1. Michel Perridon verkoopt ‘levenswerk’ Trust aan Egeria
Na 35 jaar aan het roer te staan van computeraccessoiresfabrikant Trust, verkoopt rasondernemer Michel Perridon zijn bedrijf aan Egeria. Het investeringsvehikel van C&A-familie Brenninkmeijer neemt tegen een onbekend bedrag alle aandelen over, de deal wordt geschat op ten minste 200 miljoen euro. Trust, leverancier van toetsenborden, muizen, oplaadkabels en andere computerbenodigdheden, is wereldwijd actief en draait een jaarwinst van meer dan 10 miljoen euro. Tegen de collega’s van Quote ontkende Perridon vorige maand nog dat er een deal in de lucht hing: ‘Wie zegt er dat ik wil verkopen: Trust is toch mijn kindje.’ Ondertussen laat hij weten: ‘Voor mij was het van belang dat de nieuwe eigenaar het commerciële DNA van Trust zou delen. Ik ben ervan overtuigd dat Egeria de commerciële visie en het innovatieve karakter van Trust zal blijven uitdragen.’ Perridon staat bekend om zijn fascinatie voor snelle auto’s en deelname aan exclusieve autorally’s zoals de Gumball 3000.
2. Oprichter Whatsapp verlaat Facebook
In een kort bericht op Facebook heeft Whatsapp-oprichter Jan Koum zijn vertrek bij het sociale medium aangekondigd. Oud-Yahoo-medewerker Koum richtte in 2009 samen met Brian Acton de populaire chatdienst op en verkocht het bedrijf in 2014 aan Facebook voor 19 miljard dollar. De Washington Post schrijft dat het vertrek van Koum te maken heeft met een verschil in inzicht over de toekomst van de chatdienst. Koum en Acton zouden zich jarenlang hebben verzet tegen de commercialisering van Whatsapp. Ook zou Koum zich niet kunnen vinden in de koers van Facebook op het gebied van privacy en encryptie. Koum zat sinds de overname in het raad van bestuur van Facebook. Koum zal nu tijd besteden aan zaken buiten technologie ‘zoals zeldzame luchtgekoelde Porsches verzamelen en ultimate frisbee spelen.’
3. Nederlandse startups halen 100 miljoen euro op
Volgens berekeningen van StartupJuncture hebben Nederlandse startups in het eerste kwartaal meer dan 100 miljoen euro groeigeld opgehaald bij investeerders. Voor een gemiddeld bedrag van 1 miljoen euro werden 24 bedrijven gefinancierd. De site verklaart de data op basis van eigen onderzoek en openbare gegevens in Crunchbase. Het platform stelt dat er minder early stage- en informal-rondes zijn gedaan het afgelopen kwartaal ten opzichte van het jaar ervoor. In 2017 werd er voor een ruime 442 miljoen euro gespendeerd aan startups en scaleups. De top 5 fundingrondes staan hieronder, de hele lijst is hier te vinden.
- Dutch Finance Lab – 30,000,000 – Pieter Schoen
- Ohpen – 25,000,000 – Amerborgh
- Mimetas – 18,450,000 – OostNL
- ParkBee – 5,000,000 – Statkraft, InnovationQuarter
- Innecs Power Systems – 4,000,000 – Finindus, ENERGIIQ en BOM
Lees ook: Investeerders vinden: 6 manieren waarop de Sprout Funding Toolkit je een voorsprong geeft
4. Pieter Zwart ziet winkel als 3D-advertentie
In een interview noemt Coolblue-oprichter Pieter Zwart het openen van fysieke winkels een vorm van adverteren. Op de vraag waarom de e-commercegigant de traditionele winkelstraat opzoekt, zegt de ondernemer: “Het geeft vertrouwen, je kent Coolblue omdat er daar een winkel van is. We noemen het ook wel een 3D-advertentie.” Coolblue verkoopt in de omgeving van fysieke winkels ook via de website meer producten. Zelf heeft Zwart bewondering voor Ikea. “Dat vind ik een tof bedrijf. Ze maken heel lange klantreizen. Mensen gaan op zoek naar een boekenkast, maar krijgen bijna een dagje uit. Want je koopt niet alleen die kast, maar ook een ijsje. Per ongeluk neem je ook nog twee pakken met kleerhangers mee. Zo creëer je heel veel extra waarde vanuit een klantbehoefte, die in de basis een boekenkastbehoefte is.” Lees het hele interview met Pieter Zwart op Parool.nl of via Blendle.
