Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemen als topsport: ‘wij’ wordt het nieuwe ‘ik’

Het succes van de Johan Cruyff Foundation hangt sterk af van een grote groep vrijwilligers, zakelijke partners, lokaal betrokkenen en gemeenten. Wat kunnen bedrijven met een flexschil leren van deze organisatie?

Steeds meer mensen vinden het belangrijk een zinvolle bijdrage te leveren aan de samenleving. Als één organisatie succesvol gebruik maakt van deze tendens, is het wel de Johan Cruyff Foundation (JCF), de stichting die als doel heeft jeugd met en zonder beperkingen in beweging te brengen door samen te sporten en daardoor te groeien in hun ontwikkeling.

Klein team, grote impact

Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 200 Cruyff Courts, wordt dit jaar nog het 250ste Schoolplein 14 geopend en krijgen diverse sportprojecten voor gehandicapte kinderen financiële steun van de JCF. Een organisatie met een enorme impact, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. En dat allemaal met een harde kern van slechts 14 (!) medewerkers in Nederland en 4 in Barcelona. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? En hoe kan het bedrijfsleven zich door hen laten inspireren?

Raad en daad

‘Zoals Cruyff zelf al zei: Alleen kun je niets, je moet het samen doen. Dat geldt in de sport, maar net zo goed in het bedrijfsleven’, vertelt Niels Meijer, directeur van de JCF. ‘Ons succes is dan ook sterk te danken aan de ondersteuning van een groeiende groep betrokken zakelijke partners, lokale betrokkenheid en gemeenten. Onze partners steunen ons bijvoorbeeld niet alleen financieel, maar ook met raad en daad. Hun kennis en expertise zijn van onbetaalbare toegevoegde waarde.’

Hart en ziel

Minstens zo belangrijk, zegt Meijer, zijn zo’n 150 vrijwilligers ‘die zich jaarlijks met hart en ziel inzetten voor het welslagen van onze evenementen.’ Een hele klus, noemt hij het, ‘om zoveel mensen te werven, effectief in te zetten en vervolgens betrokken te houden bij je organisatie, zodat ze ook bij een volgend evenement weer zin hebben om te helpen.’ Gelukkig, zegt hij, ‘krijgen wij ook daarbij hulp van partners. Uitzendbureau In Person regelt onder andere de werving, selectie en begeleiding. Wij geven aan wie voor ons ideale vrijwilligers zijn, zij gaan met die profielen aan de slag. Als je het in sporttermen bekijkt, zijn zij eigenlijk de coaches tijdens het evenement.’

Werk als topsport

Het is niet vreemd dat Meijer sport als metafoor gebruikt voor succesvol werken. ‘Sport zit in ons DNA. Wij benaderen bij het JCF ons werk ook als topsport. We kijken constant hoe we ons team verder kunnen trainen, zodat we nog beter kunnen presteren. Dat gaat eigenlijk vanzelf. Sport is leuk en je krijgt er energie van. Het maakt je alert om nieuwe kansen te zien en te benutten.’

Duidelijke taakverdeling

Ook de inzet van vrijwilligers pakt JCF aan als sport. ‘We stellen teams samen waarbij we de motivatie en deskundigheid van de mensen centraal stellen. Ze zijn met elkaar verantwoordelijk voor een onderdeel en er is een duidelijke taakverdeling. Elk team werkt samen met een JCF-collega en een hoofdvrijwilliger, die de rol van aanvoerder oppakt.’

Juiste mensen selecteren

Volgens Meijer bestaat de succesformule van zijn organisatie uit twee delen. ‘Ten eerste is het zaak de juiste mensen te selecteren. Daarbij gaat het niet alleen om de juiste capaciteiten, maar ook om een intrinsieke passie voor ons werk. Net als in topsport zetten wij als organisatie zowel voor onze vaste kern als voor onze vrijwilligers sterk in op een helder gemeenschappelijk doel. Als iedereen weet wat je als team wilt bereiken en welke rol ieder individueel moet vervullen, gaat het eigenlijk vanzelf.’

Successen vieren

Verder is het volgens Meijer belangrijk je medewerkers, maar net zo goed je vrijwilligers, te waarderen, te bedanken en te belonen. ‘Succes moet je vieren. We organiseren bijvoorbeeld ieder jaar een speciale dag voor onze vrijwilligers.’ Bevlogen vrijwilligers krijg en behoud je immers niet zomaar, zegt hij. ‘Na afloop van een evenement vragen wij onze vrijwilligers altijd naar hun ervaringen en tips voor de toekomst. Dat wordt enorm gewaardeerd. Ook zorgen wij met nieuwsbrieven en updates dat zij op de hoogte blijven. In alles willen we laten merken dat onze vrijwilligers bij óns ook een streepje voor hebben.’

Veel voldoening

Vrijwilligers krijgen ook wel iets terug voor hun inzet, zegt Meijer. ‘Het geeft veel voldoening om zoveel enthousiaste kinderen te zien. Daarnaast hebben we veel leuke evenementen waarbij je BN’ers en sporthelden ontmoet. Het voelt voor de meesten als een voorrecht om daarvan deel uit te mogen maken. Onze vaste kern van vrijwilligers vragen wij ook voor bijzondere activiteiten; zoals de officiële opening van een kersvers Schoolplein 14 of assistentie van de burgemeester bij de opening van een nieuw Cruyff Court.’

Meer samenwerken

Hoewel JCF vooral met vrijwilligers werkt, verschilt de aanpak niet veel van die van bedrijven die met flexwerkers werken, denkt Meijer. ‘Samen bereik je veel meer dan alleen, dat blijft de kern. Betrek daarom je personeel – vast, flex of vrijwilliger – bij het bereiken van je doelen. Zoek in je ondernemerschap naar de scheppende verbinding met anderen. Wie kan jou helpen jezelf en jouw team te verbeteren? Met welke collega-ondernemers kun je samenwerken? En wie zou jij zelf kunnen ondersteunen om zijn of haar doelen te bereiken? Er is zoveel deskundigheid en energie in jouw omgeving. Kijk eens wat je daarmee kunt bereiken.’

 

Foto: van Cruijf Foundation (op de vrijwilligersdag)

hrm