Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hendriks Incasso presenteert incasso 2.0: slagingspercentage van 85 procent

In samenwerking met Hendriks Incasso - Een stapel onbetaalde facturen was zes jaar geleden voor Loyd Hendriks de aanleiding om zelf een incassobureau te starten. Inmiddels telt Hendriks Incasso ruim 30 medewerkers en zijn er plannen om ook België en Duitsland te veroveren. ‘Dat we 140.000 euro van een ondernemer in Afrika wisten te vorderen, was echt een kick.’

Hendriks Incasso

Wie acht jaar geleden zou hebben voorspeld dat de tweelingbroers Roy en Loyd Hendriks naam zouden gaan maken in de incassobranche, was waarschijnlijk voor gek versleten. Roy werkte als marketeer voor DHL Express, zijn broer studeerde nog en was in de avonduren bezig met het opzetten van een eigen schoenenlijn.

Dat bedrijfje maakte een flitsstart, totdat Loyd werd geconfronteerd met een paar debiteuren die maar niet over de brug kwamen met het geld. ‘Daar zat ik dan, een jonge twintiger met ruim 20.000 euro aan schuld. Ik schakelde twee incassobureaus in, maar die deden niet zoveel. Ze waren log, traag en niet echt klantgericht. Toen ben ik alsnog maar zelf achter mijn geld aangegaan.’

Ondernemerstweeling aan de slag

Met succes. Voortdurend belt, appt en mailt Loyd met zijn debiteuren. Hij staat zelfs een paar keer aan de voordeur. Dat recept blijkt te werken, want binnen twee maanden staat het geld al op zijn rekening.

‘Ik was er niet alleen goed in, ik vond het ook nog eens ontzettend leuk om te doen. Toen dacht ik: als ik dit probleem ervaar, dan zullen er vast meer ondernemers zijn die hiermee kampen. Zo is Hendriks Incasso ontstaan.’

Niet veel later stapt ook Roy aan boord. Hij is enthousiast geraakt door de verhalen die zijn tweelingbroer hem vertelt. Roy wordt commercieel directeur, Loyd bemoeit zich vooral met de dagelijkse operatie.

Incasso 2.0

Met trots vertelt hij over het succesratio van zijn incassobureau. Maar liefst 85% van de vorderingen kan worden geïnd. Het recept? Incasso 2.0, noemen de broers het zelf. Een aanpak die neerkomt op snelheid, resoluut handelen en het gebruik van diverse communicatiekanalen.

‘De incassobranche is vrij conservatief, aangetekende brieven spelen er nog een belangrijke rol. Als bij ons een vordering binnenkomt, dan pakken we het dossier altijd binnen twee uur op. We sturen een brief en benaderen de klant via mail en WhatsApp. En het blijft niet bij die ene keer, we doen dat consequent tot de vordering wordt geïnd.’

‘Vaak willen klanten wel betalen, maar kunnen ze het nog even niet. We maken dan samen een afspraak over een betaalregeling. En als er wordt betaald, dan maken we het geld nog dezelfde dag over naar de opdrachtgever. Dat is inclusief de rente’, aldus Loyd.

Slimme software brengt debiteur in beeld

Maar stel dat een klant wel kan, maar simpelweg niet wil betalen. Ook dat komt voor. Hendriks Incasso heeft software die profielen op social media afgaat en andere openbare bronnen raadpleegt om zo razendsnel de handel en wandel van een debiteur in kaart te brengen.

‘Iemand zegt geen geld te hebben, maar pronkt op Facebook met een nieuwe auto. Dat roept vragen op. Mede dankzij dit soort informatie zijn we in staat om het overgrote merendeel van de vorderingen met succes te innen.’

Heel veel zaken hebben de broers de afgelopen jaren zien langskomen. Een aantal daarvan staat nog helder in het geheugen gegrift. Zoals de aardappelleverancier die een vordering van 140.000 euro had uitstaan bij een Nederlandse debiteur in Afrika.

‘Door social media na te gaan, hebben we uiteindelijk zijn contactgegevens kunnen traceren. Hij schrok behoorlijk toen we hem aan de lijn kregen. We waren erachter gekomen dat hij in Nederland nog een vermogen heeft en daar confronteerden we hem mee. Dat hij de rekening alsnog betaalde, was echt een kick. Onze opdrachtgever kwam zelfs nog langs op kantoor met taart, omdat hij dat niet meer had verwacht’, aldus Loyd.

Ondernemer heeft recht op geld

Tegen onrecht kan hij naar eigen zeggen niet. En het is vooral dat gevoel dat hem drijft. Volgens Loyd is er in Nederland te weinig oog voor de belangen van ondernemers die met onbetaalde facturen zitten opgescheept.

‘Stel dat jouw bedrijf een winstmarge heeft van 5%. Je verkoopt voor 10.000 euro aan producten, maar de rekening wordt niet betaald. Dat betekent dat je 50.000 euro omzet moet halen om de schade terug te verdienen. Dat onderstreept het belang van goede, succesvolle incassoprocedures. Deze ondernemers hebben gewoon recht op hun geld en wij helpen ze daarmee.’

Overigens wijst hij erop dat ook debiteuren hier vaak mee geholpen zijn. Door oplossingen te vinden, kan een rechtszaak voorkomen worden. ‘Zo brengen we ook voor deze partijen rust.’

Top 3 incassobureaus

Dat de telefoon het komende jaar door de coronacrisis misschien vaker zal rinkelen, ziet Loyd niet direct als voordeel. Want, zo stelt hij, als een bedrijf failliet gaat is er vaak geen geld meer en kan ook de crediteur niet betaald worden.

De komende jaren willen de broers in ieder geval stevig doorgroeien, naar een bureau met minimaal 75 incassomedewerkers. Een plekje in de top drie van Nederland is uiteindelijk het doel. Daarnaast worden nu plannen gesmeed om ook in België en Duitsland voet aan wal te krijgen. ‘Wij zijn nog lang niet uitgegroeid en zijn vastberaden om een nog veel grotere speler te worden in deze branche.’