Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony’s Chocolonely verliest slaafvrije status – Tesla zet in op Indiase markt

En verder: MediaMonks koopt team achter brexitmonster, FNV haalt opnieuw uit naar Temper en crowdfunding als laatste kans voor getergde ondernemers.

1. ‘Tony’s niet meer slaafvrij’

Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely is verwijderd uit een lijst met bedrijven die slaafvrije chocolade maken. Dat schrijft RTL Nieuws op basis van een uitspraak van de Amerikaanse organisatie Slave Free Chocolate. De reden hiervoor is dat Tony’s voor de productie van zijn repen samenwerkt met het bedrijf Barry Callebaut, dat cacao gebruikt die door kinderen in Ivoorkust en Ghana is geproduceerd. Tony’s-topman Henk Jan Beltman verdedigt zijn keuze voor Barry Callebaut aan RTL: ‘Wij willen de grote jongens in de cacao-industrie aanzetten tot veranderen. En dat willen we door op grote schaal impact te maken. Door met ze samen te werken inspireren we. We worden als een ‘best practice’ gezien en dus een voorbeeld voor Barry Callebaut hoe ze hun andere merken moeten gaan laten werken.’

2. Getergde ondernemers grijpen naar crowdfunding

Het Brabants Dagblad signaleert een nieuwe trend: ondernemers die door de coronacrisis getroffen zijn, proberen via crowdfunding geld op te halen om hun zaak te redden. De krant citeert eigenaren van een winkel en café’s in Den Bosch. Een van hen bezit een veganistisch café. De ondernemer, Larisa Versluis geheten, viste net naast de  tegemoetkoming in vaste lasten (TVL). Ze probeert nu 40.000 euro op te halen om haar café te redden. ‘Met de huur, vaste lasten, personeelskosten en inkoop kom je al gauw uit op 15.000 euro per maand’, aldus Versluis tegen de krant. ‘Dus die 40.000 euro is heel goed te verklaren.’

Meer corona:

  • Ondernemers konden zich maandag opnieuw aanmelden voor NOW-steun. Dat is tot dusver 12.000 keer gedaan.
  • Click & collect, waarbij je spullen kunt afhalen bij de winkel, blijkt een flop te zijn. Diverse winkeliers kunnen er niet genoeg omzet mee maken en sluiten alweer.

3. MediaMonks koopt team achter brexitmonster op

Creatief marketingbureau MediaMonks koopt het twaalfkoppige team van concurrent The Odd Shop. Dat meldt Emerce. The Odd Shop is het bedrijf achter de succesvolle overheidscampagne rondom het blauwharige ‘brexitmonster’, bedoeld om ondernemers zich te laten voorbereiden op de brexit. Het bedrijf, dat in handen is van Oscar Hamming, Niels de Wit en Robert van der Lans, werkt behalve voor de Rijksoverheid ook voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM), Pink Ribbon, DPG Media en het FD. MediaMonks hoopt door de overname gemakkelijker mee te kunnen dingen naar communicatieprojecten van de overheid en van allerlei semi-overheidinstanties, aldus Emerce. Het bedrijf The Odd Shop blijft in handen van de oprichters. Wat zij met hun fte-loze bv van plan zijn, is niet bekend.

4. FNV haalt opnieuw uit naar wankelend Temper

Maakte MT/Sprout al een week geleden bekend dat de Inspectie SZW freelanceplatform Temper als uitzender beschouwt, inmiddels is het rapport ook uitgelekt naar NU.nl en Trouw. Vakbond FNV, verwikkeld in een rechtszaak tegen Temper, wakkert het vuur ondertussen aan door in een nieuwe blog te schrijven: ‘Ook Inspectie SZW concludeert dat Temper een uitzendbureau is’. Toch weigert SZW nog steeds om het rapport te publiceren. Dergelijke rapporten worden nooit gepubliceerd, dus nu ook niet, aldus een woordvoerder aan MT/Sprout. De FNV pleit in ieder geval voor een arbeidsovereenkomst voor de Temper-freelancers ‘en wil dat ze betaald worden conform de uitzend-cao’.

Teruglezen: het harde uitgelekte oordeel van de arbeidsinspectie over Temper

5. Tesla zet zinnen op India met nieuwe fabriek

Autobouwer Tesla gaat een fabriek bouwen in India. De fabriek zal worden gevestigd in deelstaat Karnataka, heeft de overheid daar bekend gemaakt. Serie-ondernemer Elon Musk heeft al een kantoor in India en heeft meermaals verkondigd de Indiase markt op te willen gaan met zijn elektrische auto’s. Musk stelde in december al dat Tesla dit jaar zal starten met de verkoop van auto’s in het land. Voor India is dat een kans om duurzame stappen te zetten. Wel zal er flink geïnvesteerd moeten worden in een degelijk fundament aan laadpalen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: ‘Trump weg? Dan geen verkoop TikTok’

Nu Donald Trump geen president van de Verenigde Staten meer is, wil TikTik-eigenaar ByteDance de Amerikaanse divisie van zijn app toch niet verkopen aan een Amerikaans bedrijf. Dat heeft een anonieme bron gezegd tegen de krant South China Morning Post. Techbedrijf Oracle zou TikTok kopen, maar die deal bleek vorige week al geparkeerd te zijn. Trump wilde de app in de VS verbieden, omdat hij denkt dat de Chinese inlichtingendiensten TikTok gebruiken om te spioneren. Wellicht speelde voor Trump ook mee dat Amerikaanse TikTok-gebruikers in 2020 doelbewust een rally van hem verpestten. Zij meldden zich indertijd massaal aan als publiek, om op het moment suprême thuis te blijven. Het gevolg: een halfleeg stadium (en vermoedelijk minder coronabesmettingen).

Wat we ook lazen:

  • Is er sprake van een zeepbel op financiële markten? (het FD)
  • De Nigeriaanse econoom Ngozi Okonjo-Iweala is de nieuwe WTO-baas. (de Volkskrant)
  • Bospaden worden verhard met plastic afval. (Trouw)
  • Permanent minder politieke content op Facebook voor sommige gebruikers. (CNBC)
  • Rechtse Twitter-tegenhanger weer online na boycot. (het FD)