Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 lessen van innovatiegoeroe James Dyson

Als ingenieur en oprichter van het bedrijf dat zijn naamdraagt is James Dyson(68) al meer dan twee decennia bezig met het innoveren van producten. In zijn fabrieken werken wereldwijd meer dan 650 medewerkers. Sprout sprak de ondernemer, drie lessen die je van hem kunt leren.

Meer dan 20 jaar geleden had Dyson 5127 prototypes nodig om hun eerste stofzuiger goed genoeg te laten zijn om verkocht te worden. Vandaag de dag gaat er nog steeds geen enkel product het bedrijf uit zonder dat het de persoonlijke goedkeuring van oprichter James Dyson heeft gekregen. 

De 3 miljoen pond die week-in, week-uit wordt geïnvesteerd in R&D binnen het bedrijf heeft al voor een hele rij aan iconische producten gezorgd. Of het nu gaat over de stofzuiger zonder vuilniszak of de contactloze handendroger, het in Malmesbury gevestigde bedrijf blijft iedere dag bezig om producten en zichzelf te innoveren. Drie lessen van oprichter James Dyson.

1: Blijf je ergeren

Iedere dag is Dyson bezig om zich te ergeren aan de dingen in zijn omgeving. “Als mens zijn we geconditioneerd om dingen te negeren waar we ons aan ergeren, maar de truc is om het negeren op te merken en er vervolgens iets mee te doen.” Dus je niet afsluiten voor de kleine dagelijkse frustraties, maar zoeken naar de manier om deze op te lossen. “Ik ben nou eenmaal ingenieur en ingenieurs zijn nooit tevreden.”

2: Motiveer en inspireer je personeel

Dyson neemt veel jonge mensen aan met een ‘frisse mindset’. Om de nieuwe krachten te motiveren en verder te ontwikkelen krijgen deze jonge honden ‘vanaf dag één, échte projecten, échte verantwoordelijkheden en échte problemen om op te lossen’. 

Iedere dag inspireert hij zijn personeel met ‘design-iconen’. Op het hoofdkantoor staat de originele Harrier Jump Jet. Dat is het vliegtuig waarmee Britse ingenieurs in de jaren zestig aantoonden dat het mogelijk was om een vliegtuig verticaal te laten opstijgen en landen. 

3: Functie is altijd leidend

Op de vraag of vorm of functie voorgaat is maar één duidelijk antwoord: “Functie. Altijd. Als het niet goed werkt, kun je een ontwerp onmogelijk mooi vinden.” Binnen zijn bedrijf focust hij zich dan ook niet op coole producten, maar op het oplossen van de frustraties die mensen hebben over de technologieën.

Het nieuwe snufje kan misschien pas ‘over twintig jaar toepasbaar zijn’, maar dat maakt niet uit. Zo zit er meer dan 15 jaar werkt in de 360 Eye, de stofzuiger van Dyson die volgend jaar op de markt komt. Met deze stofzuiger betreedt het Engelse bedrijf een nieuw gebied: het Internet of Things.