Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lightyear maakt doorstart – Bunq boekt eerste winst

Ook nieuws: ACM houdt Ticketmaster in de gaten, Bing-chatbot slaat op hol, New Optimist bij de Bijenkorf en Wesley Sneijder gaat in schoenen.

lightyear zonnepaneel auto zonne energie
Foto: Lightyear

1. Lightyear maakt doorstart met kleiner model

Een groep angel-investeerders is erin geslaagd Lightyear na het faillissement een nieuw leven te geven. Ze stoppen 8 miljoen in een nieuw bedrijf dat de betaalbare Lightyear 2 gaat ontwikkelen. Grote investeerders als Invest-NL, SHV en regionale investeringsmaatschappijen brengen alleen de patenten in, die buiten het faillissement vielen en waarop zij een pandrecht hadden.

Op korte termijn moet het nieuwe Lightyear op zoek naar circa 40 miljoen euro om echt door te kunnen. Uiteindelijk zou het nog een miljard kunnen kosten om de kleine zonne-auto op de weg te krijgen.

Lees ook onze analyse: Lightyear is voorlopig gered, maar hoe kansrijk is rijden op zonne-energie?

2. Bunq boekt voor het eerst kwartaalwinst

Bunq heeft na tien jaar zijn eerste kwartaalwinst ooit geboekt. De neobank van Ali Niknam boekte een bescheiden 2,3 miljoen euro winst, waarbij de inkomsten uit abonnementen in Q4 2022 met 37 procent omhoog gingen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Niknam zegt tegen NRC voortaan winst te kunnen maken dankzij de stijgende opbrengsten uit abonnementen en de positieve rente. Inmiddels is voor 1,8 miljard euro aan Bunq toevertrouwd door klanten. Niknam zelf blijkt 70 procent van zijn tijd in New York te verblijven. Of hij na Europa ook naar de VS wil uitbreiden, geeft hij niet prijs.

Luister ook: Waarom Ali Niknam DNB wil dwingen AI te accepteren

3. ‘Ticketmaster drukt Ticketswap uit de markt’

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt houdt de ticketverkoop in Nederland ‘scherp in de gaten’ na een bericht in het AD dat het Amerikaanse Ticketmaster de Nederlandse Ticketswap uit de markt drukt. Directe aanleiding is de verkoop voor het festival Lowlands, waarbij tweedehandskaarten ruim 100 euro meer kosten dan de oorspronkelijke ticketprijs van 300 euro.

Ticketswap, dat de prijsopslag limiteert, werd buitenspel gezet. Pikant, want Ticketmaster valt onder dezelfde holding als de organisator van Lowlands, Mojo.

Lees ook: Hans Ober (Ticketswap): ‘We hebben flinke kansen laten liggen’

4. Kleding New Optimist ligt bij de Bijenkorf

New Optimist, het lokale en sociale modemerk van Xander Slager en Nelleke Wegdam, ligt met zijn collectie bij de Bijenkorf in thuisstad Amsterdam. De in 2020 opgerichte startup produceert zijn kleding circulair in een eigen atelier in Amsterdam, waar betaalde banen worden gecombineerd met een ambachtelijke opleiding. Op die manier wil New Optimist de gevestigde orde van fast fashion bewijzen dat modieuze kleding ook in Nederland kan worden geproduceerd.

Lees ook: Zo houdt New Optimist fast fashion een spiegel voor

5. Microsoft legt ‘verwarde’ chatbot Bing aan banden

Microsoft grijpt in om de AI-chatbot achter zoekmachine Bing in het gareel te houden. De op de technologie van OpenAI gebaseerde AI-chatbot Sydney mag voortaan gebruikers niet meer dan vijftig berichten per dag sturen en moet die beperken tot vijf regels tekst.

De afgelopen weken gingen de eerste gebruikers volop aan de slag met Sidney, die na verloop van tijd ‘verward’ kon raken, merkwaardige antwoorden gaf en soms zelfs dreigende taal ging uitslaan of uitnodigde om seks te hebben.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Wesley Sneijder lanceert dure sloffen

Wut? Wesley Sneijder heeft een nieuw zakelijk project: een eigen schoen. En niet zomaar een voetbalslof, maar een handgemaakte luxe sneaker met 18 karaat goud. En alsof dat niet genoeg is: er staat nog een krabbel van de meester op ook.

‘We hebben lang aan een nieuw project gewerkt’, aldus Sneijder op de Insta-video waarmee hij reclame maakt voor zijn poenschoen. ‘Mijn maatje Fabio Cordella en onze vrienden van The Millionaire Cartel presenteren je nu onze reis.’ Instappen kan voor 2.100 euro. De oplage is gelimiteerd op 90 paar.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een bericht gedeeld door Wesley Sneijder (@wesleysneijder)

Wat we ook lazen: