1. ANWB stopt met verzekeren Fatbikes: 90 procent wordt gejat
Nieuwe tegenwind voor fatbikes: de ANWB stopt volgende maand met het verzekeren van de dikkebandenfietsen vanwege ‘extreem hoge diefstalcijfers’ en aanpassingen aan de fietsen na aankoop. Tegen de NOS zegt een woordvoerder dat de financiële schade op fatbikes acht keer zo hoog is als de premie-inkomsten. In Amsterdam wordt zelfs 90 procent van de verzekerde fatbikes gestolen.
Dat er inmiddels 10.000 fatbikes verzekerd zijn, bewijst hoe populair de helmplichtloze tweewielers zijn. Eerder pleitte de Fietsersbond voor een helmplicht, terwijl de transportautoriteit ILT bepaalde aanbieders sommeerde te kappen met de verkoop van illegale (vooral te snelle) fatbikes.
2. Zeeuwse eiwitfabriek breidt uit voor 40 miljoen
Enough, de Schotse producent van duurzame eiwitten voor vis-, vlees- en zuivelvervangers, heeft 40 miljoen opgehaald om zijn fabriek in het Zeeuwse Sas van Gent uit te breiden. Het produceert daar mycoproteïne, een eiwit afkomstig uit schimmels dat via fermentatie uit graan wordt verkregen.
Het gros van de vleesvervangers wordt nu nog uit soja of zuivel gemaakt, alleen een merk als Quorn zet ook in op ‘fungi foods’. Enough wil zijn capaciteit verzesvoudigen en neemt ook extra personeel aan in Glasgow en Londen en in Sas van Gent. Het geld komt onder meer van CPT Capital en World Fund.
3. SportCity weet maar net uit handen schuldeiser te blijven
SportCity, dat de afgelopen twee jaar tientallen miljoenen verlies leed, heeft via de rechter voorkomen dat het in handen valt van zijn belangrijkste geldschieter, meldt het FD. Het Amerikaanse HPS Investment Partners stelde dat de sportschoolketen eind 2022 niet voldeed aan de voorwaarden rond een lening van ruim 134 miljoen euro, wat in beginsel het recht zou geven op het geld of het onderpand – de aandelen SportCity – op te eisen.
SportCity is in handen van de Nederlandse investeerder Bencis. De Amerikanen eisten bij de rechter dat de jaarrekening van SportCity zou worden vernietigd, omdat die opgepoetste cijfers bevatte. Dat verzoek heeft de Ondernemingskamer in Amsterdam eind juli afgewezen. Wel moet SportCity een toelichting toevoegen aan de jaarrekening.
4. Cryptobeurs Finst komt met Proof of Reserves
Cryptobeurs Finst publiceert als eerste in Nederland zijn zogeheten Proof of Reserves (PoR), een overzicht waaruit moet blijken of het voldoende cryptovaluta aanhoudt tegenover de activa van klanten. De door voormalige managers van DeGiro opgerichte prijsbreker liet een audit verrichten, waaruit blijkt dat het keurig in een verhouding van 1:1 reserves aanhoudt.
In de VS heeft onder meer Binance ook een PoR vrijgegeven na onderzoek door een accountant, maar op de berekening daarvan is kritiek. De audit die Finst liet verrichten, is uitgebreider dan wat gangbaar is, aldus ceo Julien Vallet in een persbericht.
Lees ook: Cryptobeurs Finst komt als prijsbreker het kunstje van DeGiro herhalen
5. Cruize moet vloot robotauto’s halveren na ongelukken
Juist in San Francisco, dat vorige week de teugels nog liet vieren voor robotauto’s, ging het mis: Cruize moet de helft van zijn vloot er van de weg halen na twee ongelukken met zijn zelfrijdende taxi’s. Dat gebeurt op last van de autoriteiten. Die onderzoeken de aanrijdingen met onder meer een brandweerauto, waarbij vorige week een passagier lichtgewond raakte.
Cruize mocht overdag 50 wagens laten rijden, en ‘s nachts 150. Pas als het de veiligheid weer op orde heeft, mag het zijn vloot weer de weg op sturen, aldus het California Department of Motor Vehicles.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
En dan dit: ben jij/ken jij een uitdagende ondernemer die op de Challenger50 hoort?
De dagen worden weer korter, dus de jaarlijkse scouting voor de Challenger50, de lijst met meest uitdagende bedrijven van Nederland, is weer gestart. MT/Sprout is op zoek naar de ondernemers die mogen gelden als de grootste uitdagers van de gevestigde orde. Het zijn ondernemers die gedreven zijn om hun markt te vernieuwen, de wereld met hun impact beter maken en hun klanten beter bedienen dan ze gewend zijn. En liefst nog de gevestigde orde behoorlijk nerveus maken. Weet jij of ben jij de opvolger van challengers als Picnic, Snappcar en Hubs? Check de criteria en geef je op!
Wat we ook lazen:
- Het Apple-museum van Amac-oprichter Ed Bindels opent ook dit jaar niet zijn deuren. (De Ondernemer)
- Stroomnet kan plaatselijk overgang naar batterij-auto’s niet aan, waarschuwt onderzoeksbureau. (ED)
- Consumenten bekender met flitsbezorgers, maar vertrouwen in hun toekomst is laag. (Markteffect)
- Gaaf: Jan Dieleman laat Cargill varen op ‘zeilen’ met een bulktanker, scheelt 3 ton peut per dag: