1. Winkels Dixon en Mycom failliet
Het zat er al een tijdje aan te komen: de winkels van Dixons en Mycom zijn failliet verklaard. Dat maakte curator Jan Padberg gisteren bekend. Moederbedrijf BAS Group kon al langer zijn pc’s en laptops niet slijten en tevens niet opboksen tegen de verkoop van andere apparatuur via webshops.
Volgens de curator was een faillissement noodzakelijk, om de schulden niet verder te laten oplopen. De winkels van Dixons en Mycom blijven in de tussentijd gewoon open. Padberg denkt dat een doorstart mogelijk is voor een aantal van deze winkels. Vorige week werd nog bekend dat de voormalig oprichter van BAS Group Steven Bakker denkt aan een terugkoop, en dat er meerdere partijen op de loer liggen.
De curator deed ook een oproep aan het personeel om dat mogelijk te maken door de werkzaamheden te blijven uitoefenen. Bij Dixons werken om en nabij 650 medewerkers; bij Mycom 350.
2. Techbedrijven mogen geen data doorsluizen naar VS
Een belangrijke uitspraak van het Europees Hof voor alle techondernemers in Nederland. Verzamelde data over personen uit Europa mag niet zomaar meer aan bedrijven in de VS (we noemen een Google, een Facebook, een Apple) gegeven worden, omdat de privacybescherming daar onvoldoende wordt geacht.
Dit levert extra werk op voor ondernemers: normaal regelde ’Europa’ de doorstroom van data, maar vanaf nu moeten bedrijven dit afzonderlijk doen en zelf uitzoeken hoe dat moet. Dit kan naar verluidt maanden of langer dan een jaar duren.
3. Ryanair vliegt Google in de haren
Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij zet de aanval in op Google. Ryanair is het zat dat zoekopdrachten op ’Ryanair’ gekaapt worden door een ander bedrijf, dat zich voordoet als de Ierse prijsvechter. Ryanair eist dat Google iets aan dit soort advertenties doet.
Het nieuws is een belangrijke les voor andere ondernemers: zogenaamde ’screenscraper websites’ zorgen voor veel problemen. Door als subdomein de naam van het gekopieerde bedrijf te nemen, in dit geval ryanair.edreams.com, staat deze advertentie vaak op een hoge positie als mensen zoeken op het bedrijf.
4. ‘Nestpick begint van voren af aan’
Nestpick, het verhuurbedrijf van de jonge ondernemer Fabian Dudek (23) doet een stapje terug. Na een flinke groei en een overname door het Duitse Rocket Internet, moet de ’studentondernemer van het jaar 2014’ zijn ambities wat bijstellen. In een interview met Duitslandnieuws wordt bekend dat hij nu nog 70 vaste medewerkers heeft, waar dat er eerder dit jaar nog 150 waren. Waar het fout ging? Focus. Nestpick, ontstaan in Rotterdam, ging te snel en richtte zich op te veel internationale markten. “We zijn nu ingekrompen om ons te concentreren op kwaliteit. Er is wel ruimte voor groei, maar dan iets langzamer.”
5. Fusie voor familiebedrijven in schoenen
Men zegt wel eens dat je familie niet kan kiezen, maar twee Limburgse schoenenretailers, Durlinger en Shoetime, bewijzen het tegendeel. De familiebedrijven fuseren met het oog op zwarte cijfers, want beiden zaten in zwaar weer. Zo kunnen de bedrijven met de hakken over de sloot gered worden van een ondergang in de zware schoenenbranche. Na de fusie is het combinatiebedrijf 77 schoenenwinkels sterk – en daarmee een van de koplopers in Zuidoost-Nederland.
6. En dan dit: Aziatische concurrentie voor Nederlandse fiets?
Komt er een einde aan het straatbeeld vol Gazelle’s, Sparta’s en Batavia’s? Verliest Vanmoof zijn unieke positie? Als het aan het Thaise LA Bikes en het Indonesische Insera ligt wel. Beide fabrikanten van fietsen komen naar West-Europa, de VS en Japan, zo schrijft Nikkei Asian Review. Vooral op het gebied van sportfietsen denken de Aziatische fabrikanten de eindsprint te winnen: de fietsen zijn stukken goedkoper dan de retailprijs in Nederland.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van woensdag 7 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout
Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:
✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus
✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers
✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken.
Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar!