Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Relatiemarketing voor dummies: 5 tips

Een klant behouden is goedkoper dan nieuwe klanten werven. Het is dus slim om een goede band met je bestaande klanten op te bouwen. Met deze vijf tips voor goede relatiemarketing zorg je - zonder groot marketingbudget - dat jouw bestaande klanten loyaal aan je blijven.

Relatiemarketing gaat over een sterke band bouwen met je klant, zodat deze trouw aan jou blijft. Zodat je het juiste aanbod kunt doen op het juiste moment. Op de meeste markten is sprake van veel concurrentie, het is dus belangrijk om loyale klanten hebben.

Trouwe klanten zijn de perfecte ambassadeurs van je product of dienst; mond-tot-mondreclame werkt nog steeds heel goed. Daarnaast is het behouden van je klanten financieel verstandig; het is een stuk duurder om nieuwe klanten aan te trekken dan om bestaande klanten te bedienen.

5 tips voor relatiemarketing

Relatiemarketing houdt in dat je je bestaande klanten aan je bindt en ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf sympathiek (blijven) vinden. Met deze vijf tips zorg je voor een ijzersterke band met jouw klanten.

1: Direct mail

Direct mail is nog altijd de meest effectieve manier voor een goede klantenbinding. Je zou wellicht verwachten dat e-mail van grotere efficiency is, maar doordat mails vaak als spam worden aangemerkt verdwijnt al heel wat mail anoniem in de spam-box. Daarnaast draait direct mail om het versterken van de persoonlijke relatie met de klant, waarin je laat merken dat je de geadresseerde echt ‘kent’.

De beste manier daarvoor is het persoonlijk maken van de brief, folder of brochure. Dit kun je doen door je klantenbestand te segmenteren op bijvoorbeeld leeftijd, interesse en leefgebied. Zo kun je selectief bepalen naar wie je de direct mail wilt versturen en houd je de kosten per klant relatief laag.

2: Maak direct mail spannend 

De inhoud kan nog zo pakkend zijn, als de ontvanger de envelop niet opent komt hij daar nooit achter. Zorg dus dat de envelop uitnodigt tot openen. Daar zijn verschillende methodes voor. Denk aan een wervende slogan of pakkende aanbieding op de envelop. Of iets extra’s in de envelop dat ‘gek’ aanvoelt als je de envelop vast hebt, zoals een ballon, grote paperclip of ander cadeautje dat vrijwel niets weegt. Of een ‘persoonlijk’ uiterlijk, waardoor niet direct duidelijk is dat het om een commerciële actie gaat (aan te raden in combinatie met ‘echte’ postzegels).

Ook hier moet je de klant blijven verrassen, want jij zult niet de enige zijn die de klant via direct mail benaderd. Je wilt namelijk niet dat al je werk voor niets is geweest en je op de grote stapel ‘oud papier’ belandt.

3: Zet aan tot actie

Een effectieve direct mail moet het niet alleen hebben van een persoonlijke benadering en een spannend/verrassend/onbekend element, het moet ook aanzetten tot een actie van de klant. Want uiteindelijk wil je dat de klant ingaat op je aantrekkelijk aanbod. Om de kans daarop te vergroten, moet niet alleen de aanbieding aantrekkelijk zijn.

Zorg ook dat het gebruik maken ervan zo makkelijk mogelijk gaat. Geef bijvoorbeeld een link naar een speciaal voor deze actie gemaakte website (alleen doen als jouw doelgroep fervent internetgebruiker is), stuur een voorbedrukte antwoordkaart mee die ontvangers kosteloos ingevuld retour kunnen zenden of vermeld een gratis telefoonnummer voor meer informatie.

4: Bereikbaarheid

Service is een enorm belangrijk onderdeel van relatiemarketing. Een goed bereikbare klantenservice is daar een onderdeel van. Niets is zo vervelend voor jouw klanten om door je website te moeten spitten op zoek naar een telefoonnummer, emailadres of een ander mogelijkheid om met je in contact te komen.

Ook is een goede en gemakkelijk vindbare FAQ-module belangrijk. Bij bedrijven die het goed doen heerst een cultuur die draait om het helpen van de klant. Goed bereikbaar zijn, vriendelijk te woord worden gestaan, het helpt allemaal om tevreden klanten te krijgen en houden.

5: Events inzetten

Evenementen organiseren voor je klanten is een effectieve en zichtbare manier om een duurzame relatie met je klanten en doelgroep op te bouwen. Klanten die naar je event komen, ontmoet je face-to-face. Het hoeft niet meteen groot aangepakt te worden: je kunt ook een open dag organiseren, een lezing of workshop.