Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo daagt Reliving ‘fast furniture’ uit met tweedehands meubels

Het online kopen van tweedehands meubels zou net zo aantrekkelijk moeten zijn als bij nieuwe meubels, vindt startup van de week Reliving. Daarvoor moet de ervaring voor kopers en verkopers wel een paar niveaus omhoog.

Reliving
Foto: Reliving

Wat is Reliving?

Een online marktplaats voor tweedehands meubels, die dezelfde ervaring wil bieden als het kopen van een nieuwe tafel of bank. Zoals United Wardrobe een reactie was op fast fashion, zo nemen oprichters Jody Klaassen, Ananda van Doorn en Vincent van Leeuwen het op tegen ‘fast furniture’.

Als alternatief voor Marktplaats.nl heeft Reliving – vergelijkbaar met Whoppah – een geselecteerd aanbod, en is de service vergelijkbaar met aanbieders van nieuwe producten. ‘Zodat je bij vragen of een klacht weet waar je terecht kan’, zegt Klaassen. ‘Wij zijn die bemiddelende partij.’ Kopers kunnen producten via het platform ook terugsturen, geld terugkrijgen en eventueel het transport bijboeken.

Wie zitten erachter?

Jody Klaassen en Ananda van Doorn werkten hiervoor onder andere bij influencer marketingbureau IMA. Die kennis kwam ook bij Reliving van pas, zegt Klaassen. ‘Influencer marketing heeft er vooral in het begin voor gezorgd dat we gelijk bij een breed publiek onder de aandacht konden komen.’

Zo kregen influencers hun eigen collectiepagina, vergelijkbaar met de bekende gezichten die op United Wardrobe – met hulp van IMA – hun kleding aanbieden. Hun online kennis gebruikten de ondernemers ook om de doelgroep goed in kaart te brengen, bijvoorbeeld door volgers via Instagram te betrekken bij de samenstelling van het aanbod. ‘De markt voor tweedehands meubels is heel breed, dus we vroegen ons af: wat willen mensen echt zien?’

Lees ook: Meubel-outlet Naduvi krijgt 8,5 miljoen om Europese markt te veroveren

Vincent van Leeuwen heeft de technologie van het platform onder zijn hoede. Als cto heeft hij de taak om onderdelen die nu nog relatief veel tijd kosten, zoals het onboarden van gebruikers en het goed vindbaar maken van producten, zoveel mogelijk te automatiseren. Na een eerste financieringsronde deze zomer werd het team uitgebreid met een programmeur, een accountmanager en een customer support-medewerker.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erop te wachten?

Meubelkopers die ook belang hechten aan duurzaamheid en betaalbaarheid. Veel kopers zijn volgens Klaassen op zoek naar ‘een uniek item, een product met een verhaal’. De meeste van hen zijn vrouw, vaak tussen de 25 en 45 jaar oud. Een kansrijke doelgroep zijn mensen die verhuizen. ‘Die willen vaak in één keer veel verkopen, en willen in hun nieuwe huis meestal weer andere spullen.’

Reliving wil ook verkopers een betere ervaring geven dan Marktplaats.nl. Zo mag een koper maximaal één keer bieden, waardoor er bijvoorbeeld niet snel een onzinnig bod van 5 euro verschijnt bij een product met een vraagprijs van 100 euro. Het platform plant de overdracht en zorgt dat de verkopers hun geld ontvangen. Om oplichting te voorkomen wordt het geld veilig vastgehouden tot de overdracht voltooid is.

Lees ook: Geert-Jan Smits stort zich na Flinders op circulaire meubels en interieurs

Hoever is Reliving?

De oprichters lanceerden het platform tweeënhalf jaar geleden in eerste instantie als zijproject. De echte groei kwam volgens Klaassen toen ze een jaar geleden de switch maakten naar fulltime ondernemen. Het aanbod groeide naar inmiddels tienduizend producten, met dertigduizend als volgende doel. Dit jaar moet er meer dan een miljoen euro aan omzet door het platform gaan.

Wat is het businessmodel?

Verkopers betalen een commissie bovenop de verkoopprijs. Klaassen: ‘Daarvoor verlenen we veel service en lossen we de frictie op die je ervaart op Marktplaats.’

Het aanbod – qua stijl overwegend vintage en Scandinavisch – selecteert Reliving zelf, waardoor niet iedere verkoper zich kan aanmelden. Om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken, wil Reliving uiteindelijk zo’n beetje alle stijlen aan meubels aanbieden. ‘Tweedehands hoeft niet altijd vintage te zijn, maar kan ook iets zijn dat je een jaar geleden bij Made.com hebt gekocht.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Reliving haalde twee maanden geleden een onbekend bedrag op bij impact-investeerder Stichting ifund. Omdat de transportpartners van Reliving ook over de grens bezorgen, kon de startup al een paar (spontaan aangemelde) klanten bedienen in België.

Met het groeigeld kan die buitenlandse doelgroep worden uitgebreid. ‘We hebben grote ambities’, zegt Klaassen. ‘Voor dit jaar staat België op de planning en volgend jaar Duitsland. Daar zullen we extra groeikapitaal voor nodig hebben.’