Organisaties met een sterke employer branding hebben minder moeite geschikte medewerkers te vinden, nu en in de toekomst. Sollicitanten selecteren namelijk niet alleen op inhoud en salaris, maar ook op het imago van hun werkgever. Zijn medewerkers gelukkig in jouw organisatie? Heb je een maatschappelijke missie waar zij zich graag voor inzetten? Dan heb je een streepje voor.
Een sterke employer brand
Maak dus duidelijk waar jouw organisatie voor staat, hoe je bijdraagt aan een betere wereld en waarom jouw medewerkers gelukkig zijn. Hoe onderscheid jij je als werkgever?
Als dat aantrekkelijk en overtuigend is voor huidige en toekomstige medewerkers, heb je een sterk employer brand. Dat versterkt bovendien de betrokkenheid van je medewerkers en dat leidt weer tot een beter bedrijfsresultaat en minder verloop.
Employer branding: inspirerende voorbeelden
Er zijn allerlei manieren om je employer branding te versterken. Deze vijf voorbeelden bieden inspiratie.
1. Rituals: aandacht voor nieuwe, huidige en vertrekkende medewerkers
Medewerkers spelen een grote rol bij employer branding, want zij zijn de visitekaartjes van de organisatie. Als organisaties goed zorgen voor hun personeel is het bijna vier keer zo waarschijnlijk dat die medewerkers de werkgever aanbevelen (Linkedin Global Trends Report 2022).
Daarom maakt cosmeticabedrijf Rituals zijn medewerkers ambassadeurs voor het leven. Het bedrijf laat de purpose (‘We’re not here to sell you beauty; we are here to make you feel good’) terugkomen in alle communicatie: van onboarding tot offboarding. Nieuwe medewerkers gaan drie dagen op ‘bedrijfscultuurkamp’ en maken daar op een speelse manier kennis met het bedrijf, de organisatiewaarden en hun collega’s. Daarna krijgen ze een ‘soulmate’: een buddy of vaste sparringpartner binnen het bedrijf.
Verder laten managers bij Rituals zien dat ze met hun team begaan zijn door iets speciaals te doen bij belangrijke levensgebeurtenissen. Zij sturen bijvoorbeeld persoonlijke geboortepakketten en versieren de bureaus van medewerkers met Rituals-cadeaus als zij jarig zijn.
Rituals maakt er zelfs een feestje van als een medewerker vertrekt. Wie met een goed gevoel de organisatie verlaat, zal de werkgever aanbevelen en keert mogelijk nog eens terug. Bijkomend voorbeeld: deze tevreden ex-medewerkers blijven vaak ook de producten kopen.
2. Lidl: een sterke EVP
Een employee value proposition (EVP) is onmisbaar voor employer branding. Deze waardepropositie voor medewerkers geeft aan wat jij te bieden hebt ten opzichte van andere werkgevers. Een sterke EVP gaat over arbeidsvoorwaarden, doelen, cultuur en het bestaansrecht van de organisatie, oftwel de purpose.
Als jij medewerkers raakt met je EVP, vergroot dat hun betrokkenheid. Ze weten waar ze het voor doen, dus hebben ze zin om voor je aan de slag te gaan en vertellen ze anderen waarom het zo fijn is om bij jou te werken.
Supermarktketen Lidl heeft bijvoorbeeld een goede EVP: ‘We zijn een verantwoordelijk bedrijf dat duurzaam en toekomstgericht onderneemt. We investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers en dragen zorg voor hun gezondheid en veiligheid. Als goede werkgever bieden wij onze medewerkers de kans om mee te groeien met het bedrijf.’
Deze EVP geeft antwoord op de vraag: waar doen we het voor? En wat doet de organisatie voor mij? Lidl laat zijn medewerkers zelf de missie uitdragen. Ze vertellen bijvoorbeeld over werken bij Lidl in het NRC. Daarnaast draagt Lidl het keurmerk van Top Employers Institute, wereldwijd de autoriteit voor de erkenning van opvallend werkgeverschap. Met dit keurmerk laat Lidl zien dat de supermarktketen het goed voor heeft met medewerkers en continu werkt aan verbetering.
3. PepsiCo: gepersonaliseerde werkenbij-sites
Iemand die pas is afgestudeerd wil andere dingen weten over een potentiële werkgever dan een oudere sollicitant. Hoe verloopt een stage? Welke mogelijkheden zijn er om naar het buitenland te gaan?
Om jonge doelgroepen aan te spreken, heeft de Colombiaanse tak van voedselfabrikant Pepsico (4.000 medewerkers) zogenaamde ‘microsites’. Dit zijn speciale werkenbij-websites voor bijvoorbeeld studenten en trainees.
