Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo word je beter gevonden in Google

Voor ondernemers die met hun bedrijf op internet gevonden willen worden, is er geen ontkomen aan: zoekmachine-optimalisatie. In de praktijk komt dat neer op zorgen dat je hoog scoort in Google. Maar hoe?

Dé Nederlandse expert op het gebied van zoekmachine-optimalisatie is Eduard Blacquière. Op uitnodiging van de Nuon Academy gaf hij daar onlangs een webinar over. Volgens Blacquière kun je als ondernemer niet om Google heen: “Van alle zoekmachines die in Nederland worden gebruikt, heeft Google veruit het grootste marktaandeel: circa 95%. In andere landen zijn misschien andere zoekmachines populair, maar de algoritmes waarmee die resultaten rangschikken werken grotendeels volgens dezelfde principes. Dat maakt Google onmisbaar.” De geheimen om goed gevonden te worden in Google deelt Blacquière met de lezers van Sprout.

#1 Ken je marketingbasics

Volgens Blacquière kan iedere ondernemer hoger in Google komen. “Je hoeft echt niet veel van internet te weten om je zoekresultaten te verbeteren. En heel veel tijd hoef je er ook niet in te steken. Techniek is zeker belangrijk, maar het verschil maak je met de focus op je klant en de uitwerking daarvan op je site. Uiteindelijk is zoekmachine-optimalisatie marketing, en marketing is: weten op wie je je richt, je in hen verdiepen, je in hen verplaatsen, weten met welke vragen zij rondlopen, en bedenken hoe jij die vragen het best kunt beantwoorden.” Dat klinkt heel basic, en daarom vergeten ondernemers dat ook zo vaak, stelt Blacquière. “Pas als je dat weet, kun je je zinvol afvragen hoe je jouw antwoorden zo op jouw website presenteert dat Google jou naar voren schuift en niet je concurrent.”

#2 Weet waar mensen op zoeken

Een handige manier om je concurrent een stap voor te blijven is door bij het schrijven van je webteksten rekening te houden met de zoekwoorden die mensen gebruiken als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn, vertelt Blacquière. Maar hoe weet je welke trefwoorden populair zijn? “Een handig hulpmiddel is de Google Zoekwoordplanner waarmee je kunt achterhalen welke zoekwoorden jouw klanten in Google gebruiken om te zoeken naar jouw producten of diensten.”

#3 Verrijk je ‘mijn bedrijf’

Het uitzoeken van de behoefte van je (potentiële) klanten en de webteksten daarop inrichten, heb je niet van vandaag op morgen gedaan. Gelukkig zijn er ook quick wins volgens Blacquière: “Waarschijnlijk heb je al een gratis vermelding aangemaakt in Google’s Mijn Bedrijf. Daardoor heb je al een streepje voor. De basisinformatie die je daar hebt opgegeven, kun je verrijken. Bijvoorbeeld met foto’s en een video, of met recensies die je klanten schrijven. Zonder dat het je een cent kost, vergroot je daarmee de kans dat jij eerder wordt gevonden dan een concurrent in dezelfde plaats.”

#4 Gebruik Webmaster Tools

Blacquière raadt iedereen aan om Google’s Webmaster Tools te gebruiken. Net als de andere genoemde tools is ook dat een gratis dienst die je direct kunt toepassen. “Daar kun je mee checken hoe bruikbaar je website is (ook mobiel, dat telt zwaar tegenwoordig) en op welke zoekwoorden gebruikers jouw site vinden. Van de feedback die Google je daarop geeft, kun je veel leren.”

#5 Plaats geen ‘goedkope’ content

Er zijn veel zaken die je kunt doen om hoger in Google te komen, maar er zijn ook activiteiten waardoor je site juist lager scoort, vertelt Blacquière. “Zo doe je er goed aan om ‘dunne’ content te vermijden, die eigenlijk niets interessants bevat. Verder moet je oppassen dat je geen stukken tekst van de ene pagina kopieert naar volgende pagina’s, en dat je niet overdreven vaak populaire zoekwoorden gebruikt.”

#6 Sluit geen deals met startpagina-achtigen

Tot slot haalt Blacquière nog een veelgehoord misverstand aan over zoekmachine-optimalisatie. “Vergeet dat het zou helpen als er vaak vanaf startpagina-achtigen naar jouw site wordt verwezen. Tegenwoordig kun je bij overmatig gebruik daarvan zelfs op het strafbankje van Google terechtkomen, waardoor je in de weergave van zoekresultaten een lagere positie krijgt.”

partneraanbieding

Nuon Academy

Behalve stroom en gas levert Nuon ondernemers ook extra energie voor hun bedrijf. Via de online webinars van de Nuon Academy delen gastsprekers hun kennis exclusief met de klanten van Nuon, zodat die nog beter kunnen presteren.
Zo vertelde Taco Oosterkamp over extreem productief werken, gaf Ben Tiggelaar een preview van zijn MBA in 1 dag, en liet Aartjan van Erkel zien hoe je meer omzet haalt uit je website. Aan deze webinars deden inmiddels al duizenden ondernemers mee. Met een gemiddelde beoordeling van ruim een 8 geven de ondernemers aan hier echt extra energie van te krijgen. Voor zakelijke klanten van Nuon zijn de webinars van de Nuon Academy gratis. Anderen betalen €99,95.
Het volledige webinar van Eduard Blacquière over hoe je beter wordt gevonden in Google is te zien via Nuon Academy op nuon.nl/sprout