Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo helpt AWS Picnic te innoveren, transformeren en moderniseren

In samenwerking met Amazon Web Services - Toen boodschappen-disruptor Picnic vijf jaar geleden startte, koos het bedrijf ervoor volledig cloud-based te worden. Werpt die beslissing zijn vruchten af? We spreken met CTO Daniel Gebler over hoe Picnic werkt met Amazon Web Services (AWS).

Innovatie vanaf de start

Picnic kenmerkt zich doordat klanten eenvoudig boodschappen kunnen bestellen via een app, zonder dat ze hier bezorgkosten voor te hoeven betalen. Het bedrijf heeft geen fysieke winkels en bezorgers rijden rond in kenmerkende elektrische autootjes.
Doordat het bedrijf nog niet zolang bestaat, had Picnic de mogelijkheid om de infrastructuur op een volledig nieuwe manier in te richten. ‘We konden helemaal zelf bedenken hoe de frontend en backend eruit moest komen te zien’, vertelt Gebler. ‘Daarbij kozen we voor de nieuwste cloud based– en data based-technologie.’

Zo biedt AWS Picnic flexibiliteit in de cloud

Deze technologie vond Picnic in Amazon Web Services (AWS). Gebler vertelt hoe het werkt: ‘Vroeger kon je als innovatief bedrijf 20% van je tijd besteden aan het ontwikkelen van je idee. 80% van de tijd besteedde je aan het bouwen van de infrastructuur. AWS neemt het bouwen van de infrastructuur over in de cloud, waardoor je kunt focussen op de features zelf.’

‘Als je een nieuwe disruptor bent, zoals Picnic, kun je je gewoon inschrijven bij AWS om ermee te beginnen’, vertelt Gebler. ‘Na een tijdje groeiden we door en begon AWS ons ook te helpen met het versterken van onze business case. Hierbij krijgen we continu support bij hoe we het beste uit AWS kunnen halen.’

Gebler is ook te spreken over de flexibiliteit die de cloud biedt. “Het is heel makkelijk op te schalen wanneer je meer klanten krijgt, en af te schalen wanneer een nieuwe feature toch niet zo bevalt. Deze flexibiliteit haalt een stukje onzekerheid weg die je hebt als disruptor.’

Sneller innoveren

Een groot voordeel van werken in de cloud is dat je als bedrijf dagelijks veel aanpassingen in de applicatie en code kunt doen. ‘Dat is belangrijk, want de kwaliteit van je app wordt bepaald door hoeveel aanpassingen en experimenten je uitvoert. Zo groeit je kwaliteit exponentieel’, stelt Gebler.

Dit brengt de disruptor dan ook zelf in de praktijk. ‘Bij Picnic doen we maar liefst 20 experimenten per week. Elke ochtend, middag en avond kan er iets veranderd worden in de app. Wat je ook wilt bouwen, met AWS kan het heel erg snel. Nieuwe features worden direct gelanceerd en gedeeld met onze klanten.’
Tegelijkertijd helpt AWS Picnic door middel van een architectuur die bestaat uit twee onderdelen die elkaar aanvullen: een software- en een data-component. ‘We hebben een zelflerend systeem waarbij we ‘s avonds modellen trainen, zodat die morgen nog beter zijn.’

De cloud bleek een zegen in coronatijd

Toen de coronacrisis begon, werden veel supermarkten overrompeld met de enorme hamsterwoede van klanten. Waar andere supermarkten te maken kregen met lange rijen voor de deur, werkte de Picnic-app zonder problemen. ‘Wanneer je werkt vanuit de cloud, kun je heel eenvoudig de servercapaciteit verhogen’, vertelt Gebler. ‘We kunnen zelfs automatisch opschalen. Als er veel mensen in de app zitten, wordt de servercapaciteit automatisch verruimd.’

Ook op het gebied van voorraad nam Picnic direct maatregelen. ‘We hebben snel ons fulfilment centre op een hoger niveau gebracht en verschillende tools ingevoerd. Hierbij werden de Covid-maatregelen steeds gerespecteerd’, vertelt Gebler. Hij herinnert zich ook nog goed dat de overheid de verscherpte regels rondom alcohol aankondigde. ‘We hebben toen snel aanpassingen gedaan in de app en bij onze leveranciers. AWS heeft ons geholpen om deze aanpassingen snel door te kunnen voeren.’
Grootse plannen voor de toekomst

Op dit moment is Picnic actief in drie landen. ‘We zitten al in 150 steden in Nederland, in 50 in Duitsland en sinds kort ook in Frankrijk. Mede dankzij AWS groeien we ontzettend snel.’ In Nederland is Picnic ook nog lang niet klaar. ‘We hebben nu een samenwerking met DHL, waarbij je je retouren mee kunt geven aan een Picnic bezorger. Ook zijn we een groot gerobotiseerd fulfilment centre aan het bouwen in Utrecht, waarvoor we alle software zelf maken.’