Goal alerts in de bieb
Anno 2024 is het gemakkelijker dan ooit om voetbalscores te volgen. Scoort Almere City in de allerlaatste minuut een gelijkmaker tegen Ajax? Binnen enkele seconden ontvang je op jouw smartphone een pushnotificatie, compleet met naam van de doelpuntenmaker én degene die de assist gaf.
Dat was zo’n tien jaar geleden bepaald niet het geval. ‘Toen wij begonnen was Teletekst simpelweg de makkelijkste manier om voetbalscores bij te houden’, stelt Jagesser. ‘Maar het duurde vaak minuten voordat duidelijk werd wie er scoorde, of in welke minuut. Dat was voor ons eigenlijk het startpunt van Milvum.’
Het verhaal ontvouwde zich in de bieb van de Technische Universiteit Delft, waar een groep vrienden zichzelf geconfronteerd zag met het naderende einde van hun studie. En de logische, daaropvolgende vraag: wat nu? ‘We hebben allerlei ideeën op een whiteboard geschreven en kwamen al vrij snel uit op mobiele apps, die langzaam hipper werden. De iPhone was net een paar jaar uit en ook Windows kwam met een eigen apparaat. Toen zijn we naar een aantal evenementen gegaan om inspiratie op te doen en besloten we een app te bouwen. Soccer Scores Live moest binnen één minuut laten weten dat er een doelpunt werd gescoord: dat was onze belofte.’
30 miljoen downloads
Dat werd geen project van maanden, maar dagen. ‘We zijn op een vrijdagavond samengekomen en direct begonnen met de ontwikkeling. Snelheid stond voorop. Windows was op dat moment een nieuwkomer op de markt, dus er bestond nog niet zoveel. We hebben het hele weekend in de avonden en nachten doorgewerkt en maandagochtend stond hij live. Onze hypothese was: als we iets snel publiceren, dan bestaat er een grote kans dat het gedownload wordt.’
Die hypothese bleek al snel correct. De app werd in totaal meer dan 30 miljoen keer gedownload over de hele wereld. ‘We speelden in op een behoefte van de gebruiker en werden hiervoor beloond met talloze downloads’, vertelt Jagesser. ‘Iets wat destijds ook de Windows Phone Store opmerkte, waardoor we onze app naast bekende namen als Angry Birds in de lijst met uitgelichte apps terugvonden.’
Aannames vroeg valideren
Het denkproces en ontwerp van Soccer Scores Live bleek uiteindelijk het fundament voor iets veel groters. Daarin leunt het bedrijf op de werkwijze achter hackathons, een evenement waarin teams van deelnemers non-stop bezig gaan om binnen een korte tijd oplossingen voor casussen te bedenken. ‘Hackathons gaan erom dat je aannames vroeg test en valideert. Een volwaardige app bouwen in één weekend is natuurlijk lastig, maar de kerngedachte is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven.’
Zo deed Milvum ná de succesvolle voetbalapp mee aan diverse hackathons. ‘Elf in totaal, waarvan we er acht hebben gewonnen’, lacht Jagesser. ‘Het geeft ons iedere keer nieuwe inzichten in ons werkproces. Alles draait erom dat je relatief snel in beeld krijgt wat een bedrijf wil bereiken. Dat ga je vervolgens toetsen, waarna je tot één of twee concepten komt. Die scope presenteren we vervolgens, waarin we de reis van bezoekers formuleren in een klikbare demo, zodat de klant echt kan voelen wat voor platform het wordt. Vanuit daar programmeren we een prototype. Maar dan weet je dus eigenlijk al dat een product gaat werken, vóórdat je het gaat ontwikkelen.’
Platforms voor tijdsbesparing
Inmiddels werkt Milvum voor een brede doelgroep. ‘We hebben in recente jaren diverse mooie projecten voor ministeries, corporates én mkb’s gedaan. We zeggen regelmatig: je hebt het waarschijnlijk niet door, maar er bestaat een grote kans dat je een Milvum-app op je telefoon hebt staan.’
