Het persoonlijke merk van: Allard Droste (Aldowa, Hagelswag)

In samenwerking met NEW TAILOR - Sprout-expert Roel Wolbrink daagt ondernemers uit om een persoonlijk merkplan te bouwen. In deze aflevering: Allard Droste, de ondernemer die producent van aluminium gevelplaten Aldowa groot maakte en sinds kort actief is met een startup die hagelslag vernieuwt, en auteur van Semco in de Polder. 

Allard Droste is 45 jaar, vader van 2 zonen en samen met Irene, ondernemer. Droste is eigenaar van Aldowa (16 miljoen omzet, 50 medewerkers), de producent van aluminium gevelbekleding die onder meer meewerkte aan De Markthal, Rotterdam CS en een kantoor van Calvin Klein. Droste stapte onlangs in bij startup Hagelswag en is investeerder in diverse start- en scale-ups, coach, keynotespeaker en schrijver van Semco in de Polder.

Zijn filosofie: maak het eenvoudig. Leg niet allerlei processen vast maar heb samen een droom en geef mensen de vrijheid geven zelf het beste uit zichzelf te halen. 

Welke merken vindt jij sterk en waarom?

“Het verhaal van de oprichting van Nike vind ik een fantastisch verhaal. Ook oprichter Phil Knight begon met niks, maar wel met een enorme passie en drive. Natuurlijk verliep alles anders dan gepland, toch bleef hij door gaan. Kenmerkend was focus. In het geval van Nike op schoenen en dan de beste sportschoenen. En vanaf het begin zelf op de vloer de zaken regelen. Een merk bouwen is meer dan een logo, marketing of het product.

Een ander mooi voorbeeld vind ik Rituals. Een goed idee en tegen de stroom in opgebouwd, stap voor stap, maar waarschijnlijk wel met een grote droom. En die droom zie ik nog steeds. Rituals is meer dan enkel producten. Het is een beleving. Iedereen wordt meegenomen op een reis. Van leverancier, medewerker tot klant. Niet enkel op prijs, of misschien helemaal niet. Ze verkopen (immers) cadeautjes.

Wat is in het kort jouw levensverhaal waaruit bijna automatisch blijkt dat je goed bent in wat je nu doet?

“Mijn vader en opa zijn beiden een groot deel van hun leven jachtvlieger geweest. Wellicht dat ik daarom zelf vliegtuigbouw in Delft gestudeerd heb. Ik begon mijn carrière bij Fokker en Stork, tussendoor haalde ik mijn MBA aan Insead. Na 10 jaar bij een corporate, trok ik de stoute schoenen aan en kocht ik Aldowa. Door mijn opvoeding heb ik geleerd binnen grote organisatie door te groeien middels hard te werken, je best te doen en zelf verantwoordelijk te zijn voor je succes. Maar dat wil ik wel altijd samen met anderen doen. Plezier en effectiviteit in het werk staan op nummer 1.”

“Met het kopen van een eigen bedrijf kon ik nu echt zelf aan de slag met mijn team. Ik ben enorm trots hoe we Aldowa hebben omgebouwd van toeleverancier naar een specialist. Maar ik ben nog trotser hoe we een sterk hiërarchish bedrijf hebben omgebouwd naar een cultuur van samensturing. Iedereen kan en mag alles door elkaar heen, op basis van mijn twee basisprincipes: vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Dan krijg je automatisch focus op de sterktes van mensen. Gaandeweg ben ik ook betrokken geraakt bij andere start- en scale-ups.”

“Inmiddels ben ik naast Aldowa actief met het nieuwe chocolademerk Hagelswag. Echte chocolade in een fles in lijn met de Nederlandse traditie van Hagelslag. Wellicht dat door mijn achternaam, Droste, chocolade toch altijd mijn interesse heeft gehad. Kortom mijn leven is een geweldig jongensboek van ondernemen, met de poten in de modder staan, spreekbeurten geven en samen met anderen iets opbouwen.”

Hoe belangrijk is merk denken voor jou (en jouw bedrijf)?

“Heel belangrijk. Ik doe vooral de dingen waar ik mijn passie in kan gooien en ik iets moois kan bouwen. Met Aldowa hebben we van een toeleverancier in de metaal heel bewust een projectenorganisatie gemaakt die alleen metalen gevels voor gebouwen maakt en levert. Niks meer niks minder. Focus! We hebben hard gewerkt om van een toeleverancier een bedrijf te maken dat wordt herkend en gekend om zijn cultuur, zijn kwaliteit en zijn aanpak. Dit is voor mij het bouwen van een merk. Gebouwen krijgen een Aldowa-gevel. Mijn rol is die van aanjager van de cultuur.”

“Merkdenken zorgt voor lange termijn denken: het opbouwen van een reputatie , kwaliteit leveren, een sterke cultuur en maakt waar wat je belooft. Dit past sterk bij mijn eigen DNA.”

Hoe bepalen jouw karakter en eigenschappen jouw success?

‘Ik hou van eenvoud en focus. Kies, beslis en ga er dan voor. Maak het niet ingewikkeld. Mijn lijfspreuk is niet voor niets: ‘het kan eenvoudig’. Doe de dingen die je doet goed met passie en snelheid.”

Als je jezelf in vijf woorden zou moeten beschrijven, welke zijn dat dan?

“ositief, energiek, doen, snelle beslisser, empatish.”

De egel

De Egel is een de overlap tussen passie, talent en daar waar je geld meek an verdienen. Jim Collins kwam er in zijn boek ‘Good to Great’ achter dat juist de bedrijven die een duidelijk keuze maakten in de egel op de lange termijn succesvol zijn en blijven. Om hierachter te komen de volgende drie deelvragen:

De Egel van Allard Droste

Passie: 
1. Een wereld waar dingen worden geproduceerd. 
2. Samenwerken 
3. Teams smeden
4. Als mensen weer trots worden op wat ze doen. 
5. Van niets iets maken
6. Iets creëren. 

Talent:
1. Snel beslissen
2. Dingen eenvoudig houden
3. Sterk sensitief
4. Mensen laten groeien
5. Inspireren

Economische motor: 
1. Erkenning
2. Herkenning
3. Mooie dingen maken
4. Groei in bedrijfsomvang
5. Groei van teamgenoten. 

Commentaar

De overlap van deze drie is de Egel van Allard: Mensen laten groeien. En die heeft Allard ontdekt. Als daar de komende jaren nog meer focus op komt te liggen wordt Allard zelf ook zelf een nog sterker merk.

De focus die bij Aldowa voor successen zorgt, lijkt nog te ontbreken bij alle activiteiten die Allard doet. Door het inzichtelijk maken van de Egel worden keuzes nu en in de toekomst duidelijker. Door zelf als sterk merk te acteren wordt niet alleen jouw bedrijf maar ook jij sneller gekozen. En wie weet wat er dan allemaal nog meer mogelijk wordt.

Lees ook: het persoonlijke merk van: Fred Smulders (Typ)