De kogel is door de kerk: je hebt besloten om je bedrijf te verkopen. Liefst tegen een zo goed mogelijke prijs, uiteraard. Qua vraagprijs wil je daarom niet te laag gaan zitten. Maar met een te hoge vraagprijs prijs je jezelf misschien uit de markt. Wat is wijsheid?
Brede analyse waardebepaling
Het bepalen van de juiste waarde van je bedrijf is niet iets dat je zomaar even doet, benadrukt overnamespecialist Dennis van de Kamp van Rembrandt Fusies & Overnames. ‘Om te beginnen zou ik daarom altijd adviseren om hier een gespecialiseerde externe partij voor in te schakelen.’
‘Natuurlijk, je kunt er ook voor kiezen om de waardebepaling zelf te doen, samen met je accountant en andere eigen adviseurs. Maar een waardebepaling is geen puur rekenkundige exercitie. Het gaat om een brede analyse van je bedrijf, afgezet tegen de markt en de ontwikkelingen daarbinnen. Hoe werken die door in de waarde van je onderneming?’
Waarde bedrijf verhogen
Bij het uitwerken van mogelijke toekomstscenario’s en de onderbouwing daarvan kan juist een frisse blik volgens Van de Kamp erg nuttig zijn. ‘Een externe partij is vaak veel beter in staat om te bepalen in hoeverre je verkoopverhaal en de onderbouwing daarvan hout snijdt.’
‘Soms blijkt het zelfs beter te zijn om misschien nog even te wachten met de verkoop, omdat je dan nog tijd hebt om zaken beter op orde te brengen en de waarde van je bedrijf te verhogen.’
De verkoop van je onderneming begint vandaag
De beste deal begint met een goed plan. Begin daar op tijd mee. Download nu de checklist voor het verkoopklaar maken van je onderneming
lees verderDiscounted Cashflow-methode
Hoe dan ook is het laten uitvoeren van een indicatieve waardebepaling een goed startpunt, benadrukt Van de Kamp. ‘Zelf gebruiken we hiervoor altijd als basis de Discounted Cashflow-methode, de vaakst toegepaste en meest veelomvattende methode voor waardebepaling.’
‘Hierbij kijken we niet naar de boekhoudkundige winst, maar naar de zogenoemde vrije cashflow. Daarbij houden we ook rekening met toekomstige investeringen en met veranderingen in het werkkapitaal. Zo ontstaat een goed beeld van de verwachte kasstroom die een eventuele koper in de toekomst met het bedrijf zou kunnen verdienen.’
Waardebepaling op de toekomst
Krachtig punt van de Discounted Cashflow-methode is dat deze zo goed mogelijk rekening houdt met de toekomst, wat de onderliggende berekening tegelijkertijd vrij complex maakt.
Van de Kamp: ‘Zo kijken we bijvoorbeeld ook naar de mate van concurrentie. Hoe gemakkelijk is het voor nieuwe toetreders om jouw markt te betreden? Ook het antwoord op die vraag is van invloed op de marktwaarde van je bedrijf.’
Maar één waardebepaling is geen goede waardebepaling, benadrukt Van de Kamp. ‘Daarom benchmarken we de uitkomst van de Discounted Cashflow-berekening aan de hand van onder meer markttransacties en/of waarderingen van vergelijkbare bedrijven. Idealiter ligt de vastgestelde waarde van je bedrijf in lijn met wat we in de markt zien. Het kan echter ook zijn dat je bedrijf outperformet, doordat je je zaken beter op orde hebt en bijvoorbeeld een efficiëntere productiemethode hanteert.’
Verhoogd risicoprofiel
Het omgekeerde – underperformance – komt echter ook voor, vervolgt Van de Kamp. ‘Het kan ook zijn dat de vastgestelde waarde van je bedrijf ónder de gemiddelde marktwaarde blijkt te liggen.’
‘Vaak komt dat doordat je bedrijf een verhoogd risicoprofiel heeft. Je omzet is bijvoorbeeld sterk afhankelijk van maar één klant. Of je hebt als DGA zoveel verantwoordelijkheden op je bordje liggen, dat jouw vertrek een te grote aderlating voor de bedrijfscontinuïteit zou betekenen.’
Verbeteringen doorvoeren
De uitkomst van de waardebepaling biedt op die manier ook allerlei handvatten om je bedrijfsvoering te verbeteren en zo de waarde van de onderneming omhoog te krikken, schetst Van de Kamp.
‘Je kunt bijvoorbeeld besluiten om te investeren in verbreding van je MT, zodat het bedrijf minder afhankelijk wordt van jou als persoon. Ook kun je bijvoorbeeld besluiten om je klantenbestand te verbreden en nieuwe contracten af te sluiten.’
Begin op tijd
Hoe eerder je begint met nadenken over de bedrijfsverkoop, hoe beter het volgens Van de Kamp is. ‘Natuurlijk: het kan gebeuren dat zich opeens een koper meldt en dat je snel moet schakelen. Een globale Quick Scan kan dan uitkomst bieden.’
‘Maar in alle andere gevallen zou ik willen adviseren om vooral op tijd te beginnen met een waardebepaling. Hoe eerder je immers een goed zicht hebt op de waarde van je bedrijf, hoe meer tijd er nog is om eventueel zaken op orde te brengen.’
Bovendien heb je dan meer tijd om de juiste cijfers boven water te krijgen, vervolgt Van de Kamp. ‘Een potentiële koper is uiteraard erg benieuwd naar alle financiële cijfers en prognoses. Als wij bij de waardebepaling al meteen vaststellen dat bepaalde rapportages ontbreken, dan is er nog voldoende tijd om je administratie op orde te brengen.’
Goede verkoopprijs bepalen
Ook een adviseur als Rembrandt vraagt voor de waardebepaling vaak veel informatie op, schetst Van de Kamp. ‘Van jaarrekeningen tot cijfers over de ontwikkeling van het werkkapitaal, van een analyse van de toekomstige investeringsbehoefte tot gegevens over het klanten-, leveranciers- en personeelsbestand en over je huisvesting.’
‘Soms vinden klanten dat aanvankelijk wat overdreven, maar uiteindelijk zien ze doorgaans in dat het ook in hun eigen belang is om volledige, goede informatie aan te leveren.’
Hoe beter en vollediger immers de input, hoe nauwkeuriger de waardebepaling, benadrukt Van de Kamp. ‘En dus ook hoe groter de kans dat je je bedrijf straks tegen een goede, reële prijs kunt verkopen.’