Maatwerk boven standaardoplossingen
Hoewel Odido Business bekendstaat om zijn mobiele oplossingen, richt het bedrijf zich op vaste verbindingen zoals glasvezel en complete IT-diensten voor elke doelgroep. ‘Dat verschilt van een nagelstudio met één medewerker tot een bedrijf met tienduizend medewerkers’, voegt Joeri Goedings, Senior Corporate Accountmanager bij Odido, toe.
‘Ondanks de omvang van de Odido-organisatie — we tellen zo’n 2.000 medewerkers — blijft de dienstverlening persoonlijk’, zegt Goedings. ‘We werken met een klein team, dedicated op één klant. Wij kennen de klant, de klant kent ons en daardoor kunnen we goed en snel schakelen.’
In plaats van kant-en-klare oplossingen aan te bieden, kiest Odido Business voor een analytische benadering. ‘Heel vaak hebben klanten een idee en dan denken ze dat ze iets nodig hebben, omdat ze hebben gehoord dat dat goed is’, ziet Stam. ‘Dan denk ik altijd: wacht even, laten we eerst even goed begrijpen waar je uitdagingen liggen. Laten we eerst kijken wat je echt nodig hebt.’
Glasvezel via de lucht
De technologische ontwikkelingen in de telecomsector gaan razendsnel, vooral op het gebied van mobiele connectiviteit. Kelvin Anselmo, Senior Business Consultant, ziet een aantal belangrijke verschuivingen. ‘De wereld wordt steeds mobieler, dus het is ook belangrijk dat je daar in meegroeit. Wat we eigenlijk doen is mobiele oplossingen nog mobieler maken.’
Met de komst van 5G worden de mogelijkheden nóg uitgebreider, vooral op het gebied van Internet of Things (IoT). ‘Denk bijvoorbeeld aan sensors die je in de weg kunt hebben om de temperatuur van het asfalt te meten’, zegt Anselmo. ‘Zodat het asfalt minder vaak vervangen hoeft te worden. Dat zijn specifieke voorbeelden waar je niet steeds een internetkabel naartoe wil prikken, maar je dat eigenlijk via een mobiele oplossing wil kunnen organiseren.’
‘Wat we zeggen is: we geven je eigenlijk glasvezel via de lucht. Zeker door de komst van 3,5 gigahertz 5G, waardoor veel hogere snelheden mogelijk zijn. Dat bevordert de stabiliteit én betrouwbaarheid.’
‘Wat is je stip op de horizon?’
In het complexe IT-landschap ziet Odido Business een belangrijke rol als gids. ‘Bij IT zie je dat er een overload is aan de hoeveelheid mogelijkheden’, constateert Stam. ‘Wij helpen bedrijven te kijken naar hoe zij werken én welke oplossingen dan passend zijn.’
En die oplossingen gaan vaak verder dan alleen de huidige situatie. Het vereist een blik ‘Wat is je stip op de horizon?’, stelt Anselmo. ‘Van daaruit gaan we dan kijken: wie heb je nodig? Wat kunnen we voor je organiseren? En nog belangrijker: hoe wil je daar komen? In essentie is dat hetgeen wat we doen. We zijn eigenlijk gewoon grote probleemoplossers.’