Als je net begint met een project of als je een eigen bedrijf begint, dan is een starterskapitaal datgene wat je het meest nodig hebt om écht van de grond te kunnen komen. Als je het geluk hebt dat je zelf een goedgevulde bankrekening hebt of als je mensen om je heen hebt die in je geloven, dan hoef je je over dat kapitaal niet te bekommeren. Maar voor diegenen met iets minder geluk zijn er andere manieren om aan dat startersbedrag te komen.
Een van de manieren die veel ondernemers gebruiken om geld te verzamelen voor een bepaalde fase van hun project of onderneming is via crowdfunding. Crowdfunding kan je zien als een soort online inzamelactie: je presenteert je project zo goed mogelijk en mensen over de hele wereld kunnen geld doneren. Bij sommige websites krijgen donateurs hun geld terug als een bepaald streefbedrag niet wordt gehaald, andere websites laten je al je geld houden.
In beide gevallen gaat er een bepaald bedrag naar het platform waar je je crowdfundingcampagne houdt. Hoe dan ook: een crowdfundingcampagne kan een beginnende ondernemer een enorme duw in de goede richting geven, iets wat onderzoek door Betway naar succesvolle Kickstartercampagnes aantoonde.
Dus hoe zet je een succesvolle crowdfundingcampagne op?
1. Wees helder
Een van de grootste valkuilen van een crowdfundingcampagne is dat het doel niet helder is. Als donateurs niet weten waarvoor ze eigenlijk geld geven, zullen ze niet 100 procent achter een eventuele donatie staan. Voor jezelf is een heldere boodschap ook makkelijker voor de structuur van je campagne.
2. Houd contact met je donateurs
Een crowdfundingcampagne heeft een start- en einddatum. Het is niet genoeg om een leuke campagne op te zetten en verder te wachten tot de weken voorbijzijn. Probeer elke dag updates te plaatsen, extra informatie, leuke weetjes of achtergrondinterviews met de oprichters om donateurs te betrekken in je product.
3. Gebruik audiovisuele content
Een crowdfunding met een fraaie tekst en een plaatje is leuk, maar zal waarschijnlijk niet veel aandacht trekken. Een campagne met video zal veel meer bereiken. Probeer de video niet te lang te maken: mensen hebben geen lange aandachtspanne meer, en bovendien is een boodschap sterker als ‘ie korter is. Denk eraan dat veel mensen zulke video’s op hun mobiele telefoon kijken, vaak zonder geluid: zorg dus voor ondertitelingen.
4. Toon je gezicht
Hoewel donateurs willen weten wat het doel van een campagne is, zijn het de mensen achter een project of bedrijf die ze echt over de streep trekken. Maak je campagne persoonlijk: neem video’s op waar je recht in de camera de donateur toespreekt, waar je over jezelf vertelt en aangeeft waarom jouw campagne de moeite waard is om in te investeren.
5. Beloon donaties
Probeer mensen aan te moedigen om meer te doneren. Als je bijvoorbeeld zoals VanMoof een innovatief product op de markt brengt, kun je donateurs een Skypesessie met de uitvinder beloven als ze meer dan 100 euro doneren, een dagje meelopen in het bedrijf als ze meer dan 200 euro investeren en een testversie beloven als ze meer dan 500 euro investeren.