Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KvK grootste privacy-killer; Pieter Schoen stapt in spaaractiebedrijf

Ondernemersnieuws: Big Brother Award naar de KvK, oud-NLE’er Pieter Schoen investeert in Sunshine Loyalty en stofzuiger-goeroe James Dyson pakt koffers richting Singapore.

1. KvK wint Big Brother Award

De Kamer van Koophandel heeft de Big Brother Award, de prijs voor de grootste privacyschender, gewonnen. Het publiek heeft voor de KvK gekozen omdat die de persoonsgegevens van zzp’ers aan adverteerders doorverkoopt. Ondernemers klagen dat ze ‘platgebeld’ worden nadat ze zich bij de KvK hebben geregistreerd. Ook worden de gegevens gebruikt voor reclames op Facebook. De KvK zegt de klachten te begrijpen, maar wettelijk verplicht te zijn om data door te geven en dat daarvoor geen toestemming is vereist. De KvK heeft inmiddels maatregelen genomen om het misbruik van data tegen te gaan.

2. Pieter Schoen stapt in spaaractiebedrijf

Sunshine Loyalty, dat spaaracties voor winkels en tankstations verzorgt, krijgt nieuwe eigenaren. Het Brabantse bedrijf komt voor een miljoenensom in handen van vier investeerders, schrijft Het Financieele Dagblad. Eén van de geldschieters is Pieter Schoen, die als medeoprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij begin vorig jaar zo’n 200 miljoen euro cashte met de verkoop. De andere aandeelhouders zijn Berend Berger, Wido Duncker en Theo de Rooij. De vier kopers van Sunshine leggen enkele miljoenen op tafel; bij de waardebepaling wordt volgens Berger gekeken naar handelshuizen met eigen voorraden. Deze gaan van de hand voor ongeveer zesmaal het brutobedrijfsresultaat (ebitda).

3. TomTom: doei Telematics, hallo zelfrijdende auto

TomTom verkoopt zijn Telematics-divisie aan de Japanse bandenmaker Bridgestone voor 910 miljoen euro. De Nederlandse navigatiedienstverlener zette de divisie die zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen in september in de etalage. Nu de inkt onder het contract is gezet, kan topman Harold Goddijn zich volledig focussen op het ontwikkelen van technologie voor de zelfrijdende auto. “Ons plan is om slimmer en sneller kaarten te bouwen en ons marktaandeel in de auto-industrie uit te breiden”, aldus Goddijn tegen Het Financieele Dagblad. “We gaan bijvoorbeeld de samenwerking die we al hebben met Microsoft verder uitbouwen.”

4. Hotelsoftware-startup neemt Vuursteen over

RoomRaccoon neemt softwareontwikkelaar Vuursteen over. De Bredase startup exploiteert cloud-hotelsoftware voor onafhankelijke hoteliers in Europa en Zuid-Afrika. De software wordt geleverd als SaaS en organiseert alles rondom reserveringen binnen een hotel en zorgt voor verbindingen met diverse boekingskanalen, zoals Booking.com en Expedia. Met de overname van Vuursteen heeft RoomRaccoon zich vooral verzekerd van meer ontwikkelcapaciteit. Het bedrijf werd in 2017 opgezet door Tijmen van Dijl en vriendin Nadja Buckenberger, uit pure noodzaak: toen Buckenberger hotel Bliss in Breda overnam, bleek dat er nog geen software was voor eigenaren van kleine hotels.

5. ING: platformen als Amazon en Bol.com domineren straks

De Nederlandse markt voor online non-food-verkopen wordt in 2025 gedomineerd door één à twee platformen, zoals Amazon, Alibaba of Bol.com, voorspelt het Economisch Bureau van ING in het rapport Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail. Tegen het jaar 2025 zal 30 tot 40 procent van alle online verkopen via die platformen gaan. “Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe strijd in online retail, nu internationale platformen ons land naderen”, aldus sectorbankier Dirk Mulder van ING Trade & Retail. De economen wijzen erop dat partijen zoals Bol.com en Amazon ook niet langer alleen verkopen, maar daarnaast als online marktplaats functioneren.

6. En dan dit: stofzuiger-icoon verhuist naar Singapore

De Britse miljardair James Dyson, die zijn rijkdom onder meer heeft verworven met de uitvinding van een zakloze stofzuiger, maakt met zijn bedrijf de stap naar Singapore. En nee, het heeft niets met de wel-niet-wel-niet-Brexit te maken. Het plan van Dyson om weg te gaan uit het Verenigd Koninkrijk komt voort uit de behoefte om de snel groeiende Aziatische markten beter te bedienen, meldt Reuters. De innovatiegoeroe benadrukt dat de perikelen rond het Britse vertrek uit de Europese Unie geen impact hadden op zijn besluit. Dyson heeft momenteel nog het hoofdkantoor in het Britse Malmesbury.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 23 januari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.