1. Tango stapt in bij Snappcar
Tango investeert in autodeelplatform Snappcar. De Q8-dochter steekt samen met bestaande aandeelhouders 8 miljoen euro in de scaleup van Victor van Tol, die het geld nodig heeft om door te groeien in Nederland, Zweden, Denemarken en Duitsland. Nu gebruiken 700.000 autodelers de 80.000 auto’s op Snappcar, het doel is om volgende zomer 1 miljoen gebruikers te hebben. Tango ziet Snappcar als mooie aanvulling op de extra diensten die het ontwikkelt rond mobiliteit. Naast Tango investeren ook Autobinck Group en de Deense startup studio Founders opnieuw, de Franse aandeelhouder Europcar doet niet meer.
2. Physee met zonnegevel meest innovatieve mkb’er
Physee mag zich met Smartskin, een glazen gevel met geïntegreerde zonnecellen en sensoren, het meest innovatieve mkb-bedrijf van Nederland noemen, als winnaar van de Innovatie top 100. De Delftse startup van Ferdinand Grapperhaus jr. en Willem Kesteloo is inmiddels lekker aan het opschalen met zijn slimme glas, dat gebouwen 25% energiezuiniger maakt. De eerste internationale opdrachten worden nu binnengehaald. Hester le Riche werd tweede met Active Cues (Tovertafel), de derde plek was voor HydroLogic Systems, een ingenieursbureau dat met zijn Water Control Room met data-analyse waterbeheer verbetert.
3. Baas Juul vertrekt, reclame voor e-sigaretten stopgezet
Juul, de Amerikaanse unicorn die e-sigaretten ofwel vapers maakt, verliest zijn ceo Kevin Burns en stopt met het adverteren in de VS. Grootaandeelhouder Altria, zelf tabaksfabrikant, heeft hem vervangen door een eigen mannetje om de crisis waarin Juul is beland de baas te worden. Naast de kritiek dat vapen de jeugd aan het échte roken zou helpen, is er wetgeving in voorbereiding die e-sigaretten met een smaakje verbiedt. Naast twijfel over de gezondheid van de nepsigaretten is er tot overmaat van ramp ook een strafrechtelijk onderzoek gaande tegen de 70 procents marktleider in vapen.
4. Vuilafstotende hemden Labfresh krijgen eigen winkel
Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen openen met hun shirtmerk Labfresh een eerste winkel, aan de Amsterdamse Brouwersgracht. Die is niet zozeer bedoeld om veel omzet te genereren, maar vooral een middel om het merk bekender te maken, zeggen ze tegen RetailTrends. De voormalige Sprout Startup van de Week begon ooit met een Kickstartercampagne en draaide vorig jaar 2,5 miljoen omzet. Dit jaar komt dat uit op het dubbele. Twaalf medewerkers telt Labfresh nu, en het team heeft onlangs een maand vanaf Bali gewerkt. Vink: ‘Niets wat wij doen is conventioneel.’
5. Thomas Cook Nederland in surseance
Na de Britse touroperator Thomas Cook dreigt nu ook de Nederlandse tak om te vallen. Die heeft uitstel van betaling gekregen van de rechter, meldt het op de eigen site. Een bewindvoerder onderzoekt nu of het bedrijf en zijn 200 medewerkers nog te redden valt. De zorg voor de klanten van Thomas Cook, die een reis hebben geboekt bij Thomas Cook of Neckermann Reizen is overgenomen door de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR). ‘De medewerkers van Thomas Cook in Nederland en op de vakantiebestemmingen zullen hen in de komende periode zo goed mogelijk blijven ondersteunen.’
6. En dan dit: Picnic betrekt melk van drijvende koeienstal
Online supermarkt Picnic gaat melk afnemen van koeien in de eerste drijvende stal ter wereld: Floating Farm. Dat is een Rotterdams project van Minke van Wingerden, die voor 2,7 miljoen euro een drijvende boerderij van twee verdiepingen bouwde met daarin 35 koeien. Floating Farm is nu in gesprek met een aantal geïnteresseerde partijen in Singapore en China, waar het Nederlandse project eerder de ‘iPhone van de agro-wereld’ werd genoemd. “We willen kijken of we deze pilot daar op grotere schaal kunnen doen.”
Lees ook: Drijvende koeienstal voert eerste gesprekken in China
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van donderdag 26 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.