Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Facebookmarketing: zo pak je dat aan

Facebook kan een belangrijke rol spelen in het contact met je klanten. Als je besluit Facebook in te zetten voor je marketing moet je persoonlijk durven zijn, je professioneel presenteren, je volgers inspireren en oproepen tot interactie. Brandingcoach en branddesigner Brenda Serrée legt uit.

“Facebook is dé plek op internet waar je zichtbaar bent en interactie met je doelgroep aangaat. Behalve zakelijke informatie is het van belang om op Facebook ook een aantal hoofdthema’s van jezelf of je merk te delen. Ik houd bijvoorbeeld erg van impressionistische schilderijen, vooral van die van Van Gogh. Als ik op een schilderij stuit dat me raakt, deel ik dit op Facebook. Zo krijg ik een gezicht.”

“Klanten kiezen dan niet alleen voor mijn diensten, maar ook voor mij als persoon. Facebook is meer dan alleen een reclamekanaal. Alleen producten, diensten of aanbiedingen posten is niet interessant.’

Emotie, fun en inspiratie dus. Noem eens een voorbeeld?

“Je kunt inspireren door gratis kennis, quotes of verhalen te delen. Of door iets weg te geven dat te downloaden is, bijvoorbeeld een (deel van) een onlinetraining of tips.”

En hoe zorg je dat je ook professioneel blijft overkomen?

“Dat is heel belangrijk. Dat kan door een profielfoto te kiezen die bij je brand past. Een goed logo, pakkend beeld en een call-to-actionbutton waar je bijvoorbeeld een weggeefactie op zet, vormen daar de basis van.”

Mag je niet een klein beetje reclame maken op Facebook, voor je website bijvoorbeeld?

“Facebook is ook niet dol op externe links. Je verschijnt in minder tijdlijnen als je veel externe links op je pagina zet. Iets leuks posten zoals een weggeefactie, call-to-action of plaatje wordt hoger gewaardeerd door Facebook én je bezoekers. Als jij jouw diensten of producten inzet ten behoeve van anderen, maakt het dat voor hen waardevoller. Je maakt daar ook reclame mee, maar op een manier waardoor mensen zich begrepen voelen.”

En betaald adverteren op Facebook, wanneer doe je dat?

“Facebookadvertenties zet je bijvoorbeeld in om extra aandacht te vragen voor een webinar, workshop of onlinetraining die je organiseert. Of als je wilt dat bezoekers via een klik op de advertentie rechtstreeks op jouw site terechtkomen, bijvoorbeeld omdat de tekst hen triggert of omdat er iets wordt weggegeven als je op de advertentie klikt. Het is belangrijk dat je in je Facebookadvertentie mooie foto’s met liefst een persoon erop gebruikt en een aansprekende tekst.”

Hoe zorg je voor goede interactie?

“Daag jezelf uit door je af te vragen hoe je reacties kunt krijgen. Stel bijvoorbeeld vragen als: ‘Wat is jouw mening over dit onderwerp?’ of: ‘Welke omslagfoto heeft jouw voorkeur?’ Organisaties als WNF en Natuurmonumenten doen dat erg goed. Ook Lego doet dat leuk. Het bedrijf vraagt zijn jonge fans om input voor nieuwe bouwsels. Kijk dus bij andere merken hoe zij die interactie creëren. En vergeet niet om zelf te geven. Je kunt wel willen dat mensen reageren en dingen van je delen, maar je moet zelf ook bereid zijn om te delen, liken en reageren.”

Er gaat best wat tijd in Facebookmarketing zitten. Hoeveel tijd raad jij aan?

“Ik besteed twee keer per dag aandacht aan Facebook. Ik reageer op posts en plaats zelf iets, maar alleen als ik iets te melden hebt. Als je iemand voor communicatie binnen het bedrijf hebt, laat hem of haar het dan doen. Je kunt je posts ook op een vast moment voor een hele week inplannen, dan kun je de rest van jouw Facebook-tijd besteden het volgen van anderen.”

Wat zeg jij tegen mensen die zichtbaarheid op Facebook borstklopperij vinden?

“Er zijn mensen die uitgebreid delen op Facebook zien als arrogantie, of ze vinden het gekunsteld. Maar door jezelf te laten zien, creëer je een band met je klanten. Post eens een foto van een interessante ontmoeting of noem een inspirerend gesprek. Kortom, neem de bezoeker mee naar wat er bij jou achter de schermen gebeurt. Je hebt er wat lef voor nodig, maar het is leuker om te lezen dan: Koop mijn product.”

Zie ook: 
Van sandwichborden naar Facebook
Zo maak je een effectieve nieuwsbrief
Sprout Event: ‘Social media is dé kans om je USP’s te bewijzen’
Affiliate marketing: dit is het en zo zet je het in