Mkb slecht voorbereid op cyberdreiging; Verstappen vs Picnic

Ondernemersnieuws: mkb'ers weten niet wat te doen bij digitale dreiging, rechter buigt zich over Verstappen vs Picnic en Chinezen trainen dronepiloten in Twente.

1. Ondernemers slecht voorbereid op cyberdreiging

Het Nederlandse bedrijfsleven is slecht op de hoogte van digitale dreigingen, constateert de Cyber Security Raad (CSR). Uit een onderzoek van het adviesorgaan blijkt dat de urgentie van het probleem groot is en het zaak is dat diverse partijen, zowel publiek als privaat, snel actie ondernemen. Het CSR benadrukt dat grote bedrijven voldoende in staat zijn opvolging te geven aan de ontvangen dreigingsinformatie, maar dat het informatietekort over cybersecurity vooral bij het mkb speelt.

2. Rechter buigt zich over Max Verstappen vs Picnic

Vandaag staan Max Verstappen en Picnic in een bodemprocedure opnieuw tegenover elkaar in de rechtbank (hoewel, de Formule 1-coureur geeft de voorkeur aan de voorbereiding op de GP van Oostenrijk). De startup van onder andere Michiel Muller gebruikte een lookalike van Verstappen in een reclame als parodie op de ‘officiële’ Jumbo-commercial. In het filmpje loopt ‘Verstappen’ langs een Jumbo-bezorgwaren en stapt in de elektrische auto van Picnic. De supermarktketen – sponsor van Verstappen – kon er wel om lachen, de razendsnelle racer niet. Verstappen daagt Picnic en eist 350.000 euro. 

3. Ticketmaster: weg papier, welkom audio-ticket

Geen gedoe meer met slecht uitgeprinte concertkaartjes waarvan de barcode niet te scannen valt. Ticketmaster stopt met het papieren ticket en start met audio-tickets. In een samenwerking met startup Lisnr komt de kaartengigant met een ticket in de vorm van een ultrasoon geluid, dat via een smartphone ‘gescand’ kan worden aan de poortjes. Ticketmaster Presence is in eerste instantie in de Verenigde Staten beschikbaar, een wereldwijde uitrol moet de komende vier jaar gebeuren. 

4. Deelfiets-startup FlickBike lanceert ‘vernieuwend concept’

FlickBike test deze zomer een ‘vernieuwend deelfietsconcept’ in onze hoofdstad. Het experiment omvat 1.000 fietsen, welke zijn verspreid door de hoofdstad en realtime te vinden zijn via een gratis app. In tegenstelling tot bestaande deelfietsconcepten laten fietsers een FlickBike achter op hun bestemming. Teruggaan naar een huurstalling of fietsverhuurstation is dus niet meer nodig. Met de flexibele FlickBikes wil de Amsterdamse startup het aantal fietsen terugdringen. De prijs is 1 euro per half uur zonder abonnement of borg. Het experiment moet uitwijzen of het bezitten van een eigen fiets op den duur overbodig zal zijn. 

5. Chinezen trainen dronepiloten in Twente

DJI, een Chinese producent van drones, heeft zijn oog op Twente Airport laten vallen als uitvalsbasis voor het ontwikkelen en geven van trainingen aan reddingswerkers. De Chinezen gaan samenwerken met dronetestlocatie Space53 in Enschede om dronepiloten beter voor te bereiden op noodsituaties. Het trainen van dronepiloten en het opstellen van procedures rondom de professionele inzet van drones is onderdeel van de strategie van de marktleider op het gebied van drones voor consumenten om zich meer op veiligheids- en inspectietoepassingen te richten.

6. En dan dit: ‘auto-etende’ bus blijkt scam

Nog meer opmerkelijk nieuws uit het Verre Oosten: de futuristische ‘auto-etende’ bus uit China blijkt de opzet te zijn van een frauduleus handeltje. De Transit Elevated Bus (TEB) moest de oplossing zijn voor filevorming en vervuiling in het Aziatische land, want de TEB kon over stilstaande auto’s op de snelweg rijden. Maar nu blijkt dat het financieringsplatform dat geld ophaalde om de bus – die nog geen kilometer heeft gereden – te ontwikkelen, onderzocht wordt door de autoriteiten. Het rendement leek ook al wat aan de hoge kant: jaarlijks twaalf procent (!). 

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van donderdag 6 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum