Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo gaat je organisatie uitdagingen aan met inzet van data

In samenwerking met - De COVID-19 pandemie betekende de definitieve doorbraak van e-commerce. Hoe houd je alle ogen gericht op de veranderende vraag van de klant?

Foto: Adeolu Eletu

De COVID-19 pandemie heeft ondubbelzinnig nut en noodzaak van investeringen in e-commerce aangetoond. Uit de meest recente cijfers van het CBS blijkt overduidelijk dat online verkopen voor de detailhandel van groot belang zijn. Het meeste voordeel ondervinden ondernemers die via meerdere kanalen (zowel online als in fysieke winkels) verkopen. Hun omzet liet een groei van meer dan 120% zien!

Tussen de verschillende branches zijn echter grote verschillen. Zoals te verwachten kampten dienstverleners met een omzetdaling, maar ook kleding- en schoenenwinkels zagen de verkoopcijfers teruglopen. Nu geleidelijk alles weer opent, is het natuurlijk de vraag hoe Nederlanders de extra besparingen van 2020 (bijna 42 miljard euro) gaan besteden.

Blijf focus houden op de klant

De eerste tekenen wijzen erop dat consumenten weer volop tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels bezoeken. En ook kledingwinkels mogen zich verheugen op een toenemende interesse. Maar als onderneming wil je meer weten van je klant: in hoeverre heeft de COVID-19 pandemie hun waardepatroon veranderd? Naar welke producten en diensten zijn ze op zoek, online of in een winkel? Er blijkt bijvoorbeeld een enorme verschuiving te hebben plaatsgevonden in de foodretail.

Weet jouw onderneming naar welke producten en diensten klanten nu zoeken? Bij voorkeur breng je die data overzichtelijk in beeld, zodat je snel kunt inspelen op de veranderende vraag. Een interactief dashboard biedt dan uitkomst én waardevolle inzichten.

Denk bijvoorbeeld aan de betaalmethode van klanten. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat het aandeel van iDEAL als betaalmethode voor online aankopen opnieuw gegroeid is. Sowieso is betalen met contant geld in het afgelopen jaar sterk afgenomen. Volgens De Nederlandsche Bank betaalden consumenten in 2020 voor het eerst in alle branches meer met pin dan met contant. En dat brengt ons op het volgende vraagstuk.

Flexibele product- en prijsstrategieën

Sommige producten hebben een veel grotere omloopsnelheid dan anderen. Hoe hoger de omloopsnelheid, hoe minder contant geld je nodig hebt. Dat geld kun je weer gebruiken voor investeringen. Wanneer je de ligduur van je voorraden per artikelgroep of per artikel berekent, kan je precies zien welke artikelen goed en minder goed lopen. Dat kan je handmatig doen of met Excel, maar het kan natuurlijk nog sneller en overzichtelijker door één centraal systeem te gebruiken waarin duidelijk de verkoopcijfers en product- en prijsacties terug te vinden zijn.

Over prijsacties gesproken: naarmate je een beter overzicht hebt van voorraadeenheden en verkoopcijfers, kun je sneller bepalen voor welke producten je een prijsactie in moet stellen.

Efficiëntie in de hele keten

De COVID-19 pandemie heeft ons ook geleerd dat klanten hun bestellingen zo snel mogelijk geleverd willen krijgen. Als retailer moet je dus snel kunnen opschalen om in te spelen op de veranderende vraag. Grote retailers kunnen daar robots voor inzetten, maar alle anderen zullen het moeten hebben van extra mankracht.

Je kunt daarvoor natuurlijk ook externe logistieke dienstverleners inschakelen of een fulfilment bedrijf inhuren. Vaak profiteert een fulfilment bedrijf van volumevoordeel, waardoor de verzendkosten per product lager liggen dan bij veel andere bedrijven. Uit een kostenberekening (waaronder materiaal-, opslag- en verzendkosten) zal uiteindelijk moeten blijken wat voor jouw onderneming de beste oplossing is. Idealiter breng je alle logistiek in kaart op een dashboard.

Alle neuzen in dezelfde richting: tips

Om een en ander in goede banen te leiden, is er wel een strategie nodig. Alle werknemers moeten ervan op de hoogte zijn dat data een leidende rol spelen binnen je onderneming. Je kunt werknemers daar op sturen.

Staat je onderneming pas aan het begin van een data-strategie? Dan zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om er een datagedreven organisatie van te maken.

Werkt je organisatie al met data maar levert het nog niet de gewenste resultaten op? Dan wordt het tijd je eens wat meer te verdiepen in een goede datastrategie.

Download e-book

Lees hoe diverse retailorganisaties met succes data inzetten.