Het onderwerp financiële gezondheid staat de afgelopen tijd hoog op de maatschappelijke en politieke agenda. ‘Met de hoge gasprijzen en inflatie van de afgelopen tijd, zijn meer huishoudens in de problemen gekomen. Mensen zijn onder de armoedegrens gekomen, hebben meer schulden opgebouwd en hebben een gebrek aan financiële reserves. Maar liefst één op de tien huishoudens kan maandelijks niet rondkomen’, vertelt Harchaoui.
Hij legt uit dat werkgevers een belangrijke rol kunnen bieden om deze problemen het hoofd te bieden. ‘Veertig procent van de mensen met schulden is namelijk kostwinner van het gezin.’
Geldproblemen klinken door op het werk
Werkgevers hebben alle reden om zich in te zetten voor de financiële gezondheid van hun medewerkers. ‘Financieel ongezonde medewerkers ervaren vaak een slechtere mentale gezondheid, wat kan leiden tot toegenomen stress, depressie en burn-out. Daarnaast hebben ze ook vaker te kampen met fysieke gezondheidsproblemen, zoals hoge een bloeddruk’, legt Harchaoui uit.
Uit onderzoek onder 2.700 leden van CNV blijkt dat 26 procent van de medewerkers klachten als hoofdpijn of buikpijn heeft door geldzorgen. ‘Ook kunnen geldzorgen spanningen in het privéleven veroorzaken, waardoor ze minder fijn op kantoor zitten.’
De nadelen van het niet aanbieden van pensioen
Pensioen past binnen elk budget en groeit mee met je bedrijf. Benieuwd wat pensioen voor jouw bedrijf en je werknemers kan betekenen? Laat je gegevens achter en download de gratis whitepaper.
lees verderFinancieel gezond, nu, later en altijd
Wanneer je je medewerkers ondersteunt bij financiële veerkracht, heeft dat zowel voor henzelf als voor je organisatie grote voordelen. Als medewerkers zich geen zorgen hoeven te maken over het hoofd boven water houden, hebben ze immers meer mentale rust.
Dit geeft hen ook de stabiliteit om te kijken naar de lange termijn, bijvoorbeeld naar hoe ze hun pensioen kunnen regelen. Als je dit als werkgever nú goed regelt voor je mensen, hebben zij daar later voordeel bij. Zo kan focus op financieel gezond worden op de korte termijn, voordelen opleveren voor de lange termijn. Voor de werknemers én de werkgever.
Hoe herken je dat een medewerker geldproblemen heeft?
In de praktijk zijn er verschillende signalen dat een medewerker niet financieel fit is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand consequent niet meegaat lunchen, of bedrijfsfeestjes met een eigen bijdrage laat schieten. Het kan ook voorkomen dat je medewerker vraagt om een lening of loonvoorschot. ‘Bovendien zijn financieel ongezonde medewerkers minder betrokken bij hun werkgever en hebben ze een hoger ziekteverzuim. Dit alles heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering en productiviteit.’
Toch kan het voorkomen dat je als werkgever totaal verrast wordt door de geldproblemen van een medewerker, doordat er een loonbeslag komt vanuit een gerechtsdeurwaarder. ‘Dit is een heel duidelijk signaal dat er iets mis is, maar eigenlijk is het dan al te laat. Het is beter om te proberen te voorkomen dat de problemen te hoog oplopen’, geeft Harchaoui aan. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de hr-medewerkers weleens een loonbeslag onder ogen krijgt.
Normaliseer financiële uitdagingen
Er zijn gelukkig meerdere dingen die je als werkgever kunt doen om je medewerkers die in financieel zwaar weer zitten te ondersteunen. De eerste stap die je als werkgever kunt zetten, is bespreekbaar maken dat financiële uitdagingen iedereen kunnen overkomen. ‘Dit kan te maken hebben met economische ontwikkelingen zoals inflatie, maar ook met onverwachte persoonlijke gebeurtenissen zoals ziekte of een scheiding.’
Harchaoui vertelt dat je dit kunt normaliseren door het gesprek aan het gaan met je medewerkers, en bijvoorbeeld berichten te plaatsen op intranet, op te hangen in de lift of zelf in de groepsapp te delen. Zo voorkom je dat medewerkers het idee krijgen dat geldproblemen iets zijn om je voor te schamen.
Geef informatie over mogelijke oplossingen
Medewerkers met geldproblemen hebben in de eerste plaats behoefte aan voldoende geld. Dat klinkt heel simpel, maar volgens Harchaoui komt het nog te vaak voor dat er alleen trainingen worden aangeboden om met geld om te gaan. ‘Dat is nuttig, maar niet als je het geld simpelweg niet hebt.’
Hij beveelt daarom aan om medewerkers concrete tips te geven over waar ze terecht kunnen voor financiële ondersteuning. Hierbij is het van belang om alvast een aantal concrete oplossingen en instanties te kiezen. Een medewerker met geldzorgen ziet door de bomen het bos niet meer als je aankomt een hele lijst waar hij zelf nog uit moet kiezen.
Bied ondersteuning binnen je eigen organisatie
Naast het verwijzen van je medewerkers, kun je natuurlijk ook samen zoeken naar een oplossing. Dat kan door het verhogen van het salaris, of door mee te kijken bij het vinden van de juiste regelingen. ‘Kijk bijvoorbeeld samen met je medewerker of hij alle mogelijke toeslagen heeft aangevraagd, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag en het kindgebonden budget.’
Bespreek ook samen of je medewerker wel de juiste verzekeringen heeft. Dit lijkt een stevige maandelijkse uitgave, maar als het misgaat, kan niet (of slecht) verzekerd zijn flink in de papieren lopen.
Lees ook: Een goed pensioen betekent aandacht voor je medewerker