Op deze websites staat alleen de informatie die relevant is voor een specifieke doelgroep. Denk aan vacatures die bij de leeftijdsgroep passen, informatie over hoe een stage of traineeship verloopt en ervaringsverhalen van huidige jonge medewerkers.
Het resultaat? In 2020 ontving Pepsico Colombia 51 procent meer sollicitaties dan het jaar ervoor, blijkt uit het World of Work Trends Report 2022 van Top Employers Institute. Bovendien sluiten de ontvangen sollicitaties vaker goed aan bij de vacatures.
Advertorial De 6 succesfactoren van employer branding
In deze gratis whitepaper gaan we o.a. in op een toekomstbestendige formule van employer branding, staan we stil bij een aantal feiten en cijfers en nog meer.
lees verder4. Pfizer: werken aan diversiteit en inclusie
Werken aan diversiteit en inclusie loont op allerlei manieren. Zo presteren diverse organisaties vaak beter en zien medewerkers het als een belangrijke voorwaarde van goed werkgeverschap.
De Britse tak van farmaceut Pfizer is een voorloper op dat gebied. De organisatie heeft sinds 2019 een speciaal programma om beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen te verkleinen. Dat is succesvol: het verschil in beloning daalde van 15,9 procent in 2018 naar 7,5 procent in 2021, blijkt uit cijfers van Top Employers Institute. Daarnaast heeft Pfizer veel meer vrouwen aangenomen voor senior-rollen.
Een verklaring voor het succes is dat Pfizer iedereen betrekt bij het initiatief: van medewerkers en sollicitanten tot HR en directie. Het bedrijf onderzoekt regelmatig of de veranderingen effect hebben en wat er beter kan. Zo laat Pfizer zien dat ze het onderwerp serieus nemen.
Wat houdt de strategie in? Pfizer werkt aan:
- Recruitmentbeleid om het aantal sollicitaties van vrouwen te vergroten en te zorgen dat mannen en vrouwen evenveel kansen krijgen.
- Flexibiliteit en vrijheid om te werken waar en wanneer mensen willen. Ze moeten privéverplichtingen kunnen nakomen, zonder zich daar schuldig over te voelen.
- Ondersteuning van loopbaanontwikkeling met individueel ontwikkelingsadvies.
- Eenvoudiger en soepel terugkeren naar het werk na lange afwezigheid, bijvoorbeeld na zwangerschapsverlof.
- Beleid om gezinnen (in alle moderne soorten en maten) te steunen in elke fase.
Elk idee werd eerst voorgelegd en getest met collega’s en bijgewerkt op basis van hun feedback. Zo stonden veel medewerkers open voor begeleiding, maar toch gaf bijna niemand zich op voor het mentorprogramma. Na uitgebreide tests versimpelde Pfizer het aanmeldproces en steeg het aantal aanmeldingen.
5. Patagonia: selecteer mensen die bij je passen
Laat zien op welke manier jij bijdraagt aan een betere wereld en werkgeluk, want dat zijn belangrijke voorwaarden voor de jonge generatie. Maak die belofte ook waar. Kledingmerk Patagonia doet dat bijvoorbeeld goed.
Het bedrijf staat wereldwijd bekend als pionier op het gebied van duurzaamheid. Patagonia wil kwaliteitsproducten maken en verkopen, zonder daarbij schade te berokkenen aan mens en milieu. Sterker nog: Patagonia investeert in oplossingen voor klimaatproblemen.
De werkgeversbelofte van het merk sluit daarop aan. De organisatie heeft niet alleen uitzonderlijk goede arbeidsvoorwaarden, Patagonia stimuleert zijn medewerkers ook in hun privéleven bij te dragen aan de duurzame missie.
Dat begint al bij het inwerken. Op speciale ‘Enviro Days’ nemen ze alle nieuwe medewerkers mee naar een boerderij om te leren over het belang van regeneratieve landbouw. Medewerkers die meer dan een jaar in dienst zijn krijgen bijvoorbeeld twee maanden betaald verlof voor vrijwilligerswerk. Patagonia is dan ook kritisch op normen en waarden van sollicitanten: wie niets geeft om duurzaamheid, past niet bij het bedrijf en de employer brand.
Employer branding: aan de slag
Bovenstaande voorbeelden laten zien dat er meerdere manieren zijn om een aantrekkelijke werkgever te worden. Verbetering begint met uitzoeken hoe jouw employer brand er nu uitziet. Past je imago bij wat je wil uitdragen? Trek je hiermee het juiste talent aan? Doe je ook wat je belooft als werkgever?