De missie van Meatable is het voldoen aan de wereldwijde vraag naar vlees zonder mensen, dieren of de planeet te schaden. Dit is zes jaar later nog steeds het doel van oprichters De Nood en Daan Luining.
De Nood was al die tijd ceo van de startup. Hij droeg het stokje recent over aan de Amerikaanse Jeff Tripician. Meatable gaat zich de komende tijd namelijk focussen op de Amerikaanse markt. ‘Daar staat men open voor innovaties als kweekvlees. De processen rondom de toelating van het product op de markt zijn in Amerika makkelijker en sneller te doorlopen dan in Europa. Hier is de doorlooptijd zo lang, daar kunnen wij als startup niet op wachten’, vertelt De Nood. De research- en developmenttak van het bedrijf blijft wel in Nederland.
Ondanks zijn aftreden als ceo, blijft hij betrokken bij het bestuur van Meatable. ‘Als het goed is wordt ons bedrijf wel 200 jaar oud. Alle medewerkers – waaronder ikzelf – zijn onderdeel van een deel van die reis. Samen werken we uiteindelijk toe naar het realiseren van onze missie’, zegt hij. De Nood geeft een keynote over zijn ervaringen, successen en lessen als ondernemer tijdens het LEVEL UP 2024, het startup-event in Eindhoven op 30 september 2024.
Geen shortcuts
Zijn belangrijkste les? ‘Om vooruitgang te boeken moet je duidelijke doelen stellen en om die doelen ook daadwerkelijk te behalen moet je streng zijn voor jezelf en voor je team.’ Er moet aan de ene kant een duidelijke stip op de horizon zijn, een missie waar mensen zich in kunnen vinden. Maar om dit uiteindelijk te realiseren, moeten er kleine, behapbare doelen worden gesteld. Het gaat stapje voor stapje, zo legt De Nood uit. ‘Er zijn geen shortcuts, het is gewoon ontzettend hard werken.’
Voortdurende verandering
Alle kleine stapjes samen zorgen uiteindelijk voor grote veranderingen. ‘Het bedrijf ontwikkelt voortdurend en het is een uitdaging om in elke fase te zorgen voor een passend team.’ Daarin is Meatable niet uniek, een passend team samenstellen is voor veel startups een uitdaging. ‘Toen wij net begonnen, moesten we alles oplossen met een klein team. We gingen bijvoorbeeld zelf onze cellen halen bij boeren wanneer er een dier werd geboren (die cellen werden als basis gebruikt voor het kweekvlees, red.). Er was niet echt een structuur, iedereen wist van elkaar waar hij of zij mee bezig was.’ Dat veranderde toen het bedrijf groter werd. ‘Nu zorgen we bij elke badge die we produceren voor de juiste documentatie en alles gaat volgens vaststaande processen.’
Over LEVEL UP 2024
- Laat je inspireren door specialisten en topondernemers
- Verbeter je pitch tegenover investeerders in het LEVEL UP Investeerderscafé
- Leer hoe jij jouw businessmodel beter kunt afstemmen op je markt
- Ervaar hoe anderen hun beste team ooit wisten samen te stellen
- Deel je uitdagingen in het LEVEL UP Clubhouse en krijg antwoorden van peers
- En netwerk met ondernemers, accelerators en investors op de LEVEL UP Marktplaats
30 september 2024, Evoluon, Eindhoven. Be there!
LEVEL UP 2024 is een gezamenlijk initiatief van de BOM, Braventure en The Gate.
In die verschillende fases zijn er ook verschillende type mensen nodig om het bedrijf vooruit te helpen. ‘Ik denk dat het belangrijk is om hier zakelijk en open naar te kijken. Soms moet je constateren dat het op een gegeven moment geen match meer is tussen een werkgever en een werknemer. Hoe moeilijk dat ook is’, aldus de ondernemer.
Eindelijk proeven
Naast de leermomenten, heeft De Nood met Meatable de afgelopen jaren ook verschillende doorbraken en successen gevierd. Zijn meest memorabele moment was de proeverij in april van dit jaar. Onder andere prins Constantijn van Oranje en chefkok Ron Blaauw mochten een stukje kweekvlees van Meatable proeven. ‘We waren het eerste bedrijf in Europa dat een proeverij organiseerde’, vertelt hij met gepaste trots. De regels in Europa rondom kweekvlees zijn erg steng. ‘Het ontwikkeltraject is ongeveer vijf jaar en de controles rond voedselveiligheid en dergelijke duren in Europa ongeveer net zo lang. Het zou toch zonde zijn als je het product na tien jaar eindelijk mag proeven, om er vervolgens achter te komen dat het nergens naar smaakt.’ Om dat te voorkomen is Meatable in gesprek gegaan met Tweede Kamerleden om te kijken naar oplossingen. Zo werd uiteindelijk een proeverij goedgekeurd.
De markt op
Het pad voor Meatable is uitgestippeld. Het bedrijf wacht nu op goedkeuring van de autoriteiten en gaat daarna met het product de markt op in Singapore en vervolgens in Amerika. De komende maanden gaat De Nood zijn eigen toekomstplan uitstippelen. ‘Ik ben zo verknocht geraakt aan de wereld van startups en ik voel meer dan ooit een verantwoordelijkheid om te kijken wat ik hier kan toevoegen. Als Europa moeten we opboksen tegen de economische grootmachten als China en Amerika, anders missen we de boot als het gaat om innovatie. Ik denk dat startups en scale-ups daar een belangrijke rol in kunnen spelen en daar wil ik graag aan bijdragen.’
Dit artikel verscheen eerder in aangepaste vorm op Innovations Origins.