90 procent van alle data die momenteel beschikbaar is, ontstond in de afgelopen twee á drie jaar. We verdrinken haast in data en aan de exponentiële groei ervan lijkt voorlopig geen einde te komen. Niemand zal ontkennen dat data waardevolle inzichten biedt om bedrijfsprocessen te optimaliseren en je business te innoveren. Maar dan moet je wel weten hoe je die boven water krijgt.
Wat ook niet helpt, is dat het gros van de gegevens ongestructureerd is – onderzoeksbureau IDC schat zo’n 80 procent tegen 2025. Hoe ga je daarmee om, zodat het mogelijk wordt om met behulp van data de productiviteit te verhogen?
1. Datasets centraliseren en ontsluiten
Voor veel bedrijven is de interessantste data afkomstig van machines en sensoren, al wordt ook op de sales- en service-afdeling vandaag de dag genoeg data geproduceerd die van waarde kan zijn om processen en werkwijzen te optimaliseren. Denk aan informatie over terugkerende klachten, die gebruikt kan worden voor de verbetering van een product of proces.
Slechts een fractie van de bedrijven is in staat om data boven water te krijgen en te analyseren. Ze missen tooling om hun groeiende datasets te centraliseren en ontsluiten. En is de data eenmaal beschikbaar, dat wordt maar liefst 67 procent ervan niet eens ingezet voor analyse.
2. Data makkelijk en snel toegankelijk maken
De markt voor big data-initiatieven is momenteel booming. Een van de belangrijkste spelers is Snowflake, dat met haar clouddataplatform een oplossing biedt voor de veilige opslag van data, waarmee vervolgens verschillende teams aan de slag kunnen. Het is een geïntegreerd en schaalbaar platform dat een veelvoud aan verschillende soorten data-workloads mogelijk maakt.
Met behulp van Data Cloud van Snowflake kan data eenvoudig zowel binnen als buiten de organisatie gedeeld worden, waardoor data monetizing ook mogelijk wordt. Oftewel, financieel voordeel halen uit je data.
De impact van Snowflake op jouw organisatie
Snowflake’s clouddataplatform levert in 3 jaar tijd een klant-ROI van 612% en meer dan 21 miljoen dollar voordeel op, blijkt uit onderzoek van Forrester. Lees in dit gratis Engelstalige onderzoeksrapport hoe verschillende klanten dit voordeel hebben gehaald.
lees verderHet clouddataplatform ondersteunt een nagenoeg ongelimiteerd aantal gebruikers, die gebruik kunnen maken van business intelligence, data science en machine learning zonder aan governance in te boeten.
De kracht van het platform is dat de juiste data wordt gemobiliseerd. Zaken die niet relevant of privacygevoelig zijn, blijven buiten beschouwing. Daarnaast heb je direct toegang tot je data en kan deze veel sneller verwerkt worden, omdat alles op een centrale plek staat. Niet meer urenlang naar laadschermen staren dus.
3. De juiste doelen stellen
Een goed cloudplatform vormt het fundament om aan de slag te gaan met data, maar minstens zo belangrijk is om het juiste te meten. Stel vast welk doel je nastreeft en bepaal KPI’s die daarbij aansluiten.
Zo’n doel kan bijvoorbeeld de evaluatie van een thuiswerkpolicy zijn. Twijfel je over het aanscherpen of versoepelen hiervan, dan kan het de moeite waard zijn om te onderzoeken of er verschil is tussen wat personeel op kantoor aan werk verzet, vergeleken met collega’s die thuiswerken.
Toont data aan dat er nauwelijks verschil is in productiviteit – wat in de praktijk vaak het geval is – dan is er een objectieve reden om de regels te versoepelen. Omdat de mogelijkheid om buiten kantoor te werken voor velen een belangrijke arbeidsvoorwaarde is, kan dit bijdragen aan hun tevredenheid – en uiteindelijk ook hun productiviteit.
Data kan ook ondersteunen bij recruitment. Er zijn al bedrijven die algoritmes inzetten om de betrokkenheid van potentiële werknemers te voorspellen. Dat helpt managers om het juiste talent aan te trekken en te evalueren hoe onboarding en trainingsmethoden geoptimaliseerd kunnen worden. Wat weer kan leiden tot een hogere productiviteit, kostenbesparingen en betere klantenservice.
4. Externe data gebruiken
Relevante bedrijfsgegevens staan vaak verspreid over meerdere systemen, afdelingen of zelfs geografische locaties. Maar ook buiten de organisatie is interessante informatie beschikbaar, bijvoorbeeld in open bronnen als sociale media.
Handmatige invoer daarvan in traditionele spreadsheets waarvan je zelf de interpretatie moet doen, is ouderwets en gevoelig voor fouten. Snowflake brengt met één druk op de knop al je data uit verschillende bronnen samen.
5. Platte gegevens grafisch weergeven
Waar ‘platte’ gegevens in excelbestanden vaak weinig zeggen en moeilijk zijn te lezen, gaat met business intelligence je data ‘leven’. Je verkrijgt er inzichten mee om voorspellingen te doen, patronen te ontdekken en geografische informatie in te zien.
Zo kan een bedrijf in de maakindustrie bijvoorbeeld data van inkomende orders combineren met die van de externe logistieke keten om aanbevelingen te doen voor de juiste productiecapaciteit. Ook kan gecheckt worden welk product in welk seizoen beter verkoopt en op welke locaties vaak om servicemonteurs wordt gevraagd, zodat met die informatie de planning is te optimaliseren.
Kracht van data slim benutten
Er zijn, kortom, eindeloos veel mogelijkheden waarop data je bedrijfsprocessen kan ondersteunen én verbeteren. De juiste tools, in combinatie met een duidelijke visie en strategie, helpen je om de kracht van data te benutten, zodat je productiever en toekomstendiger wordt.