Deze ‘ondertussen bij’ komt uit MT07 2016
De crisis ligt bij veel ondernemers nog vers in het geheugen. Maar ook nu het economisch wat beter gaat, vangen nog behoorlijk wat MKB’ers bot als ze bij hun bank aankloppen, constateert Joris Linders. ‘Traditionele banken kijken meestal puur naar de financiële kracht van de klant. Maar lang niet alle ondernemers kunnen na enkele magere jaren al klinkende cijfers overleggen.’ Reden voor Linders om, samen met enkele anderen, eind 2015 te starten met BEEQUIP, een leasepartij die het anders aanpakt. ‘Juist nu de economie weer aantrekt, willen we het MKB – de motor van de economie – een flinke duw in de rug geven.’
Snel extra liquiditeit
Dat doet BEEQUIP door niet bedrijfscijfers en kasstromen als uitgangspunt te nemen, maar de waarde van het onderliggende machinepark. ‘Uiteraard kijken ook wij naar de financiële positie van een klant en welke cashflow hij verwacht, maar dat doen we pas in tweede instantie. Regionaal georiënteerde banken hebben doorgaans maar weinig specialistische kennis van de equipment die een bepaalde branche gebruikt. Bij ons is dat anders: onze specialisten komen zelf uit de equipmentmarkt. Bovendien hebben we een uitgebreid netwerk van fabrikanten en verhuurbedrijven die goed op de hoogte zijn van de marktwaarde van een bepaalde machine.’
‘De meeste banken vinden het lastig om de waarde van gebruikte machines in te schatten’
BEEQUIP richt zich specifiek op de bouw, infra, de logistieke sector en de agrarische sector, vervolgt Linders. ‘We financieren zaken als grondverzetmachines, kranen, hoogwerkers, heftrucks, opleggers en tractoren, zowel nieuw als gebruikt. De meeste banken wagen zich niet aan dit soort constructies: die vinden het lastig om de waarde van gebruikte machines in te schatten. Doordat wij die kennis wél in huis hebben, kunnen we ondernemers snel helpen bij het creëren van extra liquiditeit via een sale & lease back-constructie.’
Eigen koers
Inmiddels wisten al aardig wat MKB’ers de jonge start-up te vinden. Zo taxeerde BEEQUIP de waarde van het bestaande machinepark op de balans van een forkliftingbedrijf. ‘De taxatiewaarde bleek een stuk hoger te liggen dan de boekwaarde. Wij financierden vervolgens op basis van die taxatiewaarde, losten bestaande financiers af, en creëerden met de overwaarde extra liquiditeit voor de ondernemer. Fondsen die de ondernemer vervolgens weer kan investeren in verdere groei.’
Juist de kennis van equipment maakt dit soort constructies mogelijk, stelt Linders. ‘Bovendien kunnen we, doordat we een kleine speler zijn, snel schakelen. En wat verder ook helpt, is dat BEEQUIP voortvloeit uit puur ondernemerschap: de drie initiatiefnemers – onder wie ikzelf – vormen ook het managementteam. Daardoor snappen we misschien nét wat beter dan de meeste banken met welke uitdagingen de gemiddelde ondernemer te maken heeft. Met zakenbank NIBC, die optreedt als financier en als strategisch partner, hebben we een mooie samenwerking. Zij onderschrijven onze onafhankelijke positie en eigen koers in de leasemarkt.’
Nadruk op fintech
Kenmerkend aan die eigen koers is ook de nadruk die BEEQUIP legt op fintech, vertelt Linders. ‘Het raten van klanten besteden we bijvoorbeeld uit aan kleinere bedrijven, die daar – dankzij slimme IT-toepassingen – veel beter en sneller in zijn dan wijzelf. Hetzelfde doen we met onderzoek op het gebied van Know Your Customer, de wettelijke verplichting voor financiële instellingen om de identiteit van klanten te verifiëren. De traditionele banken hebben vaak te maken met bestaande IT-systemen, wat het lastiger maakt dit soort zaken uit te besteden. Doordat wij dat wél kunnen, kunnen we sneller handelen én ons – niet onbelangrijk – ons concentreren op onze core business: equipment en alles wat daarbij komt kijken.’
BEEQUIP: feiten en cijfers
Is opgericht door: Joris Linders, Peter Loef en Giel Claes, in samenwerking met NIBC.
De missie: het MKB opnieuw ‘bestuiven’ (vandaar ook de ‘bee’ in de bedrijfsnaam).
Omzet: In het eerste halfjaar van 2016 droeg het bedrijf 60 miljoen euro bij aan de omzet van NIBC.
Fintech (een verzamelnaam voor allerlei financiële online diensten) is hot: in het eerste kwartaal van 2016 werd er wereldwijd voor in totaal 4,9 miljard dollar in geïnvesteerd.
Ondertussen bij is een rubriek waarin de redactie van MT een directeur interviewt over de organisatorische veranderingen in het bedrijf.