Leiderschap herontwerpen voor de 21e eeuw. Deze missie beweegt het team van Whyz Executive Search. Whyz zoekt, samen met opdrachtgevers, naar antwoorden op uitdagingen voor organisaties en leiders. Nu, maar ook in de verre toekomst.
“Een wereld in transitie vraagt om daadkrachtige leiders met een langetermijnvisie en een scherp afgesteld moreel kompas. Hiervoor zijn inspiratie en een open vizier voor maatschappelijke ontwikkelingen onontbeerlijk”, zegt Mischa Voogt-Koole, managing partner bij Whyz.
Verandervermogen
Het Leidse executive-searchbureau is gespecialiseerd in het bemiddelen van kandidaten voor posities in toezicht, bestuur, directie en senior managementniveau. Jaarlijks worden ruim honderd rollen ingevuld, middels een marktbrede search naar de beste kandidaten. De mondiale vraagstukken van vandaag en morgen – van duurzaamheid en ethiek tot technologie en geopolitiek – vragen immers niet alleen om wendbare organisaties, maar bovenal om toekomstvormend leiderschap én management.
“Bij Whyz is onze searchafdeling continu bezig met het searchen en in kaart brengen van professionals die transities succesvol kunnen begeleiden. Visionairs met lef, verandervermogen, een disruptieve mindset én reflecterend vermogen. Eigenschappen die onmisbaar zijn om als leider de top te bereiken, te blijven groeien en op dat niveau te blijven presteren”, aldus Voogt-Koole.
Om transities succesvol te begeleiden, is behoe¬fte aan leiders met lef en verandervermogen
Persoonlijke aanpak
Whyz biedt haar opdrachtgevers toegang tot de new generation leaders. “Om een visie te vertalen naar werkelijkheid, zijn toekomstvormende veranderaars nodig”, stelt Voogt-Koole. In de zoektocht naar deze schaarse doelgroep kiest Whyz voor een persoonlijke aanpak en gaat hierin een stap verder dan de meeste executive-searchbureaus. Mede door de inzet van een grote researchafdeling, ondersteund door de nieuwste technologieën, vindt Whyz verrassende kandidaten buiten de gebaande paden.
Voogt-Koole: “Van aanstormende talenten tot professionals die hun sporen al hebben verdiend. Ons team is goed op de hoogte van de profielen van de kandidaten in ons netwerk, de markten waarin zij opereren en de resultaten die daarin zijn geboekt. Soms bevinden de beste talenten zich wat meer onder het oppervlak, maar met onze aanpak lukt het ons steevast om deze boven water te krijgen. We zoeken altijd het beste profiel voor onze opdrachtgever en ondersteunen kandidaten tegelijkertijd bij het realiseren van hun eigen middellange- en langetermijndoelen.”
Verantwoordelijkheid nemen
Behalve het verbinden van een nieuwe generatie leiders aan opdrachtgevers neemt Whyz zelf ook zijn verantwoordelijkheid. In november dit jaar trad het bureau toe tot de internationale B Corp-gemeenschap. Daarmee behoort Whyz tot de voorhoede van B Corp-gecertificeerde executive-searchbureaus in Nederland. Dit is een onafhankelijk keurmerk voor bedrijven die naast winst ook mens, milieu en maatschappij centraal stellen.
Hiermee sluit Whyz zich aan bij toonaangevende organisaties als Triodos Bank, Patagonia en Tony’s Chocolonely. B Corps moeten voldoen aan strenge sociaal-maatschappelijke criteria en uitblinken op het gebied van milieu-impact, transparantie en corporate governance.
Voogt-Koole: “We zijn ervan overtuigd dat ieder bedrijf de maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om zijn bedrijfsvoering op een duurzame wijze in te richten. De strikte richtlijnen voor de certificering houden ons scherp en we hopen ons netwerk te inspireren om hun business ook in te zetten als een force for good.”
Diversiteit en inclusie
Binnen het B Corp-gedachtegoed springt het thema Diversiteit en Inclusie (D&I) eruit voor Whyz. Voogt-Koole: “Op dit vlak kunnen wij zelf het meest bijdragen en voor onze opdrachtgevers een impactvol verschil maken. Vanuit onze expertise en rol willen we een bijdrage leveren aan een samenleving waarin gelijkheid, diversiteit en inclusie centraal staan.”
“We zetten ons structureel in om D&I in de top van het bedrijfsleven en binnen teams te optimaliseren. Verscheidenheid op gebieden als gender, leeftijd, culturele achtergrond en geaardheid draagt bewezen bij aan het succes van organisaties. Het samenstellen van écht diverse teams is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Inzetten op de kracht van verscheidenheid heeft alleen kans van slagen als dit samengaat met een inclusieve bedrijfscultuur met gemeenschappelijke onderliggende waarden en normen.”