Steve Jobs, de oprichter van Apple is er wereldberoemd mee geworden en er werd zelfs vaak de spot mee gedreven: de zwarte coltrui. En Mark Zuckerberg kennen we allemaal van het bekende blauwe t-shirt. De meeste succesvolle mensen die we in het openbaar zien, dragen vrijwel altijd dezelfde kleding. De kleding ziet er in het geval van het zwarte t-shirt van Steve Jobs, blauwe t-shirt van Mark Zuckerberg en het saaie beige pak van Bill Gates redelijk saai en eentonig uit. Is dat bewust, of hebben de machtige heren niet zoveel fantasie?
Kledingstijlen
De meeste mensen die naar kantoor komen, zullen waarschijnlijk een jasje, shirt met nieuwe sneakers of een jurkje dragen. De een trekt wat uit de kast en de ander doet er uren over om een goede look samen te stellen. Maar Steve Jobs, Bill Gates en Mark Zuckerberg dragen of droegen elke werkdag hetzelfde. Dat heeft er niet mee te maken dat ze weinig fantasie hebben, maar er zitten andere redenen achter. Zo kan saai en simpel best doeltreffend zijn. En less is more.
Saai en simpel, maar doeltreffend
Steve Jobs kennen we van de blauwe spijkerbroek, zwarte coltrui en zijn witte sneakers. Het capuchonvest met vaak blauwe t-shirt is onlosmakelijk verbonden aan Mark Zuckerberg. Bill Gates had altijd standaard een maatpak met stropdas voor, of het bekende geruite overhemd. Die outfits dragen ze niet zomaar. Het is een soort alter-ego op het werk. Het laat zien dat ze duidelijk en consistent zijn. Ze zijn krachtig en zelfverzekerd. Met andere woorden; het is een soort kostuum waarin de heren zich de leider van een bedrijf voelen. Ali Niknam, de oprichter van TransIP en bunq, zien we steevast op het podium staan in een zwart shirt en jeans. Er zijn zelfs verhalen dat hij op zijn kantoor snel zijn broek verwisseld zou hebben, omdat hij een uur later een presentatie moest geven. Grote leiders zien er dus vaak hetzelfde, saai en simpel uit.
Maar vergis je niet. De heren lopen er natuurlijk niet de hele dag zo bij. Van Bill Gates weten we dat hij als hij thuiskomt eerst zijn trenchoat uittrekt, de stropdas af doet en een comfortabel t-shirt draagt. Dat is volgens hem zijn ‘privé-outfit’. Met andere woorden: dan is duidelijk dat hij niet aan het werk is. Daarbij worden leidinggevenden zich bewuster van het feit wanneer iets privé of werk is.
Less is more
Less is more, blijkt vaak bij de kledingstijl van succesvolle mensen. Barack Obama droeg alleen maar grijze of blauwe maatpakken. Hij vond juist ‘less is more’. Hij wilde niet te veel nadenken over wat hij vandaag ging eten of welke kleren hij moest dragen. Die beslissingen wilde hij zoveel mogelijk vermijden, want hij moest al zoveel beslissingen nemen.
Wanneer je als leider kiest voor simpele kleding, kost het je minder tijd om een goede outfit samen te stellen. Het is ook mogelijk er echt een statement mee te maken. De outfit van Steve Jobs is inmiddels iconisch geworden. Het is dus mogelijk om je met je outfit echt in de kijker te zetten. Je bent dan bewust van wanneer je op je werk bent en wanneer je thuis bent.
Verder is het ook minder duur. Heb je maar een paar kleren die je altijd draagt, dan scheelt dat aardig in de kosten. Een mens geeft gemiddeld zo’n 1000 euro per jaar aan kleding uit. Er kan dus behoorlijk op bespaard worden.
Ten slotte een kijkje in de kledingkast van de succesvolle actrice Drew Barrymore. Ze draagt niet altijd hetzelfde, maar draagt wel kleding die bij haar leeftijd past. Nu ze bijna 40 is, vindt ze dat ze kleding van haar twintigste niet meer kan dragen. Kleding van haar dertigste heeft ze ook weggegooid, want na twee baby’s past dat niet meer. Volgens de actrice is een simpel outfit ideaal voor eenieder die elke dag keuzestress ervaart. Want als je kledingkast gezond en gelukkig is, ben jij dat ook, is het idee.