Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zorg je dat mensen doorklikken naar je site

Stuur je genoeg nieuwsbrieven rond, maar worden ze maar niet geopend? Of sta je niet hoog genoeg in de Google-resultaten? Een lesje ‘Click Through Rate’-optimalisatie biedt uitkomst.

De Click Through Rate (CTR) is de eerste stap in elke online funnel. Het is de eerste conversie die je kunt bereiken; dat mensen doorklikken naar jouw website. En hoe hoger je CTR, hoe meer organisch zoekverkeer je hebt en hoe hoger ook je SERP (Search Engine Results Page), ofwel: je plaatsing in een zoekmachine. Door je CTR te vergroten, begeef je je dus in een spiraal naar boven. Zulk klikgedrag wil iedereen natuurlijk wel. Maar hoe kom je er? Een paar tips.

Vanuit een zoekmachine

Wie Google een zoekopdracht geeft, krijgt een hele lijst met resultaten. Op welke plek jouw website in die rij komt, hangt af van verschillende factoren. Op sommigen daarvan heb je (enige) invloed.

Zo plaatst de zoekmachine je hoger als je in je title tag (het dikgedrukte resultaat bovenaan, ook wel de html-title genoemd) het belangrijkste zoekwoord vooraan zet. Houd verder in de gaten dat 80 procent van jouw titel informatief is en 20 procent prikkelend en aansprekend. Gebruik ook niet meer dan 70 tekens voor je titel en kies voor unieke en ter zake doende content.

Voor elke pagina van je site kun je zo’n unieke title tag maken. Dit vergroot de kans op meer sitelinks. Dit zijn de directe snelkoppelingen naar je belangrijkste website-onderdelen die onder je ‘hoofdresultaat’ verschijnen. En meer sitelinks betekent ook weer een hogere CTR. Het mooie van sitelinks is bovendien dat ze vrij veel plaats innemen en zo de resultaten onder jou minder zichtbaar maken op het scherm.

Ook je URL kan het beste zo eenduidig mogelijk worden geformuleerd, zodat direct duidelijk is om welke website het gaat.

In de tekst hieronder, je meta description, kun je iets uitgebreider dan in je title tag – in maximaal 154 tekens – beschrijven wat je doet, wat je te bieden hebt en wat jou onderscheidt van de rest. Laat als het kan je autoriteit hier al doorklinken.

Voor alles wat je schrijft geldt: gebruik steeds de juiste en belangrijkste zoekwoorden.

Vanuit je nieuwsbrief

Het gemiddelde doorklikpercentage vanuit een nieuwsbrief daalt in Nederland al jaren licht. In 2012 ging het nog om 8,11 procent, in 2015 was dit percentage gedaald tot slechts 7 procent, bleek uit de nationale E-mail Benchmark 2016. De grote toename aan het aantal nieuwsbrieven dat mensen krijgen, draagt hieraan ongetwijfeld bij. Des te belangrijker om het nét even beter te doen dan je concurrent.

  • Stem daarvoor in de eerste plaats je content af op je doelgroep. Alleen als mensen zich echt voelen aangesproken, zullen ze verder willen lezen. Maak dus als nodig verschillende versies van je nieuwsbrief.
  • Zorg voor een aantrekkelijke en aansprekende subjectline, zodat de mail in elk geval geopend wordt.
  • Houd je tekst vervolgens kort, met pakkende koppen en liefst ook prikkelend en functioneel beeld.
  • Kies liefst voor één, hooguit twee, CTA’s (Calls-to-action). Benoem de betreffende link nooit met ‘klik hier’. Geef hem zelf ook een pakkende en nieuwsgierig makende zin mee, dat nodigt uit tot klikken. En laat hem op meerdere plaatsen in de mail terugkeren. Ook bijvoorbeeld in een opvallende button.
  • Wat zeker je CTR vergroot is je lezer een beloning in het vooruitzicht stellen. Een whitepaper, extra informatie, een korting, een uitnodiging voor een evenement, alles is denkbaar. Wees daarbij creatief, het hoeft niet veel te kosten. En maak je belofte vervolgens wel waar.
  • Realiseer je ten slotte dat steeds meer mensen e-mails lezen op een mobiel apparaat (gsm of tablet). In 2015 was dit al 41 procent, volgens eerder genoemde monitor.  En in 2017 schat men in dat dit 75% is. Zorg er dus voor dat je content ook altijd geschikt is voor mobiele dragers.