Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Conscia: ‘Toekomstvaste transformatie door kwaliteit’

Conscia Nederland zet grote stappen en wil binnen vier jaar transformeren in Europa’s grootste en beste ICT-infrastructuurintegrator door totale ontzorging, nieuwe markten en diensten, en vooral kwaliteit. Conscia is nu al goed voor een hoge positie als digital consultant in de MT1000-verkiezing, vertelt Marcel Cappetti, de kersverse CEO.

Conscia: ‘Toekomstvaste transformatie door kwaliteit’
Je leest nu: Conscia: ‘Toekomstvaste transformatie door kwaliteit’

Conscia (Latijn voor bewustzijn) is een Europees bedrijf met dochterbedrijven in Denemarken, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Slovenië en Zweden. In totaal werken er zevenhonderd mensen, van wie 170 in Nederland. Conscia ontwerpt, bouwt, beveiligt en beheert ICT-infrastructuren.

De Nederlandse dochter, tot 2017 Vosko, is hierin al dertig jaar gespecialiseerd en grossiert in certificeringen van toonaangevende leveranciers. Zo werd de Goudse onderneming in 2018 de eerste Europese Cisco ‘Lifecycle Advisor’ en behaalde het in 2019 de hoogst haalbare Cisco ‘Master’-certificeringen op security én enterprise networking. Uniek in Nederland.

Ten slotte werd de organisatie in oktober door Cisco ‘geridderd’ met twee partnerawards, op security en de prestaties in het enterprisesegment. Tel daar de vele individueel gecertificeerde specialisten bij op en je kunt veilig spreken van een ICT-infrastructuurkenniscluster in optima forma.

Trusted advisor

Kennis en ontzorgen zijn de basis van de klantbenadering. Cappetti: “Wij zijn een end-to-end-aanbieder van ICT-diensten voor grote klanten, zowel in de profitsector (enterprise) als de public sector. We bieden een breed palet aan digital consulting en services voor networking, cloud en cybersecurity.”

“Wij bepalen als ‘trusted advisor’ op strategisch niveau met CIO’s de stip aan de horizon. Dat begint met advisering, gevolgd door levering en implementatie alsmede onderhoud en beheer (managed services) en last but not least lifecyclemanagement. Het is voor klanten vaak te moeilijk om dat voor de vele ICT-componenten in kaart te brengen, dus dat doen wij. Hiervoor hebben we eigen software ontwikkeld: Conscia Network Services (CNS).”

Network of knowledge

Europees fungeert Conscia als een ‘network of knowledge’ waarin de landenvestigingen gebruik kunnen maken van elkaars kennis. Symbool hiervan zijn zestig CCIE-engineers (Cisco-expertlevel) binnen de totale groep. Daardoor kan elk Cisco-probleem, hoe gecompliceerd ook, optimaal worden aangepakt en ontstaan betere business propositions.

Verder heeft de Sloveense vestiging omvangrijke kennis van cybersecurity; van hun Security Operating Center (SOC) maakt elk dochterbedrijf gebruik. Daardoor kan Conscia Nederland nu ook SOC als dienst aanbieden en dat sluit naadloos aan bij wat lokaal op het gebied van managed security is opgebouwd. In combinatie met het uitgebreide Network Operations Center (NOC) biedt Conscia daarmee totale ontzorging. Cappetti: “Groot voordeel voor onze klanten is dat ze één Nederlands sprekend loket hebben. Dat willen ze graag.”

Duurzame groei

Het doel is door overnames en organische groei binnen vier jaar Europa’s grootste en beste ICT-infrastructuurintegrator te worden. De omzet in Nederland zal volgens Cappetti verveelvoudigen naar liefst 250 miljoen euro. “De kwaliteit, het kennisniveau, onze cultuur en de gedrevenheid van de medewerkers vormen de spil. Dat mondt uit in een proactieve aanpak en een team dat eigenaarschap neemt voor de ICT-infrastructuur van onze klanten. Deze mentaliteit is goud waard voor onze klanten. Consultants en engineers van Conscia worden altijd met open armen ontvangen.”

Marcel Cappetti: ‘Conscia-professionals worden altijd met open armen ontvangen’

De toekomst begint natuurlijk bij de huidige klantenset. Die bestaat uit toonaangevende financials, retailers, industriële bedrijven en overheidsinstellingen. De belangrijkste pijlers zijn echter de gezondheidszorg en luchthaven Schiphol. Cappetti: “70% van alle ziekenhuizen, waaronder alle academische ziekenhuizen, vertrouwt voor hun kritische ICT-infrastructuur op ons. Schiphol is onze grootste klant. De helft van onze medewerkers is daar direct of indirect bij betrokken. Schiphol is eigenlijk een land op zich. Zo’n beetje alles op de luchthaven loopt over het netwerk en heeft een ICT-component. Dat monitoren en beheren wij 24/7 vanuit ons NOC hier in Gouda.”

Conscious transition

Cappetti ziet de ontwikkeling van zijn bedrijf in drie domeinen: cybersecurity, managed services/proactief beheer en softwareontwikkeling via partners. “Bedrijfssoftware en software voor ICT-infrastructuur is tegenwoordig helemaal geautomatiseerd (software defined), dus daar kun je applicaties op ontwerpen waarmee je echt de potentie uit de infrastructuur haalt. Verder komt er ook generieke software; de eerste toepassing voor collaboration is al klaar én we hebben onze eigen LifeCycle-software om ICT-omgevingen in kaart te brengen.”

Een andere invulling ligt in mvo: “Wij maken met ons bedrijf een conscious transition door; ICT-infrastructuur heeft geen bewustzijn, maar mensen wel. Inherent aan duurzame groei is dan ook maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom gaan we samen met ziekenhuis Leeuwarden een volledige ICT-infrastructuur opbouwen voor het ziekenhuis van Arusha, Tanzania. Verder werken we naar een duurzaam partnership met Villa Pardoes, een vakantieverblijf in Kaatsheuvel voor ernstig zieke kinderen. Met deze initiatieven hebben we positieve impact op de samenleving!”