Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Lean Startup niet zonder visie kan

In samenwerking met Firmhouse - Lean Startup is na 5 jaar nog steeds hard bezig aan de opmars in zowel startups als gevestigde bedrijven. Maar hoe breng je het als nieuwkomer in de praktijk op een manier die echt werkt? Robbert van Geldrop en Bob Jansen (Firmhouse) bloggen de komende tijd op Sprout over wat dit principe precies inhoudt.

Boeken, conferenties en accelerator programma’s over het starten van een nieuw bedrijf toont de groeiende interesse en behoefte en hebben vaak Lean Startup als kern. De uitdaging is nu om te filteren en te kiezen wat je als ondernemer helpt om echte voortgang te boeken.

Het gezaghebbende boek is The Lean Startup van Eric Ries, de grondlegger van deze beweging. De methode koppelt de principes van Lean Manufacturing aan het testen en valideren ideeën. Wij stonden aan het beging van deze beweging toen we de Dutch Lean Startup Circle oprichtten en hebben nooit kunnen vermoeden dat het zo’n vlucht zou nemen.

Verwatering

De groei aan aandacht zorgt helaas ook voor verwatering van de term Lean Startup. Daardoor is, zoals bij elk nieuwe stroming, ook de Lean Startup gevoelig voor misvattingen. Dat betekent ook dat er veel consultants op de markt komen die zeggen dat ze je met Lean kunnen helpen, terwijl ze er zelf geen (praktische) ervaring mee hebben.

Het komt steeds vaker voor dat elke startup of innovatieteam die maar iets aan data verzamelt of zo weinig mogelijk geld uitgeeft, zichzelf Lean noemt. Dat is niet het achterliggende principe van de methode. Je moet je visie en strategie niet zomaar overboord gooien ten faveure van data en kleine stapjes (Zie ook: Strategy eats Lean Startup for Breakfast).

Aannames

Succesvolle ondernemers bouwen bedrijven die gezond zijn én de juiste stappen maken om een visie te realiseren. Startups met nieuwe producten en business modellen hebben te maken met veel risico’s en unknowns in hun plannen. De ondernemers moeten de meest risicovolle aannames in de plannen zo snel mogelijk toetsen in de markt. Startups die snel en effectief testen of hun plannen gaan werken, verkleinen hun risico’s en bouwen een voorsprong op.

Eric Ries cum suis hebben het gedrag en de acties van succesvolle startups geanalyseerd en gemodelleerd. Lean Startup veronderstelt vervolgens dat het zonde van je tijd is om aan een startup te werken, terwijl niemand op het nieuwe product zit te wachten.

Zodoende is alles wat niet bijdraagt aan kennis over je businessmodel ook zonde van de tijd, zeker als het niet in dienst staat van het realiseren van je visie. Hoe sneller je leert van de markt, hoe groter de kans op succes.

Ter verduidelijking een toelichting op 4 termen die daartoe bijdragen:

1. Validated learning

Je bouwt iets, genereert data en leert daarvan. Vervolgens ga je nogmaals door zo’n iteratie. Hoe sneller je dat kan doen, hoe effectiever je als startup aannames over je plannen omzet in bewijs dat je op de goede weg bent.

2. Pivot

Een pivot is een verandering van je plan op basis van iets dat je geleerd hebt, zonder dat je je visie verandert. Dit wordt vaak verward met een conclusie dat iets niet werkt en dan maar iets compleet anders gaan doen.

3. MVP

Het Minimum Viable Product is de meest controversiële term van Lean Startup. De meest minimale versie van het product dat je kan bouwen om van je klanten te leren. Dit wordt vaak door een startende ondernemer geinterpreteerd als ‘je eerste kans om snel een product in de markt te zetten’. In werkelijkheid zijn succesvolle ondernemers al meerdere kleine experimenten aan het doen, voordat ze komen tot een MVP.

4. Innovation Accounting

Data die je genereert naast je financiele informatie en je iets vertelt over het succes of falen van je startup. Startende ondernemers hopen dat bijvoorbeeld Google Analytics ze dat biedt, maar helaas zegt het aantal bezoekers op je website helemaal niets en is het geen data waar je actie op kan ondernemen.

Nederland kent gelukkig haar eigen goede voorbeelden, waaronder:

3D Hubs: is vandaag de dag een wereldwijde marktplaats voor 3D printopdrachten. Het begon echter allemaal in Amsterdam. De oprichters hebben de eerste matches met hand- en spandiensten tot stand gebracht. Ze hebben het bedrijf pas levensvatbaar geacht, toen ze meer dan 100 transacties op deze manier konden voltooien. (zie ook: de Reddit-AMA met medeoprichter Brian Garret).

Bolt Mobility: bouwt momenteel hard aan haar ‘iPhone + Tesla op twee wielen’, de App Scooter. Vanaf het allereerste moment verkoopt deze startup al scooters als ‘pre-order’ en valideert zo dat mensen deze scooter heel graag willen kopen door ze een aanbetaling te laten doen. Bolt Mobility toont aan dat je klanten kan laten betalen voor iets dat nog niet af is. Veel startups stellen die commerciële validatie uit. Het excuus is vaak dat je klanten niet iets kopen wat er nog niet is.

Senz Umbrellas: werken hun producten volledig uit volgens de Lean Startup-methode, nadat eerdere pogingen om aanverwante producten te ontwikkelen mislukten. De dure lessen en vele jaren van onnodige productontwikkeling hebben ervoor gezorgd dat de oprichters nu altijd ook de marktbehoefte koppelen aan hun productontwikkeling. Het toont aan dat je Lean Startup niet een keer moet doen, maar dat het onderdeel is van je bedrijfsvoering, ook als je al wat successen hebt geboekt.

Data, snelle experimenten en goedkope MVP’s zijn geen vervanging voor het hebben van visie, doorzettingsvermogen en creativiteit. Dit verhaal is een inleiding voor een serie waarin we Lean Startup praktisch en begrijpelijk gaan maken, zodat het doet waarvoor het bedoeld is, om effectiever je doel te bereiken.