Zo werkte Milvum mee aan de CoronaMelder-app van de overheid, de Preservation Robot van de wereldberoemde fotograaf Jimmy Nelson en ontwikkelde Milvum de KopieID-app van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Wanneer je Jagesser naar de mooiste casus vraagt, gaat het niet zozeer om de hoeveelheid downloads. Hij noemt de recente opdracht voor Sportief Besteedgroep, een bedrijf dat sportactiviteiten organiseert. ‘Daar hebben we een app voor ontwikkeld waarmee ze hun activiteiten kunnen digitaliseren in één platform. Hierin kunnen zowel partners als medewerkers werken om activiteiten te organiseren, met details zoals de datum, kosten en doelgroep.’
Het belangrijkste resultaat: een hoop tijdsbesparing. ’Nu kunnen gebruikers eenvoudig registreren én betalen binnen dezelfde omgeving. Dit is vooral handig voor mkb’s van een bepaalde omvang die nadenken over de implementatie van zowel een app als een platform. Een platform kan namelijk de productiviteit verhogen en het werkproces stroomlijnen.’
‘Businesscase is altijd leidend’
Dat hele proces duurt gemiddeld zo’n 6 tot 8 weken, zegt Jagesser. ‘We hebben het hele proces gestroomlijnd. Binnen die tijd bepalen we wat de app en het platform moeten doen en hebben we het gevalideerd. De verdere ontwikkeling hangt af van de omvang en de voortdurende behoeften van de organisatie. Het stopt eigenlijk nooit: er komen nieuwe vragen vanuit de markt of nieuwe ideeën van binnenuit. Maar altijd met de businesscase als leidraad.’
AI grootste trend
Toch krijgt Milvum ook steeds vaker AI-gerelateerde vragen. ‘Het is de onbetwiste trend, óók in de app-wereld. Alles binnen applicaties draait om het gebruiksgemak van de eindgebruiker. We krijgen steeds meer vragen over het design van platforms en chatapps, om de ervaring van bezoekers te verbeteren of om data te verzamelen. Die vragen kreeg ik een jaar geleden nog niet zo vaak, maar daar gaan we gewoon in mee.’
Verandering in technologie is constante factor
Verandering is namelijk in technologie een constante factor, zegt Jagesser. ‘We hebben samengewerkt met verschillende klanten die AI-technologie, zoals Large Language Models (LLM’s), hebben geïntegreerd in hun apps of platforms. Voor mij is AI een waardevolle toevoeging. Voor de eindgebruiker blijft het uiteindelijk een app of platform, ongeacht hoe slim we het aan de achterkant maken. Wat echter opvalt, zijn de praktische toepassingen van AI, zoals het persoonlijker maken van de klantervaring en het verbeteren van geautomatiseerde klantenservice zonder dat het voelt alsof je met een robot communiceert.’
‘Denk aan het inplannen van afspraken: je kunt nu gewoon tegen de app praten. Stel je voor dat je suggesties krijgt voor leuke activiteiten via spraakopdrachten. De app herkent je stem en vertaalt je vraag naar een API-oproep of query, die vervolgens begrepen wordt door onze app. De relevante informatie wordt teruggestuurd naar de eindgebruiker. En zo wordt technologie een naadloos onderdeel van onze interacties.’
Nothing ventured, nothing gained
In de wereld van ondernemen beschrijft Jagesser zichzelf als pragmatisch en áltijd gericht op het vinden van oplossingen. ‘Er zijn altijd uitdagingen, maar er is ook áltijd een oplossing. Het vergt creatief nadenken, alternatieven opschrijven en nadelen afwegen. Risico’s nemen is voor mij onlosmakelijk verbonden met het ondernemerschap. Als je stopt met het nemen van risico’s, dan neem je pas écht een risico. Je moet altijd verder en wil niet stilstaan. Nothing ventured, nothing gained: dat is wel een beetje mijn credo.’
En wat betreft de toekomst? ‘Over vijf jaar hoop ik een succesvolle groeifase met Milvum te hebben doorgemaakt. Ik zie de ontwikkeling van een eigen platform om apps, platforms én AI te integreren als een belangrijke mijlpaal. Mijn enthousiasme voor het werk van Milvum blijft groeien en de focus blijft liggen op het leveren van innovatieve apps aan klanten.’