Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Met slimme combinaties sterker uit de crisis

In samenwerking met Albron - De nieuwe werkelijkheid verlaagt de kantoorbezetting. Tegelijk wensen medewerkers een ruimer aanbod gezonde producten in het bedrijfsrestaurant. Daarom lanceerde foodservicebedrijf Albron innovatieve concepten waarbij mensen zelf afrekenen.

ALBRON Jan Willem Hilbron
Je leest nu: Met slimme combinaties sterker uit de crisis

“Afgestemd op het nieuwste eetgedrag. Via modulaire invullingen helpen we bedrijven met impact maken op gezondheid én duurzaamheid.” Albron, een van Nederlands grootste foodservicebedrijven met 3.800 medewerkers, maakt als koploper in gezondheid en duurzaamheid zijn ambities waar.

Algemeen directeur Jan Willem Hilbron: “Onze intrinsieke motivatie is groot om Nederland beter te laten eten. Zo faciliteren wij bedrijven om bij te dragen aan dit grote maatschappelijke doel. We laten hun werknemers duurzamer en gezonder eten zonder keuzes op te leggen.” Op slimme wijze gidst Albron de bedrijvenmarkt naar lekkere, gezonde alternatieven.

Hilbron: “Onze nieuwe concepten – modulair invulbaar per bedrijf – richten zich tevens op gemak voor nieuwe generaties, terwijl de cateringkosten voor bedrijven afnemen.”

Onderscheidende filosofie

Bedrijfscatering zit in het hart van dit foodservicebedrijf, conceptdenken in de haarvaten van de manier van cateren. Binnen de ‘high traffic’-activiteiten richt Albron zich op mensen die onderweg zijn. “Behalve de exploitatie van Starbucks-vestigingen werken we met sterke merken als AH to go, Coffeecompany en Anne&Max.”

‘Nieuwe cateringconcepten helpen bedrijven impact te maken op gezondheid en duurzaamheid’

“Daarbij geldt onze brede filosofie dat we voortdurend herkenbare kwaliteit bieden die gezond, duurzaam én betaalbaar is. De gasten weten overal precies wat ze kunnen verwachten, qua smaak en bestelproces”, vertelt Hilbron. “Friet niet in vet, maar in olie gebakken. Biologische aardappelen van dichtbij en mayonaise met weinig zout en vet”, zegt de directeur die heilig in merken gelooft.

Jonge generaties, de toekomstige afnemers, eten en drinken de hele dag door. Dat is onderdeel van hun lifestyle. “Daarbij zoeken we nadrukkelijk aansluiting met onze filosofie. Onze ambitie is om in 2025 250.000 gasten per dag (66% groei) gezonder te laten eten. Niet alleen onderweg, maar ook in ziekenhuizen, de commerciële horeca, tijdens evenementen, op Center Parcs-locaties én in de bedrijfscatering.

Nieuwe cateringconcepten

Inspelen op lagere kantoorbezetting leidde tot nieuwe modulaire concepten. Zo introduceerde Albron een koelkast die medewerkers met hun smartphone kunnen openen; producten rekenen ze automatisch af. Op bemande locaties biedt Albron tevens het succesvolle concept AH to go aan. Per stuk verpakte producten zijn direct te consumeren. Ook hier via snel automatisch betalen.

“Daar komt geen kassa meer aan te pas. Op sommige dagen is bemanning onnodig duur. Dit is een goed alternatief met ruimere keuze in verse en gezonde producten. Daar komt bij dat verse producten nu desgewenst de hele dag beschikbaar zijn in plaats van alleen in de middagpauze”, motiveert Hilbron. Een variant is de Buurtboer. Een bedrijf ontvangt ’s ochtends kraakverse lunchproducten uit de regio. Het accent ligt op gezellig samen gezond eten, waarbij werknemers meer zelf doen.

Flexibele conceptinvulling

Albron gaat met de werkgever om tafel en laat hem kiezen in welke mate hij duurzaamheid en gezondheid belangrijk vindt. “Hij kan als het ware de knop harder en zachter zetten”, licht Hilbron toe. Bij ABN AMRO heeft Albron een volledig vegetarisch restaurant opgezet. Samen met Rijkswaterstaat is gewerkt aan een goede balans tussen gezonde en minder gezonde producten.

“We moeten daar rekening houden met kantoormedewerkers, maar ook met mensen die zwaar werk verrichten en dus meer energie nodig hebben. De verschillende locaties hebben qua doelgroep een andere invulling. Maar altijd zo gezond en betaalbaar mogelijk.”

Gezonde alternatieven

Het draait om minder zout, vet en suikers in de juiste balans. Albron ontwikkelt en test eerst in The Green House in Utrecht. Hilbron: “Het eetgedrag maken we tevens voor iedere werkgever inzichtelijk. Die ziet via ons ontwikkelde dashboard dat zijn totale populatie steeds gezonder eet.”

Alle gezonde producten moeten vooral lekker zijn. Daarin schuilt volgens Hilbron het geheim. De vleeskroket gaat niet uit het aanbod, maar er wordt een aantrekkelijk alternatief op basis van oesterzwammen gekozen. Zo gidst Albron bedrijven in de juiste richting.

Duurzaamheidsconcept

Albron streeft flinke stappen in duurzaamheid na. Door schaalgrootte helpt het ook toeleveranciers met bijdragen aan duurzaamheid. “Zo committeren wij ons bijvoorbeeld aan Upfield met een langdurig contract voor betaalbare vleesvervangers. Zij kunnen dan investeren in nieuwe machines.”

Albron brengt van al zijn producten de CO2-uitstoot in kaart, achterhaalt de herkomst en weet precies wat er aan zout, vet, etc. in zit. Zo duurzaam mogelijk inkopen luidt het doel. “Een hele klus voor onze inkopers, voor wie ik enorme waardering heb. Zij moeten niet alleen continu rekening houden met inkoopprijzen, smaak en consistente kwaliteit, maar ook winstgevendheid telt”, zegt Hilbron.

Ook draagt Albron bij aan minder verspilling. Een camera boven de afvalbak van een bedrijfsrestaurant registreert dagelijks exact wat en hoeveel er wordt weggegooid. “Deze innovatie leidt tot betere planningen en aanzienlijk minder voedselverspilling. Ook hiermee lopen we voorop”, besluit Hilbron trots.