1. Zorg voor inspiratie
Do: Bekijk andere corporate films, ook die van concurrenten. Leg dan een verzameling aan van films die je goed vindt en leg ze ter inspiratie voor aan jouw filmmaker.
Don’t: Kopieer niet het verhaal van jouw concurrent. Bedenk een originele invalshoek en zorg dat je boodschap authentiek is. Als de kijkers je niet geloven, bereik je het tegendeel van wat je beoogt.
2. Vertel een verhaal
Do: Vertel het verhaal van jouw bedrijf. Wat drijft jou? Waarom doe je wat je doet? Durf open en persoonlijk te zijn. Laat zien hoe de sfeer in het bedrijf is; dat er gelachen wordt, maar ook hoe spannend het er aan toe kan gaan bij een deadline. Breng ook het biertje op de rand van het tafelvoetbalspel tijdens de vrijmibo in beeld. Dat is herkenbaar en blijft de kijker bij. Zorg ervoor dat het verhaal aansluit bij de rest van je marketinguitingen.
Don’t: Breng niet alleen de facts & figures. Vertellen dat je jaarlijkse omzet is gestegen mag natuurlijk best, maar breng de cijfers tot leven. Alleen maar tabellen en grafieken laten zien werkt niet. Laat het verhaal achter de cijfers zien: hoe komt die omzet tot stand? Waarom laat die tabel daar een dipje zien?
3. Hoe vertel je het?
Do: Houd het simpel. Breng jouw verhaal in drie of vier thema’s voor het voetlicht. Waar staat jouw bedrijf voor? Wat zijn de kernwaarden? Bedenk wat voor jouw doelgroep van belang is en leg daar de nadruk op. Dat je snel kunt leveren bijvoorbeeld, of korting biedt bij grote bestellingen. Zorg dat de voice-over en muziek passen bij de bedrijfssfeer.
Don’t: Probeer niet zoveel mogelijk te vertellen. Een stroom aan details gaat snel vervelen. Je denkt misschien dat het jouw deskundigheid onderstreept, maar bij een stortvloed aan informatie, haakt de kijker af. Maak nieuwsgierig en laat zien hoe geïnteresseerde kijkers snel contact kunnen opnemen voor meer informatie.
4. Hoe lang moet de film zijn?
Do: Hoe korter hoe beter. 30 Procent van de kijkers haakt al na een halve minuut af. Kom dus snel ter zake. Bijkomend voordeel van een korte film is dat het je dwingt om je verhaal in te koken tot de kern. Als je dat goed doet, maak je de kijker nieuwsgierig en klikt hij door naar je website.
Don’t: Vermijd details; die vertragen je verhaal en niemand onthoudt ze.
5. Prettig om naar te kijken
Do: Selecteer de mensen die je aan het woord laat nauwkeurig. Kies voor medewerkers, leidinggevenden en relaties die goed uit hun woorden komen, prettig zijn om naar te kijken en een uitstraling hebben die bij je bedrijf past.
Don’t: Mompelaars, smakkers en monotone vertellers zijn een taboe, zelfs als het de directeur zelf is. Zet liever een vlotte medewerker voor de camera dan een niet-mediagenieke baas.
6. Spreektaal of schrijftaal?
Don’t: Vermijd bedrijfsjargon. Iedere kijker moet kunnen begrijpen wat jullie doen. Houd je daarom verre van wollig en formeel taalgebruik. Woorden als echter, immers en desalniettemin, zijn taboe, tenzij je bewust de sfeer van het Polygoonjournaal wilt uitstralen.
7. Maak je film vindbaar
Do: Natuurlijk zet je je film op je website, Facebook en LinkedIn. En plaats hem vooral ook op YouTube. Zoekmachines verhogen de vindbaarheid van informatie op basis van relevantie. Denk eraan dat Google geen inhoud van films bekijkt. Zorg dus voor een goede omschrijving van de inhoud van je film, die aansluit bij jouw zoektermen. Dat heeft invloed op de ranking. Met YouTube Insight kun je checken hoeveel mensen de film hebben bekeken, hoe lang ze gekeken hebben en wat ze ervan vonden.
Don’t: Ook hier geldt weer: maak je film niet te lang. Als kijkers wegklikken ziet Google dat als een signaal dat de inhoud irrelevant is en dat heeft gevolgen heeft voor je ranking.