Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Crisp wint MT/Sprout Challenger 50 – Challenger Circularise haalt 11 miljoen op

En verder: techies beginnen biotechavontuur, LocalHeroes trekt stekker uit organisatie, Nederlandse techuniversiteiten scoren goed en Getir werkt samen met Just Eat Takeaway.

circularise mesbah sabur jordi de vos
Circularise
Je leest nu: Crisp wint MT/Sprout Challenger 50 – Challenger Circularise haalt 11 miljoen op

1.Crisp wint Challenger50 als meest uitdagende bedrijf van 2022

Crisp heeft de Challenger50 van 2022 gewonnen van MT/Sprout. De online versmarkt is daarmee de grootste marktuitdager van het jaar. Crisp liet finalisten Winc Academy en Sensorfact achter zich. ‘Het is goed doordacht en in alles af. De oprichters hebben een duidelijke visie en houden daaraan vast’, zegt juryvoorzitter Ewald Smits, creatief directeur van MT/Sprout.’

Crisp-ceo Tom Peeters vindt de winst een mooie kroon op het werk: ‘Maar ik beschouw het ook als een bevestiging dat het superrelevant is waar wij aan werken: het bouwen van een beter voedselsysteem. Want dat is een van de grootste uitdagingen voor onze generatie wereldwijd.’

Lees verder: Crisp wint Challenger50 als meest uitdagende bedrijf van 2022

2. Challenger Circularise haalt 11 miljoen op

Maker van digitale productpaspoorten Circularise heeft 11 miljoen euro opgehaald. Investeerders zijn Neste, Brightlands Venture Partners, 4 Impact en chemiebedrijf Asahi Kasei. Oprichters Mesbah Sabur en Jordi de Vos lieten bij hun nominatie voor de MT/Sprout Challenger50 al weten bezig te zijn met het afsluiten van een Series A-ronde.

De startup die de transitie naar het gebruik van duurzame grondstoffen hoopt te stimuleren gaat het geld investeren in onder meer productontwikkeling, onderzoek en uitbreiding van het internationale team. De investeringen worden aangevuld met subsidies van de Europese Commissie.

3. Techies Jelle Prins en Stef van Grieken beginnen biotechavontuur

Jelle Prins (ex-Uber) en Stef van Grieken (ex-Google) zijn met drie mede-oprichters de biotech/software-startup Cradle begonnen. Cradle ontwikkelt met behulp van kunstmatige intelligentie software die biologen kunnen inzetten om eiwitten te programmeren. Dit moet ertoe leiden dat veel producten efficiënter geproduceerd kunnen worden. Beoogde klanten zitten onder meer in de farmaceutische industrie en de chemiesector.

Het exacte verdienmodel is nog onduidelijk zo vertelt Prins aan Quote. ‘Mogelijk dat klanten betalen voor toegang tot de software of per ontwikkeld eiwit.’ De startup wist al wel 5,5 miljoen euro op te halen, onder meer bij Index Ventures, Mollie-oprichter Adriaan Mol en voormalig DSM-baas Feike Sijbesma.

4. Local Heroes trekt stekker uit organisatie

Boodschappendienst Local Heroes, dat producten van lokale ondernemers aanbiedt, gaat ermee stoppen. Dat heeft het bedrijf klanten in een mail laten weten. Oprichter Maarten Coumans laat weten dat het platform lastig schaalbaar is zonder hoge commissies. ‘Dit ging tegen onze visie in om de lokale ondernemers te steunen’, zo citeert Twinkle Magazine. Vorige week liet Coumans op LinkedIn nog weten te zoeken naar minstens een half miljoen euro om het bedrijf naar een volgende fase te helpen. Het bedrijf heeft met 17.000 bestellingen een omzet van 600.000 euro te hebben gedraaid. De mogelijkheden voor een doorstart worden nog onderzocht door de Amsterdamse startup.

5. Nederlandse techuniversiteiten scoren goed in Europa

Elke euro die wordt geïnvesteerd in de vier Nederlandse technische universiteiten levert negen euro op. Dat concludeert het Schotse onderzoeksbureau Biggar Economics in opdracht van 4TU, de federatie van technische universiteiten. ‘We zitten hiermee echt in de Europese top’, zegt president van de Universiteit Twente Vinod Subramaniam tegen De Telegraaf.  In totaal zouden de vier universiteiten de samenleving jaarlijks 13 miljard euro opleveren. Sebastiaan Berendse, directeur waardecreatie aan de Universiteit Wageningen, prijs startups in het artikel als de banenmotor op de campus. ‘Er werken hier op de campus naast de WUR drieduizend mensen en twee derde is mkb en start-up.’

6. Getir werkt samen met Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway gaat samenwerken met flitsbezorger Getir. De boodschappen van Getir zijn via de app van Just Eat Takeaway te bezorgen. Koeriers van Getir zullen de bestellingen bezorgen. De samenwerking gaat van start op de Duitse markt, maar het is de bedoeling dat andere Europese landen spoedig volgen. Nederland blijft uitgezonderd van de samenwerking, omdat Thuisbezorgd al met Albert Heijn, Plus en Spar samenwerkt.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: Portemonneemaker Ekster sluit deal met Messi

Een opvallende en ongetwijfeld prijzige deal van portemonneemakers Ekster. De Amsterdamse startup sloot een deal met Lionel Messi voor de official Messi Wallet. Tegenover Quote vertelt mede-oprichter Olivier Momma dat het opzetten van de samenwerking ruim anderhalf jaar duurde. Wat de samenwerking kost mag Momma niet zeggen, wel dat het al veel orders uit Argentinië heeft opgeleverd. De omzet van het bedrijf van Momma, Richard Canneman, Rick Scharnigg en Tom van der Kolk komt dit jaar uit op 35 tot 40 miljoen euro.

Wat we ook lazen:

  • Duurzaam kledingmerk Seabass gaat zijn producten verkopen via De Bijenkorf. (LinkedIn)
  • Uitbater van socialmediamusea Youseum gaat een tijdelijke vestiging openen tijdens een festival in de Verenigde Arabische Emiraten. (LinkedIn)
  • Een mijlpaal voor slaaprobotmaker Somnox. De vinding heeft geassisteerd bij 5 miljoen nachten slaap. (Persbericht)
  • Tennisser Naomi Osaka, American Footballlegende Tom Brady en Gisele Bündchen worden aangeklaagd voor het aanprijzen van het omgekukelde cryptoplatform FTX. (Nu.nl)

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: