Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Verhoog de conversie van je webwinkel met een .shop-domein

In samenwerking met info.shop - Een succesvolle webshop kan niet zonder het juiste webadres. Bij voorkeur een pakkende naam die makkelijk te vinden is en meteen laat zien dat er iets wordt verkocht. Wel eens aan .shop gedacht?

domeinnaam .shop
Je leest nu: Verhoog de conversie van je webwinkel met een .shop-domein

Ruim 67.000, zoveel webwinkels zijn er inmiddels in Nederland actief. Tja, en zie dan nog maar eens een onderscheidende naam te bedenken. Toch is dat wel één van de succesfactoren van een goedlopende webshop. Domeinnamen zijn belangrijk én schaars, veel .com en .nl-extensies zijn inmiddels al bezet. Dat heeft geleid tot de introductie van alternatieven zoals .biz, .art en .org. Voor webshops is vooral .shop interessant.

Met je webshop hoger in Google

Hiro Tsukahara is CEO van GMO Registry, het Japanse bedrijf dat het .shop-domein sinds 2016 wereldwijd aanbiedt. SEO noemt hij als één van de belangrijkste voordelen van deze extensie. “Wie op internet oriënteert naar een product, typt vaak het onderwerp plus shop in de zoekbalk. Domeinnamen die .shop in de url hebben staan, komen hoger in de resultaten van Google terecht. Zo levert een .shop-domein voordeel op voor je SEO, wat uiteindelijk leidt tot meer zichtbaarheid.” Een bekend merk dat hierover kan meepraten is Netflix. Voor de merchandise-activiteiten richtte het bedrijf een aparte website in: netflix.shop. Wie op zoek gaat naar kleding en andere merchandise van de populaire streamingdienst komt daardoor meteen op de juiste plek terecht. Dat levert betere zichtbaarheid, een hogere conversie en zo ook meer omzet op.

Duidelijkheid geeft conversie een boost

Al met al heel wat voordeel dus. En daar komt nog bij: bezoekers weten meteen dat ze met een webshop te maken hebben. Handig, want ook duidelijkheid is een conversiebooster. “Shop geeft meteen aan wat je hier kunt doen, iets kopen. Bij een .com-domein is dat niet automatisch het geval. Neem bijvoorbeeld een domeinnaam als champagne.com. Hier kan van alles te vinden zijn: van informatie over de drank zelf of een stukje historie tot aan bepaalde merken. Maar zie je champagne.shop staan, dan snap je als bezoeker meteen dat je hier champagne kunt kopen.”

Niet achter het net willen vissen

Het aantal webwinkels dat voor .shop kiest, neemt de afgelopen jaren snel toe. Veel kleine, maar ook grote, bekende merken investeren hier nu in. Stel dat je op dit moment gebruik maakt van een .nl-domein. Heeft het dan zin om te switchen? “Bepaal voor jezelf wat het beste bij je past, maar besef ook dat de concurrentie niet stilzit”, aldus Tsukahara. Met andere woorden: andere partijen kunnen er met het domein vandoor gaan. Nissan is een van de bekendste voorbeelden waarbij dit daadwerkelijk gebeurd is. Het automerk wachtte destijds te lang met de aankoop van Nissan.com of was zich niet beuwst van het belang van domeinnamen. Een Amerikaanse computerreparateur registreerde dat domein vervolgens wel. Een al jarenlang durende juridische strijd heeft daar tot op heden geen verandering in gebracht. Snel beslissen is hier dus belangrijk. “Er zijn nu ruim een miljoen .shop-websites in 196 landen wereldwijd. Het is ons doel om van dit domein de norm te maken voor e-commerce. Daar blijven we samen met resellers en eindklanten aan werken”, aldus Tsukahara.