Om de beste mensen te kunnen selecteren, hanteert NS tegenwoordig een virtueel doolhof, waarbij talenten ‘in vol ornaat’ zichtbaar worden. Hoe is het zo gekomen?
Best Practice van Management Team en LTP
‘Mensen die koers kunnen maken en houden, die ook bij tegenwind mensen meekrijgen en die zich snel kunnen ontwikkelen en aanpassen’, dat zijn de mensen die NS zoekt, vertelt Annelies Leveling, directeur Talent & Organisatieontwikkeling bij het spoorbedrijf. ‘Sterke operationele mensen, die bijvoorbeeld een grote groep hoofdconducteurs kunnen leiden, of een ingenieur die in een revisiefabriek in Haarlem processen verbetert, of iemand die een retailformule op het station kan runnen.’
Maar ja, hoe vind je die mensen? De NS riep daarvoor de hulp in van de business psychologists van LTP. De grote vraag: hoe herken je talent? Hoe weet je of ze geschikt zijn voor het vervoersbedrijf? En in hoeverre zijn ze in staat goed samen te werken? Om dat te weten te komen, organiseerde LTP eerst een e-assessment met enkele online tests en vragenlijsten.
Serious game
‘Hiermee kregen we inzicht in de persoonlijkheid van kandidaten, waarbij veel gewicht werd toegekend aan stressbestendigheid’, vertelt Leveling. Op basis van die bevindingen voerden recruiters gesprekken en zij die daarna nog overbleven, werden uitgenodigd deel te nemen aan een dynamische selectiedag waarin NS en LTP gezamenlijk als selecteurs optraden.
Belangrijk onderdeel van deze dag was een serious game waarin de kandidaten gezamenlijk uit een virtueel doolhof moesten zien te komen. Dat gaf de selecteurs inzicht in: hoe wordt er samengewerkt? Wordt de inbreng van alle teamleden meegenomen? En wat gebeurt er als de druk wordt opgevoerd? ‘Dan zie je ze losgaan’, vertelt Leveling. ‘Ineens zie je dat talenten in vol ornaat zichtbaar worden.’
Branding
Op deze wijze selecteren, is tevens een manier van branding, vertelt ze. ‘Mensen die op de selectiedag geweest zijn, hebben een geweldige beleving gehad en willen bij de NS horen. Wij komen tegelijk erachter wat zij in huis hebben, dankzij de expertise van LTP vanuit hun psychologische achtergrond en aanpak. NS kon daardoor ook beter inschatten of ze bij het bedrijf passen. De funfactor en het functionele bijten elkaar totaal niet. Integendeel, het werkt juist effectief.’
Het virtuele doolhof was een van de meer verrassende assessmentstrategieën waar LTP mee kwam, zegt Leveling. ‘Maar dat zien we ook graag. We worden graag verrast, net als wij onze klanten graag verrassen.’
De cijfers
Op de wervingscampagne voor operationeel management:
- kwamen 450 reacties
- 150 daarvan haalden het e-assessment
- 65 kandidaten zijn doorgegaan naar de eerste
- selectiegesprekken
- 30 van hen gingen door naar de eindselectiedag
- 11 kandidaten zijn aangenomen