Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Handelsmissie als springplank: zó wil OrthoFoodie Amerika veroveren

In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Een RVO-handelsmissie naar Los Angeles veranderde álles voor Mischulaikah Grüne. De OrthoFoodie-oprichter ontdekte in Amerika nieuwe mogelijkheden voor haar gezondheidsapp én eigen ondernemersgeest. ‘In Nederland zeggen ze: ‘Je doet al zoveel.’ In Amerika vragen ze: ‘Kun je óók dit voor ons doen?’ Het is een totaal andere mentaliteit tegenover vrouwelijke ondernemers.’

mischulaikah grune orthofoodie

Grünes verhaal begint in 2008, op het hoogtepunt van haar muziekcarrière. Toen sloeg het noodlot toe: een diagnose van mixed connective tissue disease, een auto-immuunziekte. Jaren van medicijnen en ziekenhuisbezoeken volgden, totdat ze in 2012 haar artiestenleven vaarwel zei. ‘Als ik niet zou stoppen, weet ik niet of ik het had overleefd’, vertelt Grüne.

De echte doorbraak kwam tijdens een voedingscoaching-opleiding in 2022. Ze ontdekte dat een schimmelinfectie uit 1998 aan de basis lag van haar problemen. ‘Normaal kan je lichaam zo’n schimmel vrij gemakkelijk elimineren; het immuunsysteem gaat aan. Maar omdat ik in een soort overlevingsmodus zat, kon mijn lichaam dat niet.’

Die schimmel veroorzaakte precies dezelfde symptomen en ontstekingen als de auto-immuunziekte. ‘Ik stopte met mijn medicijnen en ging over op ontstekingsremmende voeding. Binnen anderhalve maand gingen mijn ontstekingsmarkers van 112 mét medicijnen naar 66 zónder medicijnen.’

OrthoFoodie: ‘Accountability partner’

Dat bleek het keerpunt. Grüne wilde nóg meer informatie: welke voeding werkt nu precies én waarom? ‘Ik kwam al vrij snel in de wereld van micronutriënten en macronutriënten terecht. Die creëren samen energie, om te helen én te functioneren. Ik wilde graag een app die gedetailleerd inzicht gaf in alle benodigde nutriënten, maar alle apps gaven maar inzicht in vier of zes micronutriënten. Ik wilde precies de milligrammen weten.’

Dus besloot ze zelf een app te bouwen: OrthoFoodie. De app werkt als een ‘accountability partner’ waarbij gebruikers hun eten scannen of via spraak loggen. Het onderscheidende zit in de personalisatie: bijna vierhonderd chronische ziekten, honderden acute toestanden en stressfactoren worden meegenomen. ‘Die lagen maken ons uniek. Het is geen verhaal tegen de westerse geneeskunde, maar er is veel onwetendheid over hoe je jezelf kunt ondersteunen met voeding.’

Handelsmissie naar LA

Het echte keerpunt kwam via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Grüne meldde zich aan voor een handelsmissie naar Los Angeles in september 2024: een beslissing die haar onderneming compleet zou veranderen.

‘Het mentaliteitsverschil was enorm’, zegt Grüne. ‘In Nederland word je getraind om iets nuchters neer te zetten, je bijna moet verontschuldigen voor het ambitieus zijn. Maar in Amerika was de reactie compleet anders.’

‘In Nederland zeggen ze: ‘Je doet al zoveel.’ In Amerika vragen ze: ‘Kun je óók dit voor ons doen?’ Mogen we emotioneel zijn? Ambitieus én emotioneel? En vrouw? Dat zit niet alleen in de films, maar het bestaat echt. Het is een totaal andere mentaliteit. Die ervaring was écht een keerpunt.’

RVO-ondersteuning voor vrouwelijke ondernemers

Via RVO kunnen (vrouwelijke) ondernemers onder andere gebruikmaken van SIB-vouchers voor internationale marktverkenning of handelsmissies én het wereldwijde postennetwerk. Mischulaikah Grüne (OrthoFoodie): ‘Samenwerkingen met enorme organisaties aan de andere kant van de wereld waren nooit gebeurd als ik niet op handelsmissie was gegaan.’

Schaalvergroting naar Amerika

De handelsmissie werd gevolgd door deelname aan de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, waar Grüne en OrthoFoodie flink verder bouwden aan het internationale netwerk. ‘Daar hebben we echt superleads gevonden. We testen intussen concepten en er lopen pilots met grote multinationals. Heel gek hoe snel dat kan gaan.’

Met acht medewerkers en plannen om uit te groeien tot vijftien man in 2025, richt OrthoFoodie zich nu volledig op de Amerikaanse b2b-markt met workplace wellness-programma’s. ‘We focussen op de VS, omdat daar alles draait om preventive health en longevity én organisaties bereid zijn ervoor te betalen.’

Geschikte financiering blijkt uitdaging

Financiering staat voorlopig — noodgedwongen — nog niet op de roadmap. Uit recent onderzoek van Code-V blijkt dat slechts 13,7 procent van 28,1 miljard euro aan geregistreerde financiering naar vrouwelijke ondernemers gaat.

‘Dat heb ik in de praktijk dan ook wel ervaren’, zegt Grüne. ‘We zijn tot nog toe helemaal self-funded. De enige aanbieding die we hebben gekregen: 200.000 euro voor 25 procent van mijn bedrijf, terwijl ik er al 8 ton in heb gestoken. Ik neem het niet eens meer serieus.’

Tips voor vrouwelijke ondernemers

Grünes advies voor andere vrouwelijke ondernemers is helder. ‘Zorg dat jouw why van een goede plek komt. Maar jezelf vervolgens — letterlijk én figuurlijk — naar buiten brengen is de sleutel tot succes, vooral internationaal. Als je dat niet doet, kun je nooit die mensen ontmoeten die je verder kunnen helpen.’

‘En het mooie is: je hoeft het niet alleen te doen’, zegt Grüne. ‘Via de handelsmissies en het internationale netwerk van RVO krijg je toegang tot deuren die anders gesloten blijven. Je moet de deur alleen wel zélf opendoen. Samenwerkingen met enorme organisaties aan de andere kant van de wereld waren nooit gebeurd als ik niet op handelsmissie was gegaan.’

‘Mooiste reis van mijn leven’

Voor Grüne is het succes van OrthoFoodie meer dan ondernemen alleen. ‘Het is mijn why geworden. Voorheen draaide mijn leven om dat ik gezond zou zijn voor mijn kinderen, maar die why is veranderd. Nu wil ik zorgen dat ik álles aankan dat deze ondernemersreis mij nu biedt. En dat verhaal vertellen, zodat mensen in hetzelfde schuitje niet dezelfde problemen meemaken.’

Met WebSummit Vancouver net achter de rug en concrete partnerships in Amerika is de internationale koers van OrthoFoodie nu definitief ingezet. ‘Het is de mooiste, spannendste reis van mijn leven. Er is niks ergers dan wel willen, maar niet kunnen. Gelukkig kan ik dit nu doen in goede gezondheid.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wil jij op handelsmissie?

Van handelsmissies tot financiële ondersteuning — RVO helpt, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken, vrouwelijke ondernemers hun internationale ambities realiseren. Wil je ook internationaal groeien? Bekijk deze pagina voor meer informatie over, subsidiemogelijkheden, events & handelsmissies, handige (vrouwen)netwerken én interessante onderzoeken. 

Wil je ook sparren met andere vrouwelijke ondernemers over internationaal zakendoen? Van elkaar leren en elkaar inspireren? Meld je dan aan voor de groep Ondernemende vrouwen in de Community Internationaal Ondernemen.