Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oprichter Ikea overleden; Elon Musk lanceert vlammenwerper

Ondernemersnieuws: Ikea-oprichter Ingvar Kamprad overleden, winkeliers beter beschermd tegen gedwongen openingstijden en Elon Musk verkoopt vlammenwerper.

1. Oprichter Ikea overleden

Oprichter van Ikea Ingvar Kamprad is op 91-jarige leeftijd overleden, meldt het Zweedse bedrijf, dat haar grondlegger “een van de grootste ondernemers van de twintigste eeuw” noemt. Kamprad, die begon als verkoper van lucifers, begon in 1943 met Ikea, een afkorting van zijn initialen en die van zijn boerderij Elmtaryd en dorp Agunnaryd. Kamprad gaf zijn meubels namen, omdat dyslexie het onthouden van voorraadcodes lastig maakte. In 1978 opende het bedrijf zijn eerste vestiging in Nederland, en groeide door naar nu 412 vestigingen in tientallen landen en een omzet van 38 miljard euro. Dat maakte Kamprad tot een van de rijkste mensen op aarde, maar trots op zijn zuinige levensstijl met vluchten in de economyclass, budgethotels, tweedehandskleding en een Volvo op leeftijd. De ondernemer overleed in zijn huis in het zuid-Zweedse Småland, niet ver van de boerderij waar hij in 1926 werd geboren.

Lees ook: Hoe Ingvar Kamprad Ikea groot maakte

2. Winkelier niet meer gedwongen open

Winkeliers kunnen straks niet meer tegen hun zin gedwongen worden open te zijn op koopavonden en zondagen, meldt staatssecretaris Mona Keijzer. Ondernemers hoeven zich daardoor bijvoorbeeld niet meer verplicht te schikken naar nieuwe winkeltijden door een besluit van een Vereniging van Eigenaren (VvE), inclusief boetes. Keijzer wil een goede balans tussen “vrijheid van ondernemerschap” en afspraken over openingstijden in een binnenstad of winkelcentrum. De nieuwe regels zijn vooral bedoeld om te voorkomen dat openingstijden eenzijdig door anderen kunnen worden gewijzigd. Voor afspraken die winkeliers zelfs tekenen blijft gewoon “afspraak is afspraak” gelden. 

3. Oprichter Seoshop weg bij Lightspeed

Ruud Stelder, een van de twee oprichters van Seoshop, stapt uit Lightspeed, het Canadese bedrijf dat SEOshop in 2015 overnam. Dat bevestigt Stelder tegen Ecommerce News. De ondernemer startte Seoshop met Dennis Cuijpers, die vooralsnog bij Lightspeed aan boord blijft. Na (iets meer dan) twee jaar opstappen is een vrij gangbare termijn voor ondernemers die zich na een overname nog enige tijd vastleggen bij hun nieuwe werkgever, inclusief optiepakket. Stelder heeft nog geen concrete toekomstplannen. Hij wil “weten wat het leven nog meer te bieden heeft”. “Ik heb daarom al voordat ik vertrok een reis geboekt, zodat ik een stok achter de deur had. In Azië ga ik eerst mijn hoofd leegmaken en dan zien we wel.”  

Lees ook: Waarom Ruud Stelder en Dennis Cuijpers Seoshop verkopen

4. MediaMonks naar Mexico 

Digitaal productiebureau MediaMonks opent een nieuwe kantoor in Mexico-Stad, het tiende internationale kantoor voor het 600 man grote bedrijf uit Hilversum, dat eerder al locaties opende in onder meer New York, Dubai en São Paulo. Het kantoor in de hoofdstad van Mexico volgt op het binnenhalen van een aantal opdrachten, waaronder een app van luchtvaartmaatschappij Aeroméxico, een campagne voor toerismebureau Visit Mexico en een video voor biermerk Corona, die ruim 10 miljoen keer werd bekeken op Youtube en Facebook. MediaMonks, dat ook een kantoor in Buenos Aires heeft, aast in Zuid-Amerika op een snel groeiende digitale advertentiemarkt.   

5. Vegetarische Slager opent restaurant

De Vegetarische Slager heeft in Den Haag zijn eerste restaurant geopend. De voedselvernieuwer van Jaap Korteweg had al een conceptstore in de hofstad, maar die winkel gaat dicht vanwege een renovatie. De nieuwe vestiging wordt daarom een kruising tussen een winkels en een restaurant. De Vegetarische Slager opende eerder een locatie in Berlijn, onder de naam Der Vegetarische Metzger. Eigen locaties zijn vooralsnog bijzaak, het bedrijf lanceerde samen met Albert Heijn eerder deze maand nog een aantal koelverse maaltijden. Daarvoor werd er al een samenwerking beklonken met Unox.

6. En dan dit: Musk onthult vlammenwerper

Geintje, dacht iedereen toen Elon Musk in december een vlammenwerper beloofde wanneer hij 50.000 petjes van zijn hobbybedrijf The Boring Company zou verkopen. Maar net als met het lanceren van een raket met daarin zijn Tesla Roadster houdt de ondernemer woord. Dit weekend onthulde Musk de 500-dollar kostende vlammenwerper (ok, opgevoerde gasbrander), amper een dag later zijn 7.000 van de 20.000 exemplaren verkocht. De vuurspuwer is een knipoog naar de komedie Spaceballs, een link met The Boring Company is er niet, erkende Musk al. “I know it’s a little off-brand, but kids love it.”

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van maandag 29 januari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events