders verkochten onlangs hun meerderheidsbelang aan investeringsmaatschappij Egeria.

Ook Marinka Nooteboom mag dromen van de titel EY Entrepreneur Of The Year. Ze wist haar bedrijf door financieel lastige tijden te loodsen. Nooteboom Group wordt ingeschakeld voor het wegtransport van groot materiaal, zoals windmolens en hijskranen.

En dan is er nog Arend Kuperus, die met zijn bedrijf JOZ BV een innovatieve methode heeft ontwikkeld om veestallen te reinigen.

> Hier vind je een profiel van alle 14 finalisten.

Op naar de finale

Oké, en wat nu? Jurysecretaris Michael Maasdam legt uit hoe hij en zijn collega-juryleden de komende maanden te werk gaan. ‘We spitten door de documenten die de finalisten ons hebben aangeleverd, waaronder het jaarverslag. Woensdag 7 september is een belangrijke dag, dan komen alle finalisten hun verhaal namelijk pitchen. Daar kijken ik en mijn collega’s enorm naar uit.’

Persoonskenmerken spelen in het eindoordeel een belangrijke rol van betekenis. ‘Wie ben je, wat is je verhaal, straal je passie uit en maak je duurzame impact? We gaan op zoek naar de antwoorden op die vragen.’ Geen van de juryleden werkt overigens bij EY of bij de partner van deze verkiezingen Van Lanschot Kempen. In veel gevallen gaat het om oud-finalisten.

De lijst met juryleden.

De selectie- en beoordelingscriteria voor EY Entrepreneur Of The Year.

Lees ook:

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer
/