“Vorig jaar haalden we al een mooie positie in de MT500-ranglijst van facilitaire dienstverleners”, zegt commercieel directeur Remko Stolk. “Dit jaar scoren we nog beter, o.a. door onze investeringen in klantgerichtheid. We trainen onze medewerkers op het gebied van hospitality. Nu er vaker overdag schoongemaakt wordt, moeten schoonmaakkrachten goed communiceren met de gebruikers van een pand.”
“Structureel overleggen onze leidinggevenden met hun teams, zodat onze dienstverlening continu op de behoefte van de klant is afgestemd. Andere klantgerichte activiteiten zijn het bijvullen van koffiemachines. Ons klantmanagement gaat duidelijk een stap verder dan goed schoonmaken. Het draagt bij aan het optimaliseren van het hoofdproces van onze klanten.”
Als familiebedrijf hecht Asito veel waarde aan goed werkgeverschap. “Resultaat begint met oprechte aandacht voor onze medewerkers”, zegt Stolk. “Een schoonmaker die trots is op zijn werk, is loyaal en betrokken: naar ons én naar de opdrachtgever. In onze externe tevredenheidsonderzoeken scoren we binnen onze branche steeds bovengemiddeld hoog.”
“Ook sociaal zijn we sterk. Ongeveer 15% van onze medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. We steken veel energie in het optimaal begeleiden van deze groep. De coronacrisis bewijst nog maar eens hoe belangrijk het vak van schoonmaker is voor het draaiende houden van de kritische processen in onze samenleving. Niet voor niets heeft premier Rutte naast de zorg ook de schoonmaakbranche geprezen.”