Whyz is uitgegroeid tot een kenniscentrum in transformatie, met als doel om de winnende profielen voor hun klanten te bepalen en het verschil te maken.
Leiderschap herontwerpen voor de 21e eeuw. Deze missie beweegt het team van Whyz Executive Search. Met Whyz beogen zij het antwoord te vinden op de uitdagingen die organisaties en leiders ondervinden in deze snel veranderende wereld.
“Een wereld in transitie vraagt om daadkrachtige leiders met een langetermijnvisie en een scherp afgesteld moreel kompas. Hiervoor zijn inspiratie en een open vizier voor technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onontbeerlijk”, zegt Marty Tuk, managing partner bij Whyz.
Wendbare visionairs
Whyz is gespecialiseerd in het bemiddelen van kandidaten voor rollen in toezicht, bestuur en directie en op senior managementniveau. Jaarlijks worden ongeveer honderd posities ingevuld.
Daarbij wordt altijd marktbreed gezocht naar de beste kandidaten. De mondiale vraagstukken van vandaag en morgen – van duurzaamheid en ethiek tot technologie en geopolitiek – vragen immers niet alleen om wendbare organisaties, maar bovenal om toekomstvormend leiderschap én management.
“Bij Whyz zijn wij via onze searchafdeling continu bezig met het searchen en in kaart brengen van professionals die succesvol veranderingen teweeg kunnen brengen. Visionairs met lef, verandervermogen, een disruptieve mindset én reflecterend vermogen.”
“Eigenschappen die onmisbaar zijn om als leider de top te bereiken, te blijven groeien en het daarmee in de top vol te houden”, weet partner Pieter Riedstra. “Zodra wij dan een opdracht binnenkrijgen, kennen wij de uitblinkers al en kunnen we vaak snel schakelen.”
Vormgevers
“Om een visie te vertalen naar werkelijkheid, heb je toekomstvormende veranderaars nodig”, stelt Riedstra. Whyz biedt zijn opdrachtgevers toegang tot deze new generation leaders.
In de zoektocht naar deze schaarse groep gaat Whyz een stap verder dan de meeste executivesearchbureaus. Mede door de inzet van een grote researchafdeling, ondersteund door de nieuwste technologieën, vindt Whyz verrassende kandidaten uit hoeken waar klanten vaak zelf niet aan denken.
Riedstra: “Van aanstormende talenten tot professionals die hun sporen al hebben verdiend. Wij kijken altijd naar wat iemand kan en wat diegene heeft gepresteerd. Daarnaast brengen we in kaart waar en onder welke omstandigheden dit is gebeurd. Soms bevinden de beste kandidaten zich net wat meer onder het oppervlak en zijn ze voor onze klanten vaak nog onzichtbaar.”
Verscheidenheid
Verscheidenheid van teams op gebieden als gender, leeftijd, culturele achtergrond en geaardheid draagt volgens de visie van Whyz bij aan het succes van organisaties. Toch is het samenstellen van écht diverse teams vaak makkelijker gezegd dan gedaan, ziet partner Drusilla Doorjé.
‘Wat iemand succesvolmaakte, is niet altijd wat nodig is om ook succesvol te blijven’
“Inzetten op de kracht van verscheidenheid heeft alleen kans van slagen als dit samengaat met een inclusieve bedrijfscultuur met gemeenschappelijke onderliggende waarden en normen. Het centraal stellen van diversiteit en inclusiviteit binnen alle lagen van de organisatie zien wij als een belangrijke voorwaarde voor toekomstvormend leiderschap”, zo stelt Doorjé.
“Wij is belangrijker dan why. Het draait niet om het waarom van de verandering, maar om de mensen die samen die verandering teweegbrengen.”
B Corp
Whyz wil niet alleen opdrachtgevers helpen om met een nieuwe generatie leiders een bijdrage aan een betere wereld te leveren, maar zelf ook verantwoordelijkheid nemen. De komende maanden hoopt het bedrijf daarom als een van de eerste executive-searchbureaus een B Corp-certificering te krijgen.
Een keurmerk voor ondernemers die naast winst en aandeelhouders ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Daarmee sluit Whyz zich aan bij toonaangevende organisaties als Patagonia, Tony’s Chocolonely en Triodos Bank.
Doorjé: “We willen een bijdrage leveren aan een samenleving waarin diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit belangrijke waarden zijn. Daarbij zijn we ervan overtuigd dat ieder bedrijf de maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om zijn bedrijfsvoering op een duurzame wijze in te richten.”
“Bedrijven die dit niet doen plaatsen zichzelf op niet al te lange termijn buitenspel. Met het B_Corplabel houden we onszelf op deze gebieden scherp en hopen we andere bedrijven te stimuleren om dezelfde keuze te maken.”