1. Constantijn blijft aan bij Techleap
Constantijn van Oranje blijft speciaal gezant van Techleap. Het kabinet heeft vrijdag besloten dat het boegbeeld, wiens termijn ten einde liep, zijn rol nog tot 2026 kan vervullen. ‘De prins heeft zijn rol heel goed gespeeld. Hij heeft echt deuren geopend en de sector op de kaart gezet’, zei minister Micky Adriaansens (EZK) over de herbenoeming.
Vorige week werd bekend dat Techleap flink wordt gekort in zijn budget, maar inmiddels is het een actie gestart om geld los te krijgen van andere partijen uit ‘het ecosysteem’. Invest-NL-baas Rinke Zonneveld lijkt aan boord:
2. Meubelmarktplaats Reliving regelt groeigeld
Reliving, marktplaats voor tweedehands meubels en woonaccessoires, heeft 684.500 euro in de pocket na een geslaagde crowdfunding op Oneplanetcrowd. Oprichters Ananda van Doorn en Jody Klaassen gaan het geld inzetten om hun team uit te breiden en hun online platform door te ontwikkelen.
Reliving is actief in Nederland en België en heeft een community van meer dan 70.000 mensen die de afgelopen jaren 25.000 items verhandelden. Reliving wil doorgroeien naar een winstgevende omzet van circa 70 miljoen in Nederland en België in 2028. Behalve de crowd zouden ook professionele investeerders mee-investeren, tot een totaal van 1,25 miljoen.
Lees ook: Zo daagt Reliving fast furniture uit met tweedehands meubels
3. Gelekte ‘Tesla Files’ onthullen persoonsgegevens en ongelukken
De Duitse privacywaakhond heeft het druk met een enorm datalek bij Tesla. Een oud-medewerker van de EV-fabrikant sluisde 100 gigabyte aan gegevens naar zakenkrant Handelsblatt. Daaronder persoonsgegevens, informatie van klanten en andere bedrijfsgevoelige informatie. Zoals: verslagen van 1.000 ongelukken en klachten over spontaan accelereren, haperende rij-assistentie of remmen.
In Nederland is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) getipt door zijn Duitse collega. De Autoriteit Persoonsgegevens wilde niet tegen Nu.nl zeggen of er al een onderzoek is begonnen naar aanleiding van de ‘Tesla Files’.
4. Coolblue moet strakke bezorgclaim afzwakken
Coolblue is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie vanwege de claim ‘Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd’. Dat kan het niet altijd waarmaken. De Commissie roept het bedrijf daarom opnieuw op om hiermee niet meer te adverteren, meldt RetailTrends.
De blauw-oranje webwinkel zou een voorbehoud moeten maken wegens bijvoorbeeld overmacht of extreme drukte, zoals rondom de feestdagen. Coolblue deed niets na eerdere waarschuwingen, daarom trekt de advertentiewaakhond nu aan de bel.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
5. En dan dit: oprichter Happy Italy heeft knallende ruzie met investeerder
Bij investeerder Waterland is volgens het FD knallende ruzie uitgebroken rond de ooit snelgroeiende Italiaanse restaurantketen Happy Italy. De horecagroep van Waterland beschuldigt oprichter Daniel de Blok van fraude met NOW-steun, blijkt uit een tuchtklacht tegen een advocaat van Restaurant Company Europe (RCE), waarin Waterland meerderheidsaandeelhouder is.
Volgens De Blok zijn het loze aantijgingen in een poging om hem buitenspel te zetten en hem te dwingen zijn aandelen voor niets af te staan. Hij verkocht zijn twintig filialen, voor corona samen goed voor 43 miljoen omzet, in 2021 aan RCE. Dat ging Happy Italy daarop flink saneren. Waterland zou inmiddels uit zijn op een ‘goudomrande exit’ met RCE.
Wat we ook lazen:
- Nedcar-personeel legt de autofabriek dinsdag weer 24 uur plat (Nu.nl)
- ROM Utrecht en angels investeren in PLTFRM, een marktplaats voor managed IT-diensten (persbericht)
- Ook Birdt Health (online geestelijke gezondheidszorg) tapt regionaal geld, in Noord-Holland (persbericht)
- Winkeliers met pakketpunt worden horendol van alle pakketjes die ze voor ‘centen’ bewaren en uitleveren (Nu.nl)