1. 29 miljoen voor virusbestrijder Hitman Pro
Het Britse anti-virusbedrijf Sophos heeft voor 31,8 miljoen dollar (bijna 29 miljoen euro) SurfRight overgenomen, het bedrijf van Mark Loman dat onder meer bekend is van de beveiligingssoftware HitmanPro. Sophos gaat de technologie aan de eigen producten toevoegen. De Britse virusbestrijder gaat door met de ontwikkeling en ondersteuning van SurfRight’s bestaande productlijn, waaronder HitmanPro. Het huidige kantoor in Hengelo en de werknemers van SurfRight blijven behouden. Loman is trots op de overname: “Dit helpt ons om sneller producten te ontwikkelen en onze afzetmarkt te vergroten.”
2. Woningruilsite gekocht door Britten
De Nederlandse huizenruilsite Homeforexchange.com is overgenomen door het Britse Love Home Swap (LHS). Dat bevestigt oprichter Mark Wiersma tegenover NU.nl. Er zijn ‘enkele miljoenen euro’s’ gemoeid met de overname. Zowel Homeforexchange als Love Home Swap zijn sites waar mensen hun huizen te ruil kunnen aanbieden voor bijvoorbeeld een vakantie. Homeforexchange bestaat al ruim twintig jaar en heeft wereldwijd zo’n 25.000 gebruikers, waarvan 15.000 betalen voor de dienst. Homeforexchange.com blijft opereren onder de eigen naam.
3. Kinderen nemen VDL over van Wim van der Leegte
De sympathiekste groot-industrieel van Nederland, Wim van der Leegte, laat op 1 november 2016 zijn VDL over aan de kinderen. Dat heeft VDL gisteren bekendgemaakt. Tegen die tijd is Van der Leegte op de kop af 50 jaar actief geweest in zijn bedrijf en gaat zoon Willem (34) de kar trekken, met als medebestuurders broer Pieter (45) en zus Jennifer (35). Van der Leegte bouwde zijn maakbedrijf op tot een conglomeraat dat alles maakt, van bussen tot semiconductorapparatuur en natuurlijk de Mini, in Born. Omzet: 2,5 miljard. En jazeker, die cijfers houdt Wim nog steeds bij in zijn A4-schrift met harde kaft.
4. Startups hunkeren naar corporates
Quby is het prima gelukt, maar veel andere startups ‘hunkeren’ volgens KPMG naar samenwerking met een corporate. En die komt niet altijd van de grond, melden de consultants na onderzoek onder 140 startups. Alhoewel bijna alle corporates samenwerking met startups noodzakelijk achten in het kader van innovatie, weet een beperkt aantal concreet resultaat te boeken. Trage besluitvorming, cultuurverschillen en het vinden van de juiste persoon om zaken mee te doen zijn veelvoorkomende hindernissen. Wederzijds commitment is noodzakelijk om de samenwerking echt van de grond te krijgen, stelt KPMG.
5. Buitenlandse startups mogen langer blijven
Buitenlandse startups krijgen langer de tijd om in Nederland succesvol te worden, schrijft staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie in een brief aan de Tweede Kamer. Hij past daarvoor de Zelfstandigenregeling zo aan, dat de periode om van idee tot bedrijf te komen wordt opgerekt tot drie jaar. Afgelopen jaar meldden zich in totaal 90 ondernemers voor de startupregeling, 20 van hen kregen een toewijzing, meer dan 30 aanvragen zijn nog in behandeling. De meeste buitenlandse startupoprichters waren Amerikaans.
6. En dan dit: plagieert H&M logo blogster?
Oordeel zelf: Katy Perry draagt in de H&M-reclame een trui met daarop een logo dat sprekend lijkt op dat van de 21-jarige Elfi Voorhuis, die onder de naam ElfiSelfie blogt. Plagiaat of toeval? Een woordvoerder van H&M ontkent in het AD de plagiaatbeschuldiging. “Ik vind het ontzettend vervelend voor haar. Maar dit soort dingen kunnen vaker gebeuren met een publiek lettertype. Dat kun je bijna niet voorkomen.” Het afgelopen weekend heeft Elfi opvallend veel bezoekers uit de regio Stockholm op haar videoblog gehad, waarin ze kijkers oproept te protesteren bij H&M.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van dinsdag 15 december Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout
Want Sprout members krijgen naast dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:
✓ Een uitgebreid seo-geoptimaliseerd profiel op Sprout.nl
✓ Adverteer onder 450.000 maandelijkse bezoekers
✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus
✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers
✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken.
Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar!