Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met de trein, maar dan simpel

Bij de verhuizing naar een nieuw hoofdkantoor probeert Nuon zoveel mogelijk medewerkers tot de trein te verleiden. Een maand lang mogen ze gratis proeven van de NS-Business Card. ‘Als werkgever wil je vooral dat het makkelijk geregeld is.’

Best practice van Management Team + NS Zakelijk

Als het even kan, reist Alice Diels nu al met de trein naar haar werk. Maar als in december het hele kantoor van Vattenfall/Nuon naar het stationsgebied van Amsterdam Bijlmer Arena verhuist, wordt het voor de director HR van het energiebedrijf helemaal makkelijk. Dan stapt ze bijna voor de deur in, en bijna voor de deur weer uit. En ondertussen kan ze lekker werken, of gewoon ontspannen. ‘Wat wil je nog meer?’ zegt ze, retorisch.

De locatie van het nieuwe Nuon-hoofdkantoor is dan ook bepaald geen toevallige, legt ze uit. ‘We willen onder meer Het Nieuwe Werken beter implementeren en tegelijk ons CO2-gebruik verminderen. Een gebouw dicht bij een station past daar heel goed bij. We stimuleren het openbaar vervoer al jaren, maar onze huidige locatie leent zich er toch minder voor. Op de nieuwe locatie hebben we bovendien veel minder parkeerplaatsen, dan wordt het toch logischer om de trein te pakken.’

Verleiden

Om dat ook echt te laten slagen, staat Nuon er gelukkig niet alleen voor. Er waren al contacten met NS Zakelijk, die worden nu intensiever. ‘Bij NS Zakelijk zit de kennis om mensen te verleiden’, legt Diels uit. ‘En als werkgever wil je dat het vooral op een makkelijke manier geregeld is. NS Zakelijk biedt de NS-Business Card, waarmee je als werknemer met 1 kaart in alle vormen van openbaar vervoer kunt stappen, en de kosten aan de werkgever worden gefactureerd. Die krijgt dan meteen inzicht in de reiskosten, tot op afdelingsniveau aan toe. Dat is wel zo handig.’

Om mensen ook echt de overstap van auto naar trein te laten maken, biedt Nuon bijvoorbeeld 1 maand gratis openbaar vervoer aan. Ook krijgt NS Zakelijk een informatiestand in de hal van de oude én nieuwe locatie om daar mensen te helpen bij hun vervoerkeuze. ‘We weten uit onze administratie hoeveel mensen met de auto naar kantoor reizen en hoeveel gebruik maken van het openbaar vervoer. Dan zie je dus ook snel wie het probeert en wie niet en kun je het ook stimuleren op plaatsen waar het nog niet zo werkt zoals je wilt.’

Kostenvoordeel

Iedere medewerker die overstapt van de auto naar de trein levert niet alleen een CO2-besparing op van zo’n 75 procent per kilometer, maar ook een kostenvoordeel, weet Joost Ravoo, directeur NS Zakelijk. ‘Voor een autokilometer geven de meeste werkgevers 19 cent, terwijl een treinkilometer gemiddeld maar 13 cent kost. Daar pak je als werkgever dus al je eerste 30 procent winst!’

NS-Business Card
De NS-Business Card is speciaal in het leven geroepen voor zakelijke reizigers, of ze nu vaak, onregelmatig of juist heel zelden met het openbaar vervoer reizen. Er zijn verschillende abonnementen, en je kunt er niet alleen mee de trein in, maar ook de bus, tram en metro, door heel Nederland. Ook zogeheten ‘deur-totdeur- diensten’, zoals een taxi, Q-Park P+R terreinen of de OV-fiets, zijn ermee te verrekenen. De NS-Business Card zonder abonnement is gratis. Je kunt er gewoon mee in- en uitchecken, verrekening vindt achteraf plaats. Er is ook een online beheeromgeving: ‘Mijn NS Zakelijk’, waar de werkgever ook analyses kan maken en inzicht krijgt in de mobiliteit van de medewerkers en de kosten die daarmee samenhangen.
Volgens Ravoo vinden veel bedrijven het lastig te sturen in de mobiliteitskeuze van hun personeel. ‘Je ziet vaak: de zakenreizen liggen bij inkoop, het woon-werkverkeer bij HR. Wij proberen dat bij onze klanten bij elkaar te brengen, en door het zo makkelijk mogelijk te maken ook die interne samenwerking te bereiken.’

Ravoo denkt dan ook dat Nuon een slimme keuze maakt met de keuze voor het nieuwe hoofdkantoor. ‘Het Nieuwe Werken, in samenhang met een plek die multimodaal bereikbaar is, dat werkt gewoon heel goed. Het zijn ook vaak plekken waar mensen het prettig vinden om te zijn. Zeker bij Station Bijlmer Arena is er veel levendigheid. Dan is het ook leuker om even uit het kantoor te gaan.’

Gevoelig onderwerp

Parkeerplaatsen, dat is ‘altijd een gevoelig onderwerp’, zegt Diels, met gevoel voor understatement. ‘Bij ons is dat niet anders. Voor de zomer hebben we mensen verteld of ze in het nieuwe gebouw een parkeervergunning krijgen. Laten we zeggen: daarop kregen we heel wisselende reacties. Maar zo’n probeeraanbod van een maand gratis met de trein helpt dan enorm om mogelijke weerstand te overwinnen.

Bovendien: de hele verhuizing heeft ook zeker zo z’n ambassadeurs in de organisatie. De plek waar we naartoe gaan is aantrekkelijk. En we kijken ook niet alleen naar de trein. We stimuleren het fietsen en hebben elektrisch rijden in de leaseregeling. De leaserijders krijgen er overigens een NS-Business Card bij. Soms hebben zij ritten waarvoor de auto nodig is, andere ritten kunnen goedkoper en makkelijker met het openbaar vervoer. Het hele plaatje is compleet, denk ik.’

Als elektriciteitsbedrijf dat zich laat voorstaan op duurzaamheid, is Nuon het ook wel aan zijn stand verplicht om het mobiliteitsbeleid te vergroenen, vindt Diels. ‘Het is voor ons dan ook geen revolutie, maar bijna vanzelfsprekend. We proberen het wel zo simpel mogelijk te maken. De hele facturering gaat al eenvoudig, en dat zal in de toekomst nog makkelijker worden.’

Dapper

Ravoo noemt Nuons besluit voor een nog duurzamer mobiliteitsbenadering ‘heel dapper’. Volgens hem past het beleid in een maatschappelijke trend. ‘Het heeft iets te maken met de sharing economy: het gaat niet meer om het bezitten, maar om het ter beschikking hebben. We hoeven niet meer zo nodig zelf een auto te hebben, als we maar altijd een reis kunnen maken naar de plek waar we naartoe willen. Juist op die ontwikkeling proberen we met NS Zakelijk steeds beter in te spelen.’