Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Albert Heijn test ‘eerlijke’ prijzen – Google-topman wil overheidsregels rond AI

Ook nieuws: groeigeld voor SenseGlove, Ikea-kloon in Moskou, Angry Birds hoppen naar SEGA en Techleap komt met opvolger LOEY Awards.

albert heijn to go

1. Albert Heijn test ‘eerlijke prijzen’ voor koffie

De Amsterdamse social enterprise True Price gaat ‘werkelijke’ prijzen – dus inclusief verborgen kosten voor milieu en een eerlijk loon – berekenen voor Albert Heijn. Dat maakte ceo Marit van Egmond maandag bekend.

De supermarktgigant experimenteert met bekers meeneemkoffie, bij Albert Heijn To Go’s in Wageningen, Groningen en Zaandam. De ‘echte prijs’ van een espresso is dan 1,81 euro in plaats van 1,75 euro en een cappuccino van 2 euro wordt ineens 2,28 euro. Klanten zijn niet verplicht de true price te betalen, de premie gaat naar de Rainforest Alliance. Van Egmond meldde ook dat haar kruideniersketen binnen een jaar het B Corp-certificaat wil krijgen.

Lees ook: Zo word je een B Corp (4 Nederlandse ondernemers delen hun lessen)

2. Ook Google-topman vraagt om AI-regels

Ook Google vraagt nu om overheidsregels rond AI. Dat zegt topman Sundar Pichai in het CBS-programma 60 minutes, dat een kijkje in de keuken mocht nemen bij de techgigant. De maatschappelijke invloed van software als ChatGPT en plaatjesgenerator MidJourney is zo groot en nieuw, dat het volgens hem ‘niet aan bedrijven’ is om over te beslissen.

Pichai noemt de impact van AI groter dan de uitvinding van het vuur en zegt wakker te liggen over schadelijke effecten zoals deep fakes. Hij is niet de eerste die vraagt om ingrijpen: meer dan duizend kopstukken uit de techwereld gingen hem voor in een open brief.

3. Ophef: Ikea-kloon opent deuren in Moskou

Schaamteloos: na McDonald’s, Starbucks en Coca-Cola krijgen de Russen nu ook een kloon van Ikea: Swed House. De Belarussische keten opende afgelopen weekend in Moskou, verkoopt vergelijkbare artikelen als het Zweedse woonwarenhuis en gebruikt ook nog dezelfde huiskleuren geel en blauw.

Heel transparant zijn de nep-Zweden overigens wel over hun ambities: ‘We willen net als Ikea zijn. Tussen de 15 en 20 procent van het assortiment bestaat uit echte Ikea-spullen’, aldus de baas tegen persbureau Reuters. Het echte Ikea overweegt stappen tegen Swed House.

Oordeel zelf (blije Russen alert):

4. SenseGlove krijgt groeigeld van nieuwkomer Lumaux

SenseGlove, de Delftse startup die een handschoen ontwikkelt voor vr-trainingen, heeft geld opgehaald bij Lumaux. Het gaat om een onbekend bedrag, maar het is de eerste investering voor het Eindhovense fonds van de broers Lars, Tom en Sven Krieckaert, zonen uit het Brabantse familiebedrijf Lumipol.

Hun fonds heeft – mede dankzij externe informal investeerders – maximaal 25 miljoen euro te besteden. Dat geld vloeit in tickets van tussen een half miljoen en 2 miljoen euro naar startups in robotica, mobiliteit en de energietransitie. En de Krieckaerts weten waar ze mee bezig zijn, want Lumipol zelf stak al geld in robotica-ontwikkelaar Avular en batterijenfabrikant Eleo.

Lees ook: Sense Glove traint Volkswagen-monteurs in VR

5. SEGA koopt maker Angry Birds

Angry Birds-maker Rovio Entertainment wordt overgenomen door SEGA, die vooral bekend is van videogamepersonage Sonic the Hedgehog. SEGA betaalt 706 miljoen euro voor het Finse Rovio en haalt daarmee populaire mobiele games binnen. Vorige maand liepen overnamegesprekken tussen Rovio en het Israëlische gamebedrijf Playtika nog stuk op een te laag bod. Bij zijn beursgang in 2017 was Rovio nog 900 miljoen waard.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Techleap komt met opvolger voor LOEY Awards

De LOEY Awards zijn dood, lang leve de Leading Entrepreneur in Tech (LET) Awards! Techleap neemt het stokje over van stichting LOEY, die in 2010 begon met online ondernemers op het podium te hijsen maar vorig jaar besloot dat die taak erop zat. Voortaan krijgen Nederlandse techondernemers in brede zin de erkenning die ze verdienen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De jury bestaat naast Corinne Vigreux (TomTom) uit Valentijn Bras (Scoupy en voorheen verbonden aan LOEY) en Job van der Voort (Remote), vorig jaar de laatste LOEY Award-winnaar. De rest van de community van LOEY-ondernemers kan op 9 mei instromen, want dan wordt de eerste LET bekendgemaakt tijdens het BOLD-event. Een hoop hoofdletters, maar BOLD is dan weer sinds een klein jaar de netwerkclub van techies die Techleap bij elkaar roept.

Lees ook: Deze LOEY Award wordt de laatste: ‘We hebben ons doel bereikt’

Wat we ook lazen: