Ervaren managers hebben meestal geen zin meer in de collegebanken. Business School Nederland richt zich daarom zoveel mogelijk op de praktijk. ‘Onze studenten krijgen meteen feedback in de praktijk. Dat is een luxe die elders niet denkbaar is.’
(advertorial)
Een mislukt project en een medewerker ontslaan. Dat zijn volgens Paul Turken dé twee criteria om je een echte manager te mogen noemen. ‘Pas als je dat hebt meegemaakt en met allure hebt overleefd, heb je in de gaten dat manager zijn niet alleen leuk is, maar ook echt heel moeilijk. Als je eenmaal die druk en die pijn hebt gevoeld die met een ontslag en een mislukking gepaard gaan, ben je veel leergieriger. In de praktijk heb je dan gemerkt hoe moeilijk dat managersvak vaak is.’
Niet gek dus dat de Business School Nederland, de MBA-opleiding waarvan Turken een van de docenten is, zich vooral richt op die groep ervaren managers. Hun specifieke Action Learning-methode, waarbij leren via praktijkcases centraal staat, zorgt ervoor dat de leerstof dicht bij de studenten staat. ‘Bij ons is het de bedoeling dat de studenten minstens even veel van elkaar leren als van de docenten’, zegt marketingexpert Turken.
‘Ze moeten hier zes opdrachten maken over de bedrijven waar ze werken. Dat maakt het herkenbaar en toepasbaar. Doordat wij alleen studenten aantrekken die al op managementposities zitten en dus ook dingen kúnnen veranderen, krijgen ze ook direct vanuit de praktijk feedback en kunnen daar weer op reflecteren. Dat is een luxe die in bijna geen andere onderwijssituatie denkbaar is.’
Naambordjes
Turken zit in een zaaltje in het BSN-pand in het Gelderse Buren. Negen tafels met naambordjes staan klaar. Hier komt straks een groep managers van accountantsbureaus met elkaar discussiëren over hoe het vak te vernieuwen en hoe onderscheidend vermogen is te vinden. ‘Denk aan een focus op startups, of bijvoorbeeld de filmwereld, of je specialiseren in forensic accountancy. Doe niet wat je altijd al deed, maar probeer toegevoegde waarde te vinden en de klanten te verleiden. Als je het kunt als schoenenboer, zoals Zappos in Amerika, waarom zou je dat als Nederlandse accountant niet kunnen?’
De toegevoegde waarde van zijn eigen businessschool zit hem vervolgens in de breedte die hier te vinden is, zegt hij. ‘We zijn veel meer dan een kennisnetwerk. Als zo’n accountant bijvoorbeeld kiest voor een focus op de filmindustrie, dan kun je vervolgens met al je vakdocenten praten over: wat betekent dat nou voor je HRM? En voor je financiering? Of voor je internationale ambities?’
Toegespitste theorie
Business School Nederland
– Door de lezers van MT gekozen tot beste MBA-aanbieder van Nederland in de categorie ‘algemene managementopleidingen’
– Opgericht in 1988 Gevestigd in Buren (Gelderland) en nog eens 13 andere landen
– Biedt: MBA’s, DBA’s, Masterclasses, incompany-trajecten – De grootste Executive MBA-aanbieder van Nederland
– Specialist in Action Learning Executive MBA’s en International Action Learning MBA zijn NVAO-geaccrediteerdVoor hemzelf is elke les zo ook weer een avontuur, zegt Turken. ‘Ik krijg van tevoren informatie over de studenten en hun specifieke praktijkproblemen. Ik zoek dan theoretische modellen waarvan ik vrijwel zeker ben dat die op hun situatie zijn toegespitst. Niet om die theorie uit je hoofd te leren, maar om deze als instrument te gebruiken om die problemen op te lossen. Dus theorie niet als doel, maar als middel.’
Vervolgens gaat het echte werk beginnen, zegt hij. ‘Ze combineren hun kennis van hun eigen vak, met specifiek onderzoek en de relevante theorie. Daaruit genereren we altijd meerdere mogelijke oplossingen. Die worden daarna besproken. Hier, samen met de andere studenten, maar ook in de eigen werkomgeving. En dan wordt de gekozen oplossing getest in de praktijk, waarbij ze coaching krijgen van hun docent, maar ook van hun eigen collega’s.’
Zwemmen leren in het diepe dus, maar wel met de badmeester in de buurt en tal van anderen die je terzijde staan. ‘Als je hier je opleiding doet, moet je vieze handen durven maken’, vindt Turken dan ook. ‘Je moet met je voeten in de klei kunnen staan. De manager die dat niet kan, noem ik een stropdassenmanager. En daar heb ik mijn hele leven al een hekel aan. Ik hou veel meer van mensen die ook fouten durven maken. Als je zeker weet dat iets níet werkt, weet je immers evenveel als wanneer je erachter komt wat wél werkt.’
Kruisbestuivingen
Groepen als de accountants van vanmiddag zijn uitzonderlijk op de Burense businesschool, zegt Turken. ‘Soms is het handig om met een besloten groep te werken. Maar meestal werken we in gemengde groepen, dus mensen uit verschillende branches en sectoren. Dan zie je dat ze het meest van elkaar leren, dan zijn er het meeste kruisbestuivingen en krijgen mensen de meeste nieuwe ideeën.’
Als docent vraagt dat ook wat van je, geeft hij aan. ‘Om hier docent te zijn moet je de theorie kennen en voldoende van de praktijk weten om je te kunnen inleven in hun situatie. Ik kan mijn studenten niet vragen vieze handen te maken, als ik zelf geen trackrecord heb op dat gebied. Daarom hebben alle docenten hier ook nog een adviespraktijk. Wij worden als docenten overigens ook beoordeeld en daar wordt ook gevolg aan gegeven. We mogen onze studenten prikkelen, uitdagen, irriteren. Alles, als we maar relevant zijn. Voegen we volgens hen te weinig waarde toe, dan moeten ook wij naar huis.’
En die toegevoegde waarde, daar durft hij zijn hand wel voor in het vuur te steken. ‘Volgens mij is een mba alleen interessant als je er meer rendement uithaalt dan hij gekost heeft. Daarom zou ik best graag aan de lijnbazen van onze studenten willen vragen wat volgens hen de return on investment van deze opleiding is. Hebben ze genoeg voordeel eruit gezien? In Nederland past dat niet echt in de cultuur, maar zeker in deze tijd moet die vraag wel gesteld worden, vind ik. En ik durf die vraag ook wel aan.’
Beeld: Paul Tolenaar