Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hellofresh galoppeert unicorn-lijst in; Bilder & De Clercq (nu echt) failliet

Ondernemersnieuws vandaag: Hellofresh 2,6 miljard waard, Bilder & De Clercq (nu echt) failliet en prestigieuze Amerikaanse designprijs voor Ocean Cleanup en Vanmoof.

 1. HelloFresh meldt zich bij unicorn-club


Maaltijdbezorger Hellofresh heeft zijn oorlogskas gespekt met 75 miljoen euro groeigeld van de Schotse vermogensbeheerder Baillie Gifford. Het amper 4 jaar oude Rocket Internet-bedrijf wordt daarmee gewaardeerd op 2,6 miljard euro, oftewel 37 keer de omzet van 70 miljoen die het Duitse bedrijf vorig jaar boekte. Daarmee verwelkomt Europa zijn 16e unicorn, een bedrijf dat minimaal 1 miljard waard is. In navolging van Rocket Internet-collega Zalando zou HelloFresh dit jaar naar de beurs gaan, meldde persbureau Bloomberg afgelopen juni. Maar daarover houdt het bedrijf zich vooralsnog op de vlakte. Kijk hier voor een lijst met alle 16 Europese unicorns.


2. Bilder & De Clercq (nu echt) failliet


Oprichters Diederik van Gelder en Rogier Leopold zagen de bui eerder deze maand al hangen en deden alvast het licht uit bij Bilder & De Clercq. Nu is hun maaltijdconcept toch echt failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam, meldt Retailnews.nl. Een curator kijkt of er ruimte is voor een doorstart; meerdere partijen zouden inmiddels interesse hebben getoond, zoals Van Gelder eerder al zei tegen Sprout. Binnen een week of drie moet daar meer duidelijkheid over zijn.


3. Vanmoof en Ocean Cleanup winnen Amerikaanse designprijs


Twee Nederlandse ondernemers zijn in de smaak gevallen bij de Innovation By Design Awards van het Amerikaanse tijdschrift Fast Company. Boyan Slat won de categorie ‘Social Good’ met Ocean Cleanup, dat ronddrijvend plastic uit de oceanen wil verwijderen. Fietsenmaker Vanmoof eindigde als hoogste in de categorie ‘Product Design’. Het Nederlandse bedrijf ontwierp een voor het deelplatform Spinlister een fiets die met bluetooth kan worden vergrendeld en wiens locatie per gps wordt bijgehouden. Vanmoof had in zijn categorie concurrentie van onder meer Adobe, Google, Microsoft, Ikea en Dyson. Kijk hier voor een inspirerende lijst met alle finalisten en winnaars.


4. Proforto Europa in met half miljoen


Een half miljoen euro, zo veel krijgt de webwinkel voor werkkleding Proforto om verder te groeien. Volgend jaar breidt de Nijmeegse startup uit naar 4 landen, zegt oprichter Jelle Gudden tegen Sprout. Proforto levert 200.000 producten, van werkschoenen tot gereedschap. Bestellingen worden linea recta doorgezet naar in totaal 75 leveranciers, waardoor de startup zelf geen voorraden hoeft aan te houden. Van de 800 miljoen euro die jaarlijks op deze markt wordt omgezet in Nederland is nog maar 20 miljoen euro online. En dat biedt kansen, zegt Gudden. 


5. Wereld blijft meer online bestellen


De online verkoop van producten en diensten is vorig jaar met 24 procent gestegen vergeleken met het jaar daarvoor, meldt brancheorganisatie Ecommerce Europe. In totaal ging er voor 1943 miljard dollar over de digitale toonbank. Azië zit met ruim 44 procent het meest in de lift, Europa blijft met een relatief bescheiden groei van 14 procent achter. Aziaten geven online met gemiddeld 1472 dollar per persoon wel een stuk minder uit dan Amerikanen, die het vorig jaar met gemiddeld 2674 dollar het ruimst lieten hangen. Door verzadiging van de online markt zwakt de groei dit jaar af, verwachten de experts, maar komt nog altijd uit op 16 procent. 


6. En dan dit: een sixpack tablets graag


De nieuwste tablet van Amazon is met 50 dollar zo goedkoop, dat het bedrijf het apparaat in een sixpack verkoopt. Met de leus zes halen, vijf betalen, welteverstaan. Zo hoopt het bedrijf van Jeff Bezos een doelgroep te bereiken die de hand tot nu toe op de knip hield. En natuurlijk mensen die het leuk vinden om in elke kamer een tablet te stallen. Dat alles brengt het einddoel dichterbij voor Amazon: zo veel mogelijk verkooppunten creëren voor zijn webwinkel.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van vrijdag 18 september. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus

✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers

✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken. 


Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar! 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.