Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

15 miljoen voor Instruqt – Negin Mirsalehi op rijkenlijst Quote

Ook nieuws: Aquablu wil watertap naast elke Europese koffiemachine, Raw Paints had nauwelijks omzet, Round One doet eerste deal en AI maakt complete reclamecampagne.

instruqt

1. Demo-tool Instruqt haalt 15 miljoen op

Instruqt, een spin-off van IT-consultancy Xebia die flink groeit met een salestool waarmee (potentiële) klanten software kunnen uitproberen en aan het werk zien, heeft 15 miljoen euro opgehaald bij het Britse Blossom Capital. Sinds 2018 heeft Instruqt met zijn ‘sandbox’ een flinke klantenkring opgebouwd met namen als Google en RedHat. Mede-oprichter en cto Adé Mochtar is nog steeds aan boord, zijn ceo Coert Baart is afkomstig van XebiaLabs.

2. Aquablu wil watertap naast elke Europese koffie-automaat

Marnix Stokvis en Mark van Zuylen geven hun water-met-smaakjes-dispenser Aquablu in één klap Europese dekking. Dat maakt een deal met Selecta en KPN mogelijk, een grote speler in koffie-automaten. Hun challenger Aquablu wordt de ‘exclusieve premium waterpartner’ van de Zwitserse gigant, en ziet zijn slimme watertap, die leidingwater zuivert en desgewenst verrijkt met mineralen, koolzuur of een smaakje, liefst naast elke koffieautomaat staan. Met als doel voor 2030 1 miljard plastic flessen te besparen.

Lees ook: Aquablu als MT/Sprout Challenger

3. Failliet Raw Paints had altijd lage omzetten

De duurzame verfmaker Raw Paints van Willemijn Wortelboer en haar man leed jarenlang flinke verliezen bij teleurstellend lage omzetten voordat hij vorige maand failliet ging. Dat blijkt volgens RTL uit het curatorenverslag van de startup, waarbij de oprichtster al een jaar niet meer was betrokken.

Van 2018 tot en met 2021 boekte Raw Paints telkens een omzet van enkele tienduizenden euro’s, bij een verlies van rond een kwart miljoen. Het bedrijf ontwikkelde een minerale verfpoeder, die voor gebruik moest worden aangelengd met water. Omdat de verfpoeder minder ruimte inneemt dan gewone verf zou er tijdens het transport veel uitstoot van CO2 kunnen worden voorkomen.

4. Negin Mirsalehi derde vrouw op jonge rijkenlijst Quote

Mede dankzij haar zeven miljoen volgers komt influencer Negin Mirsalehi binnen op plek 61 in Quote’s lijst van 100 rijkste jonge selfmade miljonairs onder de 40. Mirsalehi is ook eigenaar van beautylijn Gisou, dat een waardering heeft van tientallen miljoenen. De enige twee andere vrouwen in de jonge rijkenlijst zijn Sharon Hilgers van My Jewellery en mode-ondernemer Nikkie Plessen.

De top drie is hetzelfde als vorig jaar en bevat uitsluitend startupondernemers: Adriaan Mol (Mollie), Robert Vis (Messagebird) en Job van der Voort (Remote). Zij zagen hun vermogens wel afnemen. Mol heeft na een krimp van 20 procent alsnog een vermogen van 2,8 miljard.

5. Studenten-vc Round One doet eerste deal

Round One ventures, de Eindhovense studenten-vc van Bob van der Meulen, Jasper Wennink, Jur van Bergen en Koen van Oijen, heeft zijn eerste investering gedaan. TU/e spin-off Dembrane is de gelukkige startup die een onbekende pre-seedronde krijgt toegeschoven.

Oprichters Evelien Nieuwenburg en Jorim Theuns ontwikkelen software waarmee organisaties goede ideeën kunnen peuren uit gestructureerde dialogen binnen hun muren. Hun tool belooft een einde te maken aan de wirwar van post-its, eindeloze discussies en verlies van data.

Lees ook: het 25-onder-de25-profiel van Round One ventures

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: taxi-app maakt AI-reclame met nep-passagiers

De Nederlandse taxi-app Dextr claimt als eerste Nederlandse bedrijf een marketingcampagne in elkaar te hebben gedraaid die volledig bestaat uit AI-gegenereerde beelden. Voor online en op billboards gebruikt de campagne ‘Waar wil jij naartoe?’ 80 foto’s met meer dan 140 verschillende mensen op de achterbank van een taxi. Zonder camera of modellen. Het was overigens geen kwestie van een druk op de knop: het schrijven van de juiste prompts en het wegwerken van allerlei foutjes en ruis kostte nog tijd.

Wat we ook lazen:

  • Startup Rift verwarmt eerste 500 huizen via energie uit ijzerpoeder (ED)
  • Reparatiebedrijf Fixers na surseance ook failliet (Emerce)
  • Handig: Eindhovens Differ brouwt groene kerosine uit CO2 en waterstof (ED)
  • Amsterdamse cacaomaker Wild Child Cacao crowdfundt zijn groei: storten maar! (CrowdAboutNow)
  • Liechtenstein wil bitcoin accepteren als betaalmiddel (Nu.nl)
  • Virgin Galactic maakt nog deze maand comeback in de ruimte met mensen (Techcrunch)