Bedrijven herzien hun mobiliteitsbeleid en vragen de NS flexibiliteit. Daarom lanceren de spoorwegen NS Go, “een flinke stap vooruit voor zowel werkgevers als werknemers.”
Het verlies van de NS Groep bleek in 2020 maar liefst 2,6 miljard euro. Vooral de zakelijke markt, verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet, werd hard getroffen. Steffens: “In 2019, ons beste jaar ooit, boekten we nog een record van gemiddeld 1,3 miljoen reizigers per dag en de klanttevredenheid was nog nooit zo hoog. 89% van de klanten beoordeelde NS met minimaal een 7. Dit dankten we aan de inzet van álle NS-medewerkers.” In april stortte het aantal reizigers in tot slechts 8% van normaal. Alle voorspellende modellen over reisgedrag konden de prullenbak in. En NS had er een nieuwe concurrent bij: thuiswerken. Gevolg? “We toonden ons slagvaardiger en wendbaarder dan ooit. We spelen nu daadkrachtig in op de nieuwe behoeften van zakelijke klanten”, verklaart Steffens.
Reset noodzakelijk
“Een restart zou onvoldoende zijn, een reset bittere noodzaak voor klantbehoud. Bedrijven herzien hun mobiliteitsbeleid en NS moest anders naar zijn diensten kijken”, legt Steffens uit. “We hebben veel gesprekken met bedrijven gevoerd. Mensen zullen minder naar kantoor blijven reizen. Flexibiliteit en gemak is wat ze van ons vragen.” Diverse zakelijke contracten zijn gepauzeerd en NS bood tevens het omzetten naar goedkopere abonnementen aan. Voor werkgevers bleken vier zaken van groot belang: kostenbesparing, duurzaamheid, vitaliteit van medewerkers en keuze uit modaliteiten om van A naar B te reizen. Steffens: “Om de zakelijke reiziger terug te winnen lag onze focus op het gemakkelijk aanbieden van de meest aantrekkelijke vervoersoptie voor ieder bedrijf. De gewenste flexibiliteit en ‘easy-to-dobusiness-with’ geven we vorm met de introductie van NS Go.”
Introductie NS Go
NS Go is een nieuwe dienst met een digitaal platform dat maatwerkoplossingen per bedrijf en per werknemer biedt. Alle vervoersopties worden desgewenst met elkaar verbonden: onder meer trein, tram, bus, metro, taxi, deelauto, scooter en ov-fiets. “NS Go biedt gemak aan de zakelijke reiziger door de combinatie van diverse vervoersopties. Die kan zo snel en prettig mogelijk van deur tot deur reizen. Dit betekent een andere mindset voor werkgevers en werknemers”, vertelt Steffens, die Londen, waar hij een tijd woonde, als voorbeeld ziet. Daar reizen forenzen nauwelijks met de auto naar de stad, maar kiezen ze vooral uit combinaties van vervoer.
“Die mindset willen we hier ook. En we horen gelukkig van veel klanten dat ze dat ook willen. Nieuwe technologische mogelijkheden gaan dat proces versnellen. Denk aan reizigers die in de toekomst via de NS-app live-updates krijgen tijdens hun reis met suggesties over keuzes voor vervoermiddelen, waarna een alternatief reisschema volgt. Alle gedoe met bonnetjes is ook verleden tijd; de rekening gaat automatisch naar de werkgever. Dit verhoogt de grip op de kosten en versimpelt de administratie geheel volgens de fiscale regelgeving”, overtuigt Steffens. NS regelt de IT-activiteiten voor een geïntegreerd systeem, afgestemd op de bedrijfswensen. Zelfs flexibele invulling op medewerkersniveau is mogelijk. Bijvoorbeeld dat een werknemer op zijn verjaardag gratis in de eerste klas mag reizen. Of dat hij na 20.00 uur zonder meerkosten met de taxi verder mag reizen.
De vervoersmarkt is flink in beweging. Wat kan de zakelijke reiziger over vijf jaar verwachten? Steffens ambieert grote stappen als mobiliteitsbedrijf, met de trein als belangrijkste vervoermiddel. Hij verwacht een flinke toename in modaliteiten, zoals e-scooters en e-steps. “NS Go wordt daardoor alsmaar aantrekkelijker voor de zakelijke klant. Bovendien breiden we het dienstenpakket uit, zoals het plannen van de reis, via de NS-app. De trein wordt daarmee een steeds gunstigere optie voor de keuzereiziger die met het ov en de auto reist.” Op korte termijn werkt NS aan nieuwe zakelijke abonnementsvormen. Deze zijn afgestemd op het veranderde reisgedrag van medewerkers, die minder vaak op kantoor komen.
Advies over mobiliteitsbeleid
NS Go is meer dan een platform. De adviesfunctie vormt tevens een belangrijke kracht van dit baanbrekende concept. “We gaan met bedrijven in gesprek en helpen bij de vormgeving en uitvoering van hun mobiliteitsbeleid, inclusief sturen op kosten, duurzaamheid en gezondheid”, licht Steffens toe. “Elk bedrijf legt andere prioriteiten. Het kan één mobiliteitsbeleid voor alle werknemers kiezen, maar ook afstemmen per individu. Zo stellen we in alle situaties de klantwens centraal. Wij passen aan. De belangstelling is groot. De eerste NS Go-klant wordt nu aangesloten. Bedrijven beschouwen dit aanbod als een opportunity, mede gezien het grote gemak en de flexibiliteit. Niet alleen de werkgever, maar ook de werknemer heeft er veel baat bij”, besluit de