Tip van Pieter: Zoek bij Coolblue eens op ‘vibrator’.
5. Fastned converteert lening naar aandelen
Uit het recent gepubliceerde jaarverslag van Fastned blijkt dat de laadpalenchallenger de missie om ‘vrijheid te creëren voor eigenaren van elektrische auto’s’ niet uit het oog is verloren, maar dat de weg naar die droom niet zonder horten of stoten gaat. Het bedrijf van Michiel Langezaal en Bart Lubbers draaide in 2017 een verlies van 5 miljoen euro en kreeg ongelijk in een rechtszaak tegen de staat waardoor concurrent Shell – tegen de afspraken in – ongestoord snellaadstations langs snelwegen kan aanleggen. Tegen die uitspraak gaat Fastned in beroep. Gelukkig voor Fastned valt er ook goed nieuws op te pennen: de omzet steeg met 133 procent naar 530.667 euro, er werd door 6.279 klanten ruim 1 miljoen kWh geladen en het bedrijf converteerde een schuld van 10 miljoen euro naar aandelen, waardoor het eigen vermogen eindigt op 3,1 miljoen euro in het zwart. Ook haalt het bedrijf nieuwe funding op voor de aanleg van nieuwe laadstations. Hiervoor heeft Fastned – naast Nederland – locaties in Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk op het oog. Ook draait het met Albert Heijn een pilot om laadstations bij grote supermarkten neer te zetten.
6. FIOD onderzoekt dochterbedrijven SHV
Twee dochterondernemingen van familiebedrijf SHV worden door opsporingsdienst FIOD onderzocht. Ze zouden zich schuldig hebben gemaakt aan omkoping, valsheid in geschrifte en overtreding van de sanctieregelgeving. Moederbedrijf SHV, dat in handen is van de succesvolle ondernemersfamilie Fentener van Vlissingen, is niet verdacht. Het onderzoek richt zich op onderdelenfabrikant Econosto transportbedrijf Mammoet. Econosto kwam vorig jaar onder vuur te liggen na onderzoek van het NRC. Het bedrijf zou jarenlang omstreden commissies hebben betaald aan tussenpersonen in het Midden-Oosten. Moederbedrijf SHV is gezeteld naast het Centraal Station in Utrecht, is opgericht in 1896, telt wereldwijd 60.000 medewerkers en heeft een jaaromzet van bijna 20 miljard euro.
7. En dan dit: Tell Sell terug op televisie
Heb jij de Nicer Dicer, de George Foreman Grill en de Abtronic gemist? It’s your lucky day: de nieuwe eigenaar van teleshopping merk Tell Sell, het Oostenrijkse bedrijf Mediashop, heeft zendtijd ingekocht bij RTL en gaat de ‘infomercial’ nieuw leven inblazen. Tell Sell-oprichter Louise Mulder blijft ook na de overname betrokken bij het merk en ziet de tv-spotjes vooral als bonus: “De infomercials zullen dan ook een onderdeel zijn van een uitgebreidere marketingstrategie. De klant kan in principe nog steeds een product direct bestellen door te bellen. Maar daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook de webshop en adverteren we via sociale media, zoals ons eigen YouTube-kanaal.” De Vlaamse ondernemer Gert Verhulst, bekend van K3 en Samson, zal in ieder geval een gat in de lucht hebben gesprongen; in een interview geeft hij aan dol te zijn op Tell Sell-achtige-